A levélforgalom drasztikus visszaesése világszerte kényszeríti átalakulásra a postaszolgáltatókat. Egyes országok már radikális lépéseket tettek, máshol óvatosabb a tempó.
Bár június 13-án új fogyasztóvédelmi szabályozás lépett életbe Magyarországon, egyelőre kevés kereskedő vagy gyártó tudja, milyen kötelességei vannak a vásárlókkal szemben. A vevők nagy változással találkozhattak: több időt kaptak arra, hogy netes rendelés esetén elálljanak a vásárlástól, szigorodtak a termékbemutatókra vonatkozó szabályok, vagy például eltűntek a rejtett költségek az internetes rendeléseknél. Ezek mellett az új irányelv tisztázza a kellékszavatosság, a termékszavatosság és a jótállás fogalmát is.
Az új fogyasztóvédelmi irányelv (a fogyasztók jogairól szóló 2011/83/EU irányelv) június 13-án lépett életbe Magyarországon is. A változások értelmében a fogyasztó sokkal könnyebben tehet majd panaszt, ha vásárlása során esetleg átverik, és könnyebben érvényesítheti majd a jogait, ha szorult helyzetbe kerül - tájékoztatta a Nemzetgazdasági Minisztérium a Pénzcentrum.hu-t.
Az új szabályozásból többek között kiderül milyen, a hibás termékre vonatkozó csere, vagy javíttatási lehetőségeink vannak: kihez fordulhatunk, ha problémánk adódna. Már a március 15-én hatályba lépett új Polgári Törvénykönyv bevezette a termékszavatosság intézményét a régóta alkalmazott kellékszavatosság és jótállás mellé. De a tapasztalatok azt mutatják, kevesen ismerik ezt a lehetőséget, és még kevesebben élnek vele.

A termékszavatosság azt jelenti, hogy ha problémánk adódna a megvásárolt áruval, rögtön a gyártóhoz fordulhatunk javításért vagy cseréért. Ez azért nagyon hasznos, mert sokszor nem lehet felvenni a kapcsolatot a kereskedővel, vagy mert nem ismeri el jogos, nem a használatból fakadó hibának. Ezekben az esetekben nagy könnyebbség lehet, ha a gyártót kereshetjük fel a problémánkkal. Emellett továbbra is fordulhatunk természetesen az eladóhoz is (kellékszavatosság), ha gondunk adódna a termékkel. Kevesen tudják, hogy csak rajtunk áll, melyiket választjuk.
Azonban mint azt Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) sajtószóvivője elmondta, egyelőre ha tehetjük, érdemes inkább az eladóhoz fordulni, ha hibát észlelünk, mert a szabályozás új, és nehézkes lehet még az ügyintézés. Emellett miután március óta létezik Magyarországon ez a lehetőség, csak az ezután vásárolt termékekre érvényes. Egy januárban vásárolt televízióval tehát nem fordulhatunk a gyártóhoz. Egy olyan termék esetében, amit március óta vettünk, és problémánk adódott vele, először érdemes tehát a kereskedőhöz fordulni, majd ha vele nem tudunk megegyezni, megpróbálhatjuk a gyártónál érvényesíteni jogainkat. Egyelőre csak akkor kerüljünk a döcögősen működő termékszavatosság intézményéhez közel, ha nincs más lehetőségünk.
Az a feltételezés, hogy nem jutunk dűlőre a kereskedővel, nem a valóságtól elrugaszkodott: sokan fordulnak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz azzal a kéréssel, hogy segítsenek nekik megegyezni az eladóval. Ugyanis a kellékszavatosság második évében a vevőnek kell szakértői véleménnyel igazolnia, hogy gyári eredetű az adott hiba. Amit a kereskedő vagy elfogad, vagy nem. Fülöp Zsuzsanna elmondása szerint a KERMI megszűntével már csak afogyasztóvédelemhez fordulhat az, akit elutasít a kereskedő. A fogyasztóvédelem adhat szakvéleményt - amit szintén nem köteles a kereskedő elfogadni.
KATTINTS! Ilyet se láttak még a magyar vásárlók: ez egy új kor kezdete
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ezután felkereshetjük a békéltető testületet, ami közvetítő fórumként működik a kereskedő és a vevő között. Ha itt sem sikerül megegyezni, bíróságra kell vinni az ügyet. A fogyasztóvédelem ezekben az esetekben annyit tehet, hogy segít a vásárlóknak, mire hivatkozzanak annak érdekében, hogy számukra kedvező végkimenetelű legyen az ügy. Az NFH-hoz forduló panaszosok fele mind a szavatosság-jótállás problémakörében keresi fel a hatóságot.
Bizonyos termékek esetén (jellemzően a műszaki cikkeknél, táskáknál, vagy épp cipőknél fordul elő) érvényesíthetjük jótállási jogunkat is. Amennyiben bármilyen probléma lépne fel, garanciálisan orvosolják azt. Általában egy év a jótállási idő. Azonban sok esetben a jogi szöveg félreértelmezése miatt például a kereskedő nem tesz eleget a jótállásnak.
A Budapesti Békéltető Testület (melynek célja, hogy a fogyasztó és a szolgáltató közötti vitás kérdéseket a bíróságon kívül oldja meg) információi szerint van olyan fogyasztó, aki a kétszázezer forintos telefonját több hónapja nem tudja rendesen használni, mert folyton csak "javítják", de nem cserélik. Annak ellenére, hogy az ügyfél kéri a cserét. Emellett sok olyan panaszról is hallani, amikor a 15 napos eljárási időt nem tartják be, azaz nem történik meg ennyi időn belül a csere, vagy a javítás. De olyan esetről is lehetett hallani régébben, hogy internetes rendelés után a sérült telefont nem cserélték ki, mondván nem működésében korlátozott az eszköz, csupán esztétikai hibája van. A jogalkotó szándéka szerint ezentúl könnyebben felléphet majd a vásárló az efféle kereskedők ellen.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








