11 °C Budapest

20 percig használod, de 500 évig kitart - Mi az?

Pénzcentrum
2008. április 25. 08:30

Naponta több mint egymillió nejlonszatyor kerül szemétdombra Magyarországon. Az áruházi zacskókat átlagosan húsz percig használjuk, lebomlásuk viszont 400-500 évig tart. Az ország szeméttermelése 1991 óta rendre két-három százalékkal nő, évente több mint négymillió tonna szilárd háztartási hulladék keletkezik - írja a Népszabadság.

Nálunk még státuszszimbólum a fogyasztás, de a magyarországi attitűdvizsgálatok azt mutatják, hogy - a szavak szintjén - majd minden második ember hajlandó lenne többet fizetni a környezetbarát termékekért, vagy időt áldozni a környezettudatos cégek által előállított cikkekért - mondja Haraszti Anikó, a Tudatos Vásárlók Egyesületének (TVE) munkatársa.

Ha egy ruhán jól észrevehetően feltüntetik, hogy biopamutból készült, műtrágya és növényvédő szer használata nélkül, a "több törődés a bolygónkkal" szemlélet jegyében, a kereskedő kedvező benyomást tesz a fogékony vevőre. Marketingfogás a javából, de jó ügyet szolgál. A Tudatos Vásárlók Egyesülete térképen szeretné feltüntetni, hol szerezhetők be a fenntarthatóság követelményeinek megfelelő árucikkek.

A tudatos fogyasztás két pilléren nyugszik. Az alapot - egyfelől - a fogyasztóvédelmi érdekérvényesítés, a jogi előírások betartása adja, másfelől ahhoz, hogy valóban átgondolt, környezettudatos vásárlásról beszélhessünk, a megszokottól lényegesen különböző magatartást kell elsajátítani. Ez az igények kielégítésén túl figyelembe veszi a termékek előállításának körülményeit; azt, hogy a gyártó, forgalmazó, kereskedő foglalkoztat-e gyermekmunkásokat a harmadik világban, vagy részt vesz-e az olaj- vagy fegyveriparban, és mennyire tisztességesek a reklámhadjáratai - mindezek számbavétele után a vásárló a polcról leemelt termékekkel szavaz.

A legtöbb cég még mindig csak az áraival versenyez, nem jelenik meg a piacon például környezetbarát irodagépekkel. - Az élelmiszeriparban mind több feldolgozó kezdi tevékenységét környezettudatos alapokra helyezni, ám ez nem jellemző, ezért még az elkötelezett vásárlónak sincs könnyű dolga.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az utóbbi években szinte minden élelmiszerlánc kialakított biorészleget, de az üzletek polcain rengeteg az osztrák és a német áru. Itt például bőven lenne keresnivalója a magyar mezőgazdaság szereplőinek.

A szakemberek szerint az államnak és a médiának kitüntetett szerepe van a tudatformálásban. Az újságok, a rádió- és tévécsatornák aktivitása sokat változott két-három év alatt: szinte mindenhol nyitottak zöldrovatot, és a környezetbarát mosástól, a lakberendezéstől, a bioruházkodástól a zöld-irodáig sok témát igyekeznek a figyelem középpontjába állítani. Az állami szabályozó rendszerek - például a zöld közbeszerzés - alakításában ugyanakkor nem látunk lényeges elmozdulást.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm