12 °C Budapest

Kevesebb az ittasan okozott baleset

Pénzcentrum
2005. november 22. 09:31

2005 I-III. negyedévében 2%-kal csökkent a közúti közlekedési balesetek száma az előző év azonos időszakának adataihoz viszonyítva. Az első negyedévi 3%-os csökkenést követően a második negyedévben a balesetek száma 3%-kal nőtt, majd a III. negyedévben 5%-kal csökkent az elmúlt év azonos időszakainak baleseti adataihoz képest. A sérülések kimenetele az előző év első kilenc hónapjának adataival közel azonosan alakult, több mint 900 személy vesztette életét a közutakon. 14%-kal csökkent az ittasan okozott balesetek száma.

2005 I–III. negyedévében 2%-kal csökkent a közúti közlekedési balesetek száma az előző év azonos időszakának adataihoz viszonyítva. Az első negyedévi 3%-os csökkenést követően a második negyedévben a balesetek száma 3%-kal nőtt, majd a III. negyedévben 5%-kal csökkent az elmúlt év azonos időszakainak baleseti adataihoz képest. A sérülések kimenetele az előző év első kilenc hónapjának adataival közel azonosan alakult, több mint 900 személy vesztette életét a közutakon. 14%-kal csökkent az ittasan okozott balesetek száma.
Az elmúlt három negyedévben több mint 15 000 személysérüléses baleset történt, 5%-uk halálesettel végződött. A balesetek során mintegy 21 000 közlekedő ember sérült meg, több mint 6000 súlyosan. A könnyűsérüléses balesetek száma meghaladta a 14 000-et, ez közel azonos a 2004. január–szeptemberi időszak adataival.
A balesetek száma az elmúlt kilenc hónapban a dél-alföldi régióban csökkent a legnagyobb mértékben (13%-kal). A régión belül Bács-Kiskun megyének köszönhető a javulás, ahol negyedével kevesebb balesetet regisztráltak a bázisidőszakhoz képest. A csökkenéssel párhuzamosan viszont itt történtek a legsúlyosabb balesetek: 100 balesetből 10 halálos kimenetelű volt, ez duplája az országos átlagnak.
A közúti forgalomban leggyakrabban a keresztirányból érkező járművek ütköztek, a többjárműves balesetek 40%-át ez a balesettípus teszi ki. A második leggyakoribb baleset a gyalogoselütés, melynél száz esetből 8 halállal végződött. Az egyjárműves balesetek 50%-a szilárd tárgynak ütközés miatt következett be. A 2004. azonos időszakihoz viszonyítva az egyéb ok következtében bekövetkezett balesetektől eltekintve egyedül az egyenesen haladó és kanyarodó járművek ütközései nőttek (5%-kal).
A balesetek 62%-át a személygépkocsik, 9%-át a teherszállító járművek okozták. A kerékpárosok 9%-ban, a gyalogosok 8%-ban voltak okai a balesetnek. Jelentősen, 12%-kal nőtt a motorkerékpárosok által okozott balesetek száma a bázisidőszakhoz képest, míg 8%-kal csökkent a gyalogosok miatt bekövezetteké.
A Dél-Alföldön történtek a legsúlyosabb kimenetelű személysérülések: 100 sérültből hatan meghaltak, ez 50%-kal meghaladja az országos átlagot.
A személysérülések 62%-a lakott területen belül, 38%-a lakott területen kívül történt. Az autópályák a legbiztonságosabb közlekedési útvonalak, a személysérülések mindössze 2,5% köthető a gyorsforgalmi úthálózat ezen szakaszaihoz, ezen belül a legtöbb személysérülés az M1-es és az M3-as autópályán történt. Az M0 autópályán 24%-kal kevesebb személy sérült meg 2004 azonos időszakához képest. Az autópályákon megsérült személyek közül majdnem minden harmadik külföldi állampolgár volt.

Jelentősen csökkent az ittasan okozott balesetek száma. A megelőző év azonos időszakához viszonyítva az alkohol hatása alatt okozott balesetek száma a dél-alföldi régióban csökkent a legnagyobb mértékben (közel 40%-kal). Különösen szembetűnő ez Csongrád megyénél, ahol az előző év azonos időszakában az ittasan okozott balesetek száma a felére csökkent.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 18. kedd
Erik, Alexandra
20. hét
EZT OLVASTAD MÁR?