Lakáshitelt akarnak, pedig még bankszámlájuk sincs

Pénzcentrum2010. március 29. 04:45

Egy év alatt megháromszorozódott a lakáshitel felvételét tervezők száma - áll az IFUA Horváth & Partners és a Data Research Pénzintézeti MOSAIC felméréssorozatának legújabb tanulmányában. A megkérdezettek annak ellenére hajlanak az eladósodásra, hogy saját bevallásuk szerint idén jobban érinti őket a pénzügyi válság. Ugyanakkor az elmúlt egy év során jelentős mértékben nőtt a szolgáltatójukkal elégedetlen banki és biztosítói ügyfelek száma: a bankok ügyfelei elsősorban a konkurensek jobb ajánlatai miatt, a biztosítóké pedig a magas díjak miatt váltanak szolgáltatót.

Míg 2009-ben a banki ügyfelek 40%-a volt elégedett a főbankjával, addig ez az arány 2010-re 29%-ra csökkent, többek között ez derül ki az IFUA Horváth & Partners és a Data Research Pénzintézeti MOSAIC felméréssorozatának legfrissebb anyagából.

A reprezentatív, ezerfős mintán alapuló vizsgálat alapján hasonló tendencia figyelhető meg a főbiztosítók esetében is, igaz kisebb mértékben, hiszen míg 2009-ben az ügyfelek 39%-a volt elégedett főbiztosítójával, addig 2010-ben már csak 33%.

"A bankok esetében az elégedettség csökkenése szinte minden demográfiai szegmensben megfigyelhető volt. "Az elégedetlenek aránya főként a 40-50 éves korosztályban nőtt meg kiugró mértékben 2010-ben, ahol 39-ről 23%-ra zuhant, illetve az alacsonyabb iskolai végzettségű szegmensekben, ahol 46-ról 35%-ra esett az elégedettek aránya" - mondta el Huba Eörs kutatásvezető, az IFUA ügyvezető partnere.

"Rossz hír a pénzintézeteknek, hogy a tradicionálisan alacsony magyar elvándorlási ráták növekedhetnek 2010-ben, amennyiben az ügyfelek nemcsak tervezik, de meg is lépik a szolgáltató-váltást" - véli Kovács Gyula, a Data Research ügyvezető igazgatója. Tavaly a banki ügyfelek 9%-a tervezett bankváltást, 2010-ben ez 10,3%-ra nőtt.

Azonban a különböző demográfiai szegmensekben eltérő módon változtak a számok, hiszen leginkább az 50 felettiek és a magasabb végzettségűek körében nőtt meg jelentősen a bankváltást tervezők aránya. Úgy tűnik, ez az a két szegmens, ahol az elégedettség kisebb mértékű csökkenése is jelentős lemorzsolódást indíthat el. "Ennek oka lehet, hogy ebben a két szegmensben a hiteltermékek súlya lényegesen kisebb az átlaghoz képest, és mivel a megtakarítási termékek könnyebben mozgathatók pénzintézetek között, így gyorsabban tudják "büntetni" a bankjukat" - magyarázza Huba Eörs.

A MOSAIC tanulmányból kiderül, hogy növekszik az ügyfelek pénzügyi tudatossága. "Tavaly a bankot váltók között az elsődleges ok a főbankkal való elégedetlenség volt, hiszen a megkérdezettek 42%-a válaszolta, hogy elégedetlenség miatt váltott, és 41%, hogy a másik bank kedvezőbb díjat kínált. Azonban 2010-ben már a pénzügyi válság éreztette hatását, ugyanis a válaszadók 44%-a váltott jobb ajánlat miatt, és csak 37%-uk elégedetlenség miatt" - teszi hozzá Kovács Gyula.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Ugyanakkor az idei egyik legjelentősebb változás 2009-hez képest, hogy jelentősen megnőtt a biztosítóváltás hajlandósága is. Míg 2009-ben a megkérdezettek 4,7%-a tervezett biztosító váltást, addig 2010-ben ez az arány 7,7%-ra nőtt. Különösen a 35-50 évesek és a felsőfokú végzettségűek körében nőtt jelentősen az elvándorlási hajlandóság. "Itt egyértelműen kimutatható az online biztosítási alkuszok szerepe a változásokban" - mutat rá az IFUA ügyvezető partnere.

A biztosítót váltók körében már 2009-ben is az elsődleges ok a biztosítási díjjal való elégedetlenség volt. "Ez 2010-ben tovább erősödött, ugyanis míg 2009-ben 56% váltott a magas díj miatt, addig 2010-ben ez az arány már 65%-os szintet ért el. Egyértelműen kijelenthető, hogy az ügyfelek körében egyre tudatosabb, racionálisabb magatartás figyelhető meg: egyre többen figyelik a társaságok ajánlatait, és a megfelelő időben váltanak" - állítja Huba Eörs.

Annak ellenére, hogy saját bevallása szerint 2010-ben több embert érint a válság, a hitelfelvételi hajlandóság mégis nőtt. Tavaly a megkérdezettek 58%-a válaszolta, hogy érinti a válság, 2010-ben ez a szám 62%-ra nőtt. Ennek ellenére, míg 2009-ben a megkérdezettek 1,3 %-a tervezte lakáshitel felvételét, addig 2010-re ez a szám megháromszorozódott, és 3,9%-os szintet ért el. "A potenciális lakásvásárlók (40 éves korosztály alattiak) körében hitelfelvételt tervezők aránya még nagyobb mértékben növekedett, a tavalyi 2,5%-os arány 7%-ra nőtt 2010-ben" - teszi hozzá a Data Research ügyvezető igazgatója.

Azonban az ügyfelek új termékek iránti lelkesedése nem terjed ki minden szegmensre, hiszen a biztosítási termékek esetében nem nőtt számottevően az új biztosítási terméket vásárolni szándékozók aránya. A 2009-es 6,7%-os arány az idén mindössze 6,8%-ra kúszott fel.

Címkék:
hitel,