2 °C Budapest

3 kellemetlen banki eset - Mit kell tenned?

Pénzcentrum
2006. november 20. 08:00

Félve töltöd ki az átutalási megbízást, nehogy elírd a kedvezményezett számlaszámát? Előfordult már, hogy megjelent a számládon egy összeg, amiről nem tudtad honnan van? Többel terhelték meg készpénzfelvételkor a számlád, mint amennyi pénzt az automata kiadott? Mindhárom probléma releváns és meglehetősen kellemetlen tud lenni, különösen ha nem tudjuk, mi ügyfélként a teendőnk ilyen helyzetekben. Alábbi írásunkban igyekszünk segítséget nyújtani, a rossz döntés ugyanis elég drága lehet.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Probléma az ATM-mel? Túlterhelték a számlát...

A Pénzcentrum.hu által megkérdezett bankok képviselői kiemelték, hogy ez a probléma egyáltalán nem számít gyakorinak, a Citibank szerint ezrelékes nagyságrendben sem mérhető a hibaarány a készpénzfelvételi tranzakciós forgalom tükrében. Ennek ellenére joggal fordulhat meg az Olvasó fejében, mi történik, ha pont ő lesz a "szerencsés"...

Amennyiben ez a kellemetlen helyzet előfordul, mindenképpen a számlavezető bankunknál kell jeleznünk a problémát (akkor is, ha idegen bank ATM-jénél vettünk fel pénzt). A K&H-nál kérdésünkre elmondták, hogy a reklamációt írásban kell jelezni a kibocsátó bank felé, a kártyatársasági szabályoknak megfelelően a reklamációs eljárás során ugyanis ezt továbbítani kell az elfogadó bank felé. A bejelentésre természetesen a legtöbb banknál telefonon is van mód, a "charge back" eljárás azonban írásos kezdeményezésre indul.

Rendkívül fontos tudni, hogy az ügyfélnek haladéktalanul, de legkésőbb a számlakivonat kézhezvételétől számított 40 napon belül jeleznie kell a panaszát a bank felé. Az Erste Banknál a tranzakció keltezésétől számított 40 nap, de legfeljebb az adott tranzakcióra vonatkozó számlakivonat zárónapjától számított 15 nap a határidő, míg a Citibank válaszaiból az derül ki, hogy a bank az ügyfél által elfogadottnak tekinti a számlakivonatot, amennyiben azzal szemben az ügyfél 15 naptári napon belül írásban nem él kifogással.

A K&H Banknál kérdésünkre elmondták, hogy ezekről a problémákról sok esetben nem is az ügyféltől, hanem a fióktól értesülnek, így a bank igyekszik már előre rendezni az ilyen jellegű problémát, mielőtt az ügyfél tudomására jutna.

Rejtélyes nagyobb összeg a számlán... El lehet költeni?

Előfordulhat olyan is, hogy a bank tévesen ír jóvá az ügyfél számláján egy adott összeget, ezt azonban nem tanácsos ajándékpénznek tekinteni, mivel ez akár bírósági tárgyalást is maga után vonhat.

Minden bank válasza egybecsengett azon a ponton, hogy a bank jogosult a saját tévedésén alapuló jóváírást vagy terhelést az ügyfél rendelkezése nélkül is helyesbíteni. A Citibank kivételével erről az ügyfelet haladéktalanul értesítik, a Citi azonban "értesítés nélkül korrigálja (elvezeti) az összeget". (Persze a legtöbb banknál a helyesbítésről küldött számlakivonat is értesítésnek minősül...)

A nagyobb probléma akkor van, ha az ügyfél örömében már elköltötte a pénzt, a bank ugyanis ekkor is jogosult erre és akár polgári pert is indíthat jogalap nélküli gazdagodás miatt. A K&H tapasztalatai szerint ez utóbbi nem túl gyakori, de azért már volt rá példa. A Citibank ilyen esetben technikai jelölést (blokk) tesz a számlára, ami a beérkezett összegeket nem teszi elérhetővé a követelt összeg erejéig.

Az OTP Banknál kiemelték, hogy ha nem áll rendelkezésre az összeg az ügyfélszámlán, akkor a bank jogosult a követelését sorba állítani, az idevágó kormányrendelet alapján pedig első helyen szerepel a számlavezető hitelintézet téves bejegyzésének a bankszámlán történő helyesbítése.

Az Erste Banknál nagyobb összeg esetében előfordult már, hogy a pereskedés helyett részletfizetési engedményt adtak az ügyfélnek.

Rossz helyre utaltam...visszakapom a pénzt?

Amennyiben a hibásan megadott számlaszám egy élő számlának a száma, az átutalási megbízás teljesül. Ez persze nem minősül bankhibának, (hiszen az ügyfél által megadott számlaszámra ment az utalás) így a bank önmaga nem rendezheti a tételt! Ilyenkor kérni kell annak a személynek a jóváhagyását, aki tévedésből kapott pénzt, a bank ugyanis enélkül nem terhelheti vissza az összeget. Ha a tévesen kedvezményezett ügyfél ehhez nem járul hozzá, akkor jogalap nélküli gazdagodás miatt polgári pert indíthatnak ellene. Ebben a tekintetben nincs különbség a bankon belüli és bankon kívüli utalások között.

Az összeállítás elkészítésében az OTP Bank, a K&H Bank, az Erste Bank, a Budapest Bank, a HVB Bank és a Citibank volt segítségünkre.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 30. kedd
András, Andor
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?