Homeowner upgrading loft insulation in domestic dwelling roof space with ceramic spun insulation blanketing.

Még mindig sok magyar fűti az utcát: valamit lépniük kell, vagy jön a gigacsekk

2021. szeptember 22. 18:03

Az elkövetkező 3 évben slágertéma lehet a hőszigetelés. A lakosság 32 százaléka tervez ilyen jellegű munkálatot – derül ki az újHÁZ Centrum legfrissebb reprezentatív felméréséből. A lekérdezés adatai alapján a magyarok 68 százaléka rendelkezik valamilyen hőszigeteléssel – melyből 29 százalék teljes körű -, közel egyharmaduknál azonban semmilyen hőszigetelés nincs az ingatlanban. Az építőanyag-kereskedelmi hálózat megvizsgálta azt is, hogy mely szempontok számítanak a leginkább az ingatlantulajdonosoknak a munkálatok tervezésénél; egyértelműen kiderült, hogy a takarékosság jelenti a döntő érvet a korszerű hőszigetelés mellett, az emberek majdnem fele 40 százalékot meghaladó rezsicsökkenést, 61 százalékuk pedig maximum 5 éves megtérülést vár ezektől a korszerűsítésektől.

Egyre fontosabb a korszerű hőszigetelés az otthonteremtők számára. Az újHÁZ Centrum júniusi Trendriportja alapján a felújítást tervezők közel harmada készült ezzel kapcsolatos munkálatokra egy éven belül, de a kérdésben továbbra is van igény az edukációra és a szakértők bevonására. Az építőanyag-kereskedelmi hálózat ezért legfrissebb kutatásában körbejárta, milyen mértékben hőszigetelt a magyar lakóingatlan-állomány, mit tud a lakosság a korszerű anyagokról és melyek a legfontosabb szempontok, amiket figyelembe vesznek a munkálatok tervezésekor.

Az otthonok kétharmada szigetelt, de sok még a teendő

A felmérés adatai alapján a vizsgált otthonok 32 százalékának nyílászáró-, 16 százalékának a homlokzati és/vagy a lábazati, 11 százalékának tetőszerkezeti, míg további egy tizedének aljzat, 29 százaléknak pedig teljeskörű hőszigetelése van. A magyarok harmada ezzel szemben a fentiek egyikével sem rendelkezik, és ez a lakások esetében gyakoribb, mint a családi házaknál.

A kérdőív a lakosság jövőbeli terveit is vizsgálta; a megkérdezettek 32 százaléka tervez valamilyen szigetelést kialakítani otthonában a következő 3 évben. A válaszadók 14 százaléka teljeskörű munkálatokat, 9 százalékuk korszerű nyílászárók beépítését, 8 százalékuk a homlokzat és a lábazat, 6 százalékuk a tető, 3 százalékuk pedig az aljzat esetében tervez ilyen korszerűsítést. A házban és lakásban élők közt ebben a tekintetben is van különbség; míg előbbi csoport közel fele, addig utóbbi 14 százaléka tervez hőszigeteléssel kapcsolatos fejlesztést az otthonában.

Jó az anyagismeret, de sok a bizonytalanság

Az újHÁZ Centrum reprezentatív kutatása arra is kitért, milyen forrásokból szerzi a lakosság a témával kapcsolatos ismereteit. Bár a kitöltők egyik fele internetes oldalakról és a közösségi médiából tájékozódik, sokan fordulnak megbízható információkért a szakkivitelezőkhöz (47 százalék) és az építőanyag-kereskedések szakembereihez is (36 százalék). A kitöltők 33 százaléka hallgat a családtagokra és a barátokra a hőszigetelés tervezésekor, a sajtóban megjelenő anyagokból pedig a lakosság 15 százaléka tájékozódik.

A kutatás hőszigetelő anyagok népszerűségét is górcső alá vette. Ezek közül a legismertebb egyértelműen az üveggyapot (79 százalék), a kőzetgyapotról és a polisztirolról (EPS) a lakosság közel kétharmada hallott. Kevésbé ismertek a poliuretán (PIR-PUR) és az extrudált polisztirol, másnéven az XPS (33 és 32 százalék). A sort a grafit adalékos EPS, az üveghab és a fagyapot zárja, 25, 22 és 12 százalékos ismertséggel. A kutatás arra is rámutatott, hogy az ismeretek ellenére a kitöltők 47 százaléka nem tudja, milyen hőszigetelő anyagokat alkalmazna saját ingatlanja esetében, ez a nagyfokú bizonytalanság főként a 40 alattiak körében mutatkozott meg.

A lekérdezésből kiderült, hogy a lakosság 37 százaléka a nyílászárók hőszigetelését tartja a legfontosabbnak, a válaszadók közel negyede homlokzaton-lábazaton, hatoduk a tetőszerkezeten, további 3 százalékuk pedig az aljzaton végezne hasonló munkálatokat. A kitöltők több mint ötöde, 21 százaléka ebben a kérdésben is nagyon bizonytalan.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Jelentős rezsicsökkenést várnak a szigeteléstől

A várható előnyök tekintetében a megkérdezettek 40 százalékának az üzemeltetési költségek, tehát a rezsi csökkenése a legfontosabb szempont, míg 20 százalék a bekerülési költséget, 17 a fenntarthatóságot, 12 a megtérülési időt, 7 a szakember igényt, 4 százalék pedig az építőanyag igényt jelölte meg. A lekérdezés rámutatott, hogy az ingatlantulajdonosok mekkora mértékű költségcsökkenést várnak a szigeteléstől. A lakosság több mint harmada szerint 21-40, további egyharmaduk szerint pedig 41-60 százalékkal kevesebb lehet otthonuk rezsije a megfelelő hőszigetelésnek köszönhetően. A megkérdezettek 17 százaléka szerint a költségek ötödükkel, vagy annál kisebb mértékben csökkennek, míg maradék 16 százalék 60 százaléknál magasabb megtakarítást remél.

A beruházást tekintve a magyarok több mint fele a maximum 5 éves megtérülést tartja elfogadhatónak, míg a többiek számára nem probléma, ha ennél hosszabb idő alatt jön vissza a fenntartható munkálatok költsége.

Dr. Rázsóné Szórády Csilla, az újHÁZ Centrum vezérigazgatója szerint bár a lakosságot nagyon érdekli a téma, a szolgáltatók felelőssége, hogy megfelelő információkkal szolgáljanak a vásárlók számára:

A nyáron publikált Trendriportunkból is kiderült, hogy a hőszigetelés az ingatlanpiac egyik legaktuálisabb kérdése a magyarok számára, ezért kíváncsiak voltunk, hogy mennyire tájékozottak a témában. Egy ilyen befektetés a fenntarthatóság szempontjából is nagyon fontos lépés, ezért elengedhetetlen, hogy a lakosság megfelelő tájékoztatást kapjon az ezzel kapcsolatos döntésekhez. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy a kereskedéseinkbe látogatók teljeskörű szakmai tanácsadást kapjanak ahhoz, hogy otthonuk korszerű és energiahatékony lehessen.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 14. kedd
Bonifác
20. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm