A tavalyi év vége kiemelten forgalmas volt a SZÉP kártyás költések szempontjából – decemberben az ételházhozszállítási szolgáltatásokra költöttek legtöbbet a kártyabirtokosok.
Nagyon durva hatást fedeztek fel a közösségi médiával kapcsolatban: naponta átvernek, nem is tudsz róla
Az internet és a közösségi média térnyerésével napi szinten rengeteg digitális képpel találkozunk, amelyek jelentősen befolyásolhatják a világlátásunkat és előítéleteinket. Egy friss tanulmány szerint ezek a képek akár implicit módon is alakíthatják gondolkodásunkat, különösen a nemi sztereotípiák terén. A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy a képalapú platformok növekvő népszerűsége komoly társadalmi következményekkel járhat - jelentette a BBC.
A közösségi médiában, keresési találatokban és weboldalakon megjelenő képek a mindennapi vizuális inputunk jelentős részét teszik ki. Egy átlagos felhasználó naponta közel 7 órát tölt az interneten, így ezek a képek meghatározó szerepet játszanak abban, ahogyan a világot látjuk.
Egy nemrég közzétett tanulmány a Google, a Wikipedia és az IMDB képeit elemezte, különös tekintettel a különböző foglalkozásokra nemi előadásmódjára. Az eredmények azt mutatták, hogy bár a nők összességében alulreprezentáltak voltak, erős nemi sztereotípiák érvényesültek. Például a "vízvezeték-szerelő" vagy "befektetési bankár" keresésekre inkább férfiakat ábrázoló képek jelentek meg, míg a "házvezető" vagy "balett-táncos" esetében női ábrázolások domináltak.
A kutatók azonban nem álltak meg a sztereotípiák feltérképezésénél. Azt is vizsgálták, hogy az ilyen képeknek való kitettség befolyásolja-e az emberek saját előítéleteit. Egy kísérletben 423 amerikai résztvevő különböző foglalkozásokra keresett rá a Google-on. Az eredmények azt mutatták, hogy azok, akik a Google Képeket használták, sokkal nagyobb arányban mutattak implicit nemi előítéleteket a kísérlet után, mint akik csak szöveges keresést végeztek.
"A képek térnyerése a népszerű internetes kultúrában kritikus társadalmi árat vonhat maga után" - figyelmeztetnek a kutatók. Különösen aggasztónak tartják, hogy a képalapú közösségi médiaplatformok, mint az Instagram vagy a TikTok népszerűsége ugrásszerűen megnőtt, felgyorsítva a képek tömeges előállítását és terjesztését.
A probléma egy másik vetülete, hogy a már online keringő képek hogyan tájékoztatják és alakítják a mesterséges intelligencia modelleket. Egy kísérlet során a ChatGPT-t kérték fel különböző szakemberek képeinek generálására. Az eredmények túlnyomórészt fehér, harmincas éveiben járó férfiakat ábrázoltak, ami jól mutatja, hogy ezek a modellek a már létező, elfogult képek alapján tanulnak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Mit tehetünk a helyzet javítása érdekében? A felelősség nagy része a technológiai és mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalatokra hárul, de nekünk is van lehetőségünk alakítani digitális vizuális világunkat. Érdemes olyan fiókokat és influencereket követni, akik különböző etnikai és faji hátterűek, vagy a világ különböző részeiről származó fotósok munkáit nézni. Fontos lehet az időnk visszaszerzése is, például korlátok szabásával a képernyő előtt töltött időre vonatkozóan.
A legfontosabb talán a tudatosság növelése. Ritkán gondolunk bele, hogy milyen gyakran vesznek körül minket szándékosan létrehozott és tálalt képek, amelyek gyakran valamilyen vásárlásra akarnak rávenni minket. Az emberi evolúció során ez teljesen új jelenség - korábban az emberek jóval kevesebb mesterséges képpel találkoztak.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








