14 °C Budapest

Invázióra készülnek a bankok

Pénzcentrum
2005. november 21. 09:50

Javában tart a bankok fiókalapítási hulláma, az idén több mint 60 nyitotta meg kapuit, ám a dinamikus bővülési ütem az elkövetkező 2-3 évben is kitart. További közel 300 fiók megjelenése várható, ez pedig több ezer új munkahelyet jelenthet. Egyre inkább kérdés azonban, meddig éri meg a terjeszkedés, illetve miként hat mindez a banki költségekre. - írja a Világgazdaság

Négy-öt évvel ezelőtt még a fiókhálózatok lemorzsolódásáról érkeztek a hírek, amelyet a változó stratégiával, a fiókösszevonásokkal, az elektronikus értékesítési csatornákba vetett bizalommal magyaráztak. Idővel azonban kiderült, hogy az ügyfelek megszerzése fiókok nélkül nem megy.
Az idén több mint 60 új fiók nyitotta meg kapuit elsősorban a Raiffeisen Bank jóvoltából (november közepéig 21-gyel 93-ra növelte hálózatát és december végéig további hat egység nyitását tervezi). A sorban a CIB és a Budapest Bank következik, 14 (fiókszám 72), illetve 13 egységgel, ám az előbbi hitelintézet impozáns bővülést ígér még 2005 hátralévő részére: további 8 egység kapujánál vágná át a szalagot. A Volksbank az organikus bővülés mellett akvizícióval is terjeszkedik: az ÁÉB-től 10 fiókot és egy kirendeltséget vásároltak meg, míg saját alapításban egy fiók és két kirendeltséget hozott létre.
Ami a bankszektor nagyobb szereplőit illeti, az OTP láthatóan elégedett hálózata nagyságával (fiókszám 437), ám az Erste két éven belül már 200-ra szeretné növelné fiókhálózatát (jelenleg 148 fiókjuk van). A K&H is úgy fogalmazott: stratégiája megkívánja a fizikai jelenlétet. A bank „négy az egyben” kiszolgálási stratégiájának feltétele ugyanis, hogy minél több helyen és módon biztosítsa lakossági és kis- és középvállalkozói ügyfelei számára a személyes tanácsadást, legyen szó hitelekről, megtakarításaikról, avagy biztosításról. A hitelintézet 2008-ra már 190 fiókban gondolkozik. A bűvös 100-as határt több bank is átlépi a közeljövőben: a Raiffeisen Bank 2006 első negyedévében nyitja meg 100. fiókját, a Budapest Banknál és a CIB-nél mindez 2-3 éven belül teljesülhet. Az MKB Bank – terveinek megfelelően – alulról súrolná ezt a szintet, a HVB Bank pedig 80 fiókos hálózat elérésében gondolkozik a következő évben.
A fióknyitások az alkalmazotti létszám növekedését is maga után vonta: a Budapest Bankban például a hálózatbővülés 130 új munkatárs felvételét eredményezte, míg a CIB-nél mintegy 120-szal nőtt az alkalmazottak száma, a Raiffeisen Bankban pedig év végéig 250-300 fővel dolgoznak majd többen az új fiókoknak köszönhetően. A K&H Bankban úgy fogalmaztak, hogy az új fiókok átlagosan hatfős létszámmal nyílnak meg, s hasonló induló csapatról számolt be a többi hitelintézet is.
Adódik azonban a kérdés: kifizetődő-e a magyarországi banki hálózat több mint 20 százalékos bővülése? Tény, néhány szakértő pár évvel ezelőtt már úgy fogalmazott, hogy a hazai fiókhálózat a nemzetközi átlaghoz képest számottevő elmaradást mutat. Egy korábbi Fed-tanulmány szerint a hazai bankfiókok számának az 1800-hoz kellene közelítenie, miközben jelenleg az 1300-as határt sem lépték át. A hitelintézetek üzemméretének növekedése azonban megfelelő alapot teremthet a terjeszkedéshez: 2004-ben a szektor mérlegfőösszege 16, adózott eredménye közel 58 százalékkal javult, míg a június végi mérlegfőösszeg 8 százalékkal haladja meg a 2004. végi adatot, az első félévi adózott eredmény pedig közel 22 százalékos emelkedést mutat a bázishoz képest.
Az elkövetkező két-három év növekedése egyes becslések szerint közel 30 milliárd forintos beruházást követel meg a bankoktól, ám kérdés, hogy az egyes esetekben 2-3, máshol 5-6 évre várt megtérülési idő tartható-e. Nem beszélve arról, hogy a költségek mennyiben nyomják majd rá bélyegüket a tranzakciós díjakra.
Előtérbe kerül a vidék
A hálózatfejlesztés döntő része még mindig a fővárosban, környékén, illetve a fejlettebb régiókban valósul meg. A Budapest Bank elsősorban a piaci potenciál és a helyszíni adottságok alapján dönt az új fiókok helyéről, ám az elképzelések szerint az újak többsége vidéken nyílik majd meg, ezáltal is mérsékelve a főváros jelenlegi 30 százalékos részarányát.

A K&H Banknál még üzleti potenciál kérdése, hogy a jelenleg 23,5:76,5 százalékos főváros-vidék arány milyen irányba mozdul el a jövőben. A HVB a jövőben a vidéki hálózatára koncentrál, ez a budapesti fiókok 45 százalékos részarányát mérsékelheti. Hasonló tendencia várható az MKB Banknál is. A hitelintézet – amely stratégiai megfontolások alapján dönt a helyszínről – a fióknyitási program szerint jobban koncentrál a vidéki helyszínekre, így az arányok a jelenleg 61 százalékos szeletet kihasító vidék javára tolódnak el. A Raiffeisen Banknál 32 százalékot tesz ki a fővárosi fiókok aránya, s ezt a szintet – mint fogalmaztak – a jövőben is szándékukban áll fenntartani. A fiókok helyszínének kiválasztásánál a stratégiában előre meghatározott szempontrendszer alapján döntenek, főként azt tartva szem előtt, hogy minél szélesebb körben érjék el célcsoportjukat. A CIB-nél a fióknyitási stratégia alappillére, hogy a lakóhelyhez közelebb vigye a banki szolgáltatásokat, illetve könnyebben elérhetővé váljon a kis- és középvállalati ügyfelek számára is. A hitelintézet célja az országos lefedettséget biztosító fiókhálózat további bővítése Budapesten és a jelenleg 54 százalékot képviselő vidéken egyaránt.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem