2020. szeptember 18. péntek Diána

Ellepték az Aldit, Lidlt, Spart: nem eredeti Nespresso-kapszulákat teszteltünk


Az utóbbi időben nagyot nőtt hazánkban és a világon is a kapszulás kávék piaca, a legnépszerűbb márka kétségtelenül a Nespresso lett. Az elmúlt években már az összes nagyobb áruházban lehet kapni Nespresso-gépbe való kávét, de indokolja-e valami a közel háromszoros különbséget az olcsóbb és a drágább kapszulák között? Profi baristákkal teszteltünk le nyolc olyan kávékapszulát, melyek mind a legnépszerűbb kapszuláskávé-gyártó versenytársai szeretnének lenni. Mutatjuk, melyik a legfinomabb őrlemény, és azt is, hogy melyik áruház kapszulája volt a legolcsóbb.

A köztudatban nem él annyira hangsúlyosan, de Magyarország kifejezetten kávés nemzet. Egy 2017-es őszi felmérés szerint a lakosság háromnegyede rendszeres kávéfogyasztó. Közülük a férfiak átlagosan napi három, a nők pedig két csészével isznak - áll a Nespresso felmérésében. Bár a Gfk adatai alapján 2016. augusztus és 2017. július között négy százalékkal csökkent mennyiség tekintetében a kávék bolti eladása Magyarországon, az értékesítés által generált forgalom három százalékkal növekedett. Ez annak köszönhető, hogy egyre népszerűbbek a szemes és a kapszulás kiszerelések, amelyek jellemzően drágábbak.

A kapszulás kávék részesedéséről pontos adatok nem állnak rendelkezésre, de a SPAR a Világgazdasággal azt közölte tavaly ősszel, hogy a kapszulás értékesítés a kávéeladásaik 14 százalékát teszi ki. Ezen túl a CBA is úgy tájékoztatta a lapot, hogy a kávészegmens bővülése elsősorban a kapszulás termékek 10 százalékos erősödésével magyarázható.

Az első kávékapszula-szabadalmat 1976-ban védette le a Nestlé, az igazi siker azonban váratott magára, a kétezres években futott fel igazán az ilyen típusú kávék és kávéfőzők értékesítése. A legsikeresebb márka a Nestléhez tartozó Nespresso lett. A márka sikerét jól mutatja, hogy 2000-ben a világon mindössze egy Espresso-butik volt, Párizsban, 2017 végére pedig 76 országban 700 üzlettel rendelkeztek, amely idő alatt 331-ről 13 500-ra nőtt a cég alkalmazottainak száma.

Sokáig csak a Nestlé gyárthatott kávékapszulát a saját gépeihez, ám ez olyan piactorzuláshoz vezetett, hogy 2013-2014-ben sorra bukta el azokat a pereket, amelyeket azért indított, mert más gyártók is elkezdtek kapszulákat gyártani a kávéfőzőikhez, amellyel, a Nespresso szerint legalábbis, megsértették a cég szellemi tulajdonhoz fűződő jogait.

A monopol helyzet mára teljesen megváltozott, szinte minden áruházban elérhetők olyan kapszulák, melyeket Nespresso-gépekhez lehet felhasználni. Mivel ezek már Magyarországon is széleskörben elterjedtek, vettünk néhányat közülük és profi baristákkal teszteltettük le azokat.

A következő kávéőrleményeket választottuk ki a teszthez: Amaroy Ristretto (Aldi), Bellarom Ristretto Espresso (Lidl), Caffesso Intenso, Julius Meinl Inspresso Ristretto Intenso, Segafredo Classic, Spar Ristretto, Starbucks Espresso Roast és Vergnano E'spresso Intenso. Törekedtünk arra, hogy az összes márka legintenzívebb ízvilágú kapszuláját (általában az Espresso vagy Ristretto fantázianevű őrleményt) válasszuk ki.

A kávékóstolást egy körülbelül hétéves, Krups márkájú Nespresso-gépen végeztük el, amelyet a tesztelés előtti estén vízkőtelenítettünk a Nespresso által javasolt folyadékkal. Tesztelőink az Espresso Embassy munkatársai, Gréczi Szilárd és Hámori Tibor baristák voltak.

 

A teszten a következő szempontokat vettük figyelembe: 

  • testesség, 
  • illat, 
  • savasság, 
  • keserűség, 
  • édesség és 
  • az utóíz hossza. 

A kávéfőzéshez szűrt csapvizet használtunk, a baristáink pedig nem tudták, hogy épp melyik kávékapszulát főzzük le nekik. Ez alól kivételt jelentett a Nespresso Ristretto fantázianevű kávéja, amit a szint belövéséhez kóstoltak meg tesztelőink először, ugyanakkor ennek pontszámait nem közöljük, mivel nem vakon értékelték az őrleményt.

A különböző kategóriákra a baristák külön-külön, 1-től 10-ig adtak pontokat, az értékeket mind átlagolva közöljük. Az 1-es érték volt a legkevésbé intenzívebb, a 10-es pedig a legintenzívebb élményt tükrüző pont kategóriánként. Mivel az édesség, keserűség és savasság tekintetében nincs értelme külön-külön sorrendeket felállítani, ezért ott a középső értéket vettük figyelembe annak érdekében, hogy az intenzitást megállapítsuk, a különböző értékek közötti eltéréseket pedig negatívumként könyveltük el, amivel az ízek harmóniáját tudtuk kifejezni.

Illat

Kezdjük a kávé illatával, hisz a látvány után ez az első benyomás, ami lefőzés után az itallal kapcsolatban ér minket. Ebben a kategóriában 

  • 6 pontot kapott a Segafredo Classic kapszulája, 
  • 5-öt a Starbucks Espresso Roast őrleménye és ugyanennyit a Spar saját márkás, Ristretto fantázianevű terméke is. 
  • 4-es értéket ért el a Julius Meinl Ristretto Intenso, az Aldiban kapható Amaroy Ristretto és a Lidl-ös Bellarom Ristretto Espresso kapszula is, 
  • 3-ast a Caffesso Intenso, 
  • a Vergnano E’spresso Intenso pedig csupán egy pontot kapott.

Testesség

A testesség azt jelenti, hogy amikor a szájüregbe jut a kávé, akkor mennyire tölti ki azt aromájával. Ha ezt a szempontot vizsgáljuk, akkor jelentős változás van a sorrendben ahhoz képest, amit az illat értékelésekor állítottunk fel. 

  • A csúcsra 6,5 ponttal a Starbucks és a Julius Meinl kapszulái jutottak fel (ne felejtsük el, hogy tízes skálán), 
  • harmadik a Segafredo lett 6 ponttal, 
  • 5,5 pontot kapott a Spar és az Aldi kávéja, 
  • 4,5-öt a Vergnano kapszulája, 
  • négyet a Lidlnél kapható őrlemény, 
  • az utolsó helyre pedig a Caffesso Intenso futott be 3,5 ponttal.

Keserűség, savasság, édesség

Az ízekhez érve, a keserűség, savasság és édesség értékei közül 

a legmagasabb középső értékkel a Julius Meinl őrleménye rendelkezett, és itt az ízek közötti eltérés sem volt nagy, mivel 6-6 pontot kapott savasságra és édességre, keserűségre pedig 7-et, így ez lett a legkiegyensúlyozottabb ízvilágú kávé is.

5,5 pont volt a középső értéke a Caffesso Intensonak, 4,5 a Segafredonak, négy a lidlös kapszulának, 3,5 az aldisnak, három a Starbucksénak, 2,5 a Sparosnak és 1,5 a Vergnanonak. 

Az ízek harmóniájával kapcsolatban a legrosszabbul a Spar és a Vergnano szerepelt, mindkettőben jelentősen túltengett a keserűség (sorrendben 9-es és 8-as értékeket kaptak a 2,5-es és 1,5-es középértékekhez képest), a negatív bronz pedig a Starbucks-é lett, ezt szintén túl keserűre értékelték baristáink (7,5-ösre a 3-as középértékhez képest).

Utóíz hossza

Ha pedig megittuk a kávét, akkor az sem mindegy élvezeti szempontból, hogy meddig érezzük még annak ízét. Mindemellett ezzel az értékkel vigyázni kell. Amennyiben ugyanis egy kevésbé jó kávét fogyasztottunk el, akkor, ha ez az érték magas, sokáig érezhetjük a nem túl kellemes aromát a szánkban. Ezt az értéket nem is önmagában, hanem a végső sorrenddel együtt közöljük.

Sorrend

Nézzük tehát a teszt végeredményét, amit a következőképpen határoztunk meg:

  • összeadtuk a testességre és az illatra kapott pontszámokat,
  • ehhez az összeghez hozzászámoltuk a három ízpontszám közül a középső elem értékét, majd
  • ebből levontuk a két másik ízérték eltérését a középső elemhez képest.

Ebből a számításból tehát a következő sorrend rajzolódik ki:

1. Julius Meinl Inspresso Ristretto Intenso: 15,5 pont, hosszú utóíz (vásárlás helye: Media Markt Westend; ár: 145 forint / kapszula)
  • 2. Segafredo Classic: 15 pont, rövid utóíz (Media Markt; 120 forint)
  • 3. Amaroy Ristretto: 11 pont, közepesen hosszú utóíz (Aldi, Ipoly utca; 75 forint)
  • 4. Caffesso Intenso: 10 pont, közepesen hosszú utóíz (Media Markt; 100 forint)
  • 5. Starbucks Espresso Roast: 9,5 pont, hosszú utóíz (Starbucks, Westend; 110 forint)
  • 6. Bellarom Ristretto Espresso: 9 pont, közepesen hosszú utóíz (Lidl, Victor Hugo utca; 75 forint)
  • 7. Spar Ristretto: 6,5 pont, hosszú utóíz (Spar Westend; 50 forint)
  • 8. Vergnano E'spresso Intenso: 0,5 pont, hosszú utóíz (Media Markt; 100 forint)

Összehasonlításképpen, a teszt elején megkóstolt, a Nestlé által gyártott Nespresso Ristretto kapszula 110 forintba kerül. Költségek szempontjából egyáltalán nem elhanyagolható különbség keletkezik attól függően, hogy egy család a legolcsóbb vagy legdrágább átlaltunk tesztelt kapszulát tartja otthon.

A legolcsóbb kapszulát a Sparban vettük 50 forintért, ez tesztünkön az utolsóelőtti helyezést érte el. A legdrágább kapszulát 145 forintért vettük a Media Marktban (a Julius Meinl Ristretto Intenso kapszuláját), amely pedig első lett a tesztünkön. Amennyiben egy család napi négy kapszulás kávét iszik meg átlagosan otthon, akkor a Sparban ezt megússza évi 73 ezer forintból, a Julius Meinl őrleményéért viszont 211 700 forintot kell fizetni.

A különbség tehát ebben az esetben 138 700 forint, így minden családnak a saját pénztárcájához képest kell döntést hoznia arról, hogy mekkora felárat hajlandó fizetni a megfelelő kávéélményért.

A cikkben felhasznált képeket Todoroff Lázár készítette.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt idén - 60 hónapos futamidőre - 38414 forintos kedvezményes törlesztővel kalkulálhatsz, míg 2021-től 40219 forintra ugrik a törlesztő. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok (OTP Bank, Budapest Bank, ERSTE Bank, Cetelem, Provident, stb.) ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Hozzászólások száma: 2 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

09.18-09.23
Országos

Auchan

09.18-09.23
Országos

Lidl

09.18-09.23
Országos

Spar

09.18-09.23
Országos

Interspar

09.18-09.23
Országos

Tesco

09.17-09.23
Országos

Tesco

Tanévkezdés
08.18-09.20
Országos

  Ajánlatunk

Portfolio HR Revolution 2020 Konferencia

Vörös riadó! A munkaerőpiac aktuális kérdései, kihívásai, és természetesen a lehetséges megoldások.

Sustainable World 2020 Konferencia

A jövő vállalata konferenciát, melyen a fenntarthatóságról, zöld finanszírozásról és befektetésekről, az energiatársaságok aktuális helyzetéről, és a zöld vállalatok kihívásairól, lehetőségeiről lesz szó.