19 °C Budapest
Rows of shelves with goods boxes in huge distribution warehouse at industrial storage factory.

Dúl a barkácsháború: ekkora fizetéssel csalogatja a dolgozókat az OBI és Praktiker

2021. június 17. 11:01

A május végén közzétett cégbeszámolókból kiderül, milyen évet zárt 2020-ban a Praktiker és az OBI barkácsüzleteket üzemeltető két cég. Úgy tűnik, hogy a két nagy rivális egyaránt jól vészelte át a pandémiát, a nettó árbevételben az OBI esetében közel 16 százalékos volt a növekedés, míg a Praktikernél 12 százalékos növekedést tudtak elérni nettó árbevételükben. A lezárások ellenére, úgy fest, mindkét üzlethálózat dinamikusan bővítette csapatát, sok új dolgozót alkalmaztak, a szellemi foglalkoztatottak átlagos bére cégen belül viszont nem emelkedett, sőt visszaesést mutat. Vajon melyik üzlethálózatnál magasabb az átlagos fizetés, hová éri meg elmenni akár diákként, akár teljes állásban? Mutatjuk.

A járványt megelőző két évben a két nagy hazai barkácshálózat bevételei 12-15,8 százalékos növekedést mutattak és folyamatos volt a munkaerő felvétel is. A járvány következtében elrendelt korlátozások azonban látszólag az OBI és a Praktiker üzleteit nem különösebben sújtották. Már egy ideje tartó tendencia, hogy a magyar lakosság évről évre többet költ bútorra, lakástextíliára, erre pedig a járvány is ráerősített, hiszen a home office-hoz, digitális oktatáshoz, és általában a szabadidő otthoni környezetben történő eltöltéséhez, és a felújítás-láz miatt sokkal több lakberendezési termék fogyott. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a kiskereskedelmi forgalomnak 5 éve még csak 2,08 százalékát tették ki a lakosság összes költésének a bútorok és világítóberendezések, 2020-ra viszont már 2,66 százalékát. A lakástextíliák, fal- és padlóburkolókra fordított összes költés 1,07 százalékról emelkedett 1,22 százalékra. Erre a tendenciára pedig a lakásfelújítások iránti, már tavaly is magas érdeklődés is rásegíthetett, hogy a cégek a járvány alatt is növekedni tudjanak, így 2020-ban a bevétel és az adózott eredmény is 2020-ban is dinamikus növekedést mutat.

Az Igazságügyi Minisztérium céginformációs szolgálatának nyilvános adatai szerint a Praktiker Építési- és Barkácspiacok Magyarország Kft. tavalyi évi nettó árbevétele 76.23 milliárd forint volt, szemben a 2019-es 67.88 milliárd forinttal. Ez 12 százalékos emelkedés - viszont még mindig nem akkora, mint az adózott eredményben történő növekedés. Mintegy a 2019-es évi eredmény negyedével több jutott tavaly a járvány ellenére is, 4 milliárd 438 millió 555 ezer forint.

Az OBI Hungary Retail Kft. nettó árbevétele 2020-ban nagyjából másfélszerese volt a Praktikerének, 119,12 milliárd forint. A 2019-es évhez képest ez 15,8 százalékos növekedést jelent, hasonló mértékűt, mint a riválisnál. Adózott eredményben viszont 45,29 százalékos volt a növekedés, azaz jóval nagyobb, mint a Praktiker esetében, amíg 2019-ben 8,9 milliárd, addig 2020-ban 12,94 milliárd forinttal zárták az évet. 

Az első és a második hely is biztos a hazai barkácspiacon

A Blokkk.com elemzése szerint a szektor több mint 90 százaléka három nagy szereplő, az OBI, a Praktiker és a Bauhaus kezében van. Utóbbiról nem jelentek meg friss, 2020-as adatok, de a korábbi évek eredményei alapján a másik két szereplő árbevételének harmadát/negyedét szokták elérni, velük való összevetésben tehát eleve marginálisabb szereplőnek tekinthető.

Valódi verseny a méretüket tekintve persze az OBI és Praktiker között sincs, sem bevételeiket, sem üzleteik számát és lefedettségét tekintve. A Praktiker mindössze 20 áruházat üzemeltetett Magyarországon: négyet Budapesten és egy-egy üzletet más nagyvárosokban. A korábban német, ma már magyar tulajdonú hálózat egyébként már 1997 óta van jelen Magyarországon, és legutóbbi egységét 2016-ban nyitotta meg egy Baumax áruház helyén.

Az Obi első hazai áruháza 1994-ben nyílt meg Budapest 19. kerületében, majd még ugyanebben az évben a belvárosában és Szegeden is nyitottak egységet. A 20. hazai Obi átadására már 2008-ban sor került, szintén szegeden. Jelenleg a német multi 29 áruházat üzemeltet Magyarországon, melyek közül 6 a fővárosban található - a legutóbbi egység Székesfehérváron nyitott meg 2015-ben.

Mennyit lehet a nagy láncoknál megkeresni?

Látva a barkácshálózatok nagyságát nem csoda, hogy az OBI árbevételben, adózott eredményben, illetve a dolgozók slzámában is lekörözi a Praktikert. Kérdés viszont, hogy mennyit költenek emelett a bérekre, és mennyire jön ki az átlagos bér a cégeknél. Természetesen, amikor átlagról beszélünk, abban benne van az összes alkalmazott a takarítótól kezdve, a könyvelőn át a vezetőségig, tehát nem kizárólag az éttermi dolgozók bérét kell alatta érteni.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

2020-ban az OBI 1851 főt foglalkoztatott átlagosan, míg a Praktiker 1658 főt. Az OBI-nál azonban 2019-hez képest dolgozói létszámban 1 százalékos visszaesés történt, míg a Praktikernél 12,7 százalékos bővülés. Az átlagos bruttó havi bér, ami az éves bérköltség és a foglalkoztatottak átlagos számának elosztásából adódik, mindkét lánc esetében növekedést mutat. Az OBI-ban bruttó 386 135 forintot, a Praktikerben 381 981 forintot számoltunk. Előbbi 7,9, utóbbi 9,5 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest.

A bérverseny egyre kiélezettebbnek tűnik tehát, és az alkalmazottak számában is kezdi a Praktiker beérni az OBI-t. A magyar hátterű hálózat forgalmát részben annak webshopja is pörgeti, utóbbi 2020-ban már a kasszán átmenő forgalom csaknem 10 százalékát adta. A Praktiker piaci részesedése így már mintegy 32-33% Magyarországon.

A barkácslánc 2020-ban a pécsi, Budapesten a Bécsi úti és a Váci úti áruházát felújítása mellett dolgozóit is megtartotta, sőt még létszámukat is bővíteni tudta. Karl-Heinz Keth, a Praktiker Kft. ügyvezető igazgatója egy májusi közleményben nyilatkozott arról, miért sikerült megőrizni a munkahelyeket a járvány alatt.

A Praktiker áruházak a járványhullámok ellenére végig nyitva maradhattak, így leépítésre vagy munkaidő módosításra nem került sor a vállalatunknál. Ebben az időszakban a veszélyeztetett, időskorú, megváltozott egészségi állapotú és kisgyermeket nevelő édesanyáknak otthonmaradási lehetőséget biztosítottunk 50 százalékos bérfizetéssel, majd fizetés nélküli szabadsággal. A home office-t 3 nap alatt bevezettük a veszélyhelyzet kihirdetésekor, ahol ez kivitelezhető volt.

-mondta múlt hónapban a vezető, aki azt is elárulta, hogy a járvány kirobbanásakor mely termékeket keresték üzleteikben. Egyértelműen megugrott a fertőtlenítéssel, személyes higiéniával és a takarítással kapcsolatos termékek iránti kereslet. A festékkategóriában is kimagasló értékesítési adatokat értek el 2020-ban, hiszen a lakosság széles körben kezdett lakásfelújításba. Az éves forgalom szempontjából az első 5 helyen így továbbra is hagyományos barkácspiaci termékek szerepelnek náluk, úgy mint padlólapok, csemperagasztó, száraz beton, de igen előkelő helyet foglal el a fehér falfesték is.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 2. csütörtök
Zsigmond
18. hét
Május 2.
Jelszó világnap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem