Sivó Imre: Nehéz évet tudhat maga mögött a söripar A Magyar Sörgyártók Szövetsége közzétette 2007-es éves jelentését. A csütörtöki sajtótájékoztatón bemutatták a söripar elmúlt évi eredményeit, a sörfogyasztási adatokat, az ágazat érdekvédelmi iránymutatásit és a Szövetség társadalmi szerepvállalását. A szövetségbe tömörült gyártók 2007-ben 4,7 %-kal növelték termelésüket, az egy főre eső éves sörfogyasztás körülbelül 82 literre tehető a felnőtt lakosság körében.
Sivó Imre: "Nehéz évet tudhat maga mögött a söripar."
Az előadást a szövetség elnöke, Sivó Imre nyitotta meg, aki első körben bemutatta az iparág értékesítési adatait. A 2007-ben értékesített 7335 ezer hektoliter sör több mint fele a közkedvelt hagyományos sörmárkákból került ki. A Heineken, a Dreher a Borsodi és a Pécsi Sörfőzde termékei tették ki az eladott mennyiség 52 %-át. A Magyarországon értékesített sörmennyiség 98 %-át belföldön állítják elő, a fennmaradó 2 %-ot a hazai gyártásban nem szereplő sörkülönlegességek teszik ki. Elsősorban a belga és a bajor söröket importáljuk, az ínyencek körében népszerűek a gyümölcs-alapú és a búzasörök. A nagy hazai gyártók egymás közötti piaci részesedése nem változott jelentősen az elmúlt év során.
A csomagolási típusok szerint tovább növekedett a dobozos sörök aránya, a többutas csomagolás ellenére még mindig túlzónak tartják az iparágra kivetett termékdíj mértékét. Termékcsoportok szerint a középkategóriás sörök teszik ki a fogyasztás több mint felét, azonban az elnök szomorúan konstatálta, hogy a prémium termékek kárára nőtt az olcsó, gyengébb minőségű sörök fogyasztása.
Az alkoholmentes termékek forgalma 16 %-kal növekedett az elmúlt évben, de a 172 ezer hektoliteres fogyasztás még így is a várakozások alatt maradt, a gyártók szerint további piaci bővülésre lehet számítani a következő években. Az alkoholmentes söröket is prémium, közép és alacsonyabb minőségű kategóriákba sorolják, sok esetben ezek vételára meghaladja az alkoholtartalmú társaikét.
Az alkalmazottakról is esett néhány szó, az ágazat elérte a racionális létszám- és bércsökkentés határát, a dolgozók száma országos szinten mindössze 34 fővel csökkent, az átlagos fizetések 2 %-kal estek vissza 2006-hoz képest.
A közterhek mellett súlyosan érintette a söripart a felhasznált mezőgazdasági termékek áremelkedése és a növekvő energiaárak. A csökkenő termőterületek mellett a 2007-es év szokatlanul gyenge volt a mezőgazdaságban és ezt általános drágulás követte. Az elnök szerint az uniós aránytévesztés, miszerint fokozni kell a bioüzemanyagok gyártását, előbb-utóbb felülvizsgálatra szorul, mert elsősorban az élelmezést kell megoldani és csak azt követően jöhetne szóba az egyéb hasznosítás. A gyártók által felhasznált legfontosabb termékek ára 6,45 milliárd forinttal 25,7 milliárd forintra emelkedett, de a magasabb költségeket nem tudták teljes mértékben érvényesíteni a fogyasztói árakban.
A 2007-ben fizetett adók és egyéb elvonások mértéke is 3,5 milliárd forinttal több, mint egy évvel korábban, a 62,3 milliárd forintos terhek közül a csomagolási termékdíjak két és félszeres emelése a legfájóbb. Az elnök beszámolt arról, hogy a sör vételárának adótartalma elérte a 60 %-ot, ezzel duplája a szlovák adatnak, de az osztrákoknál is alacsonyabb az egységnyi sör adótartalma.
Dr. Dobos Ágnes és Sivó Imre a sajtótájékoztatón
Dr. Dobos Ágnes: "Célunk a társadalmi szerepvállalás fokozása!"
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Dr. Dobos Ágnes a szövetség PR Bizottságának elnöke a söripar társadalmi szerepvállalásáról, a különböző kampányokról és rendezvényekről ejtett néhány szót. Az elmúlt évben hagyományteremtő céllal megtartott Szent Arnold Napi sörünnep idén júniusban is megrendezésre kerül a Budai Vár gótikus udvarán. A rendezvényt bemutatók és sörkóstolás is tarkítja. Az eseménynek nem az a célja, hogy tömegrendezvénnyé váljon, hanem a sörkultúra iránt érdeklődők ünnepi összejövetelének szánják.
A JÓFEJ (Józan, felelős járművezető) kampány segítségével elsősorban a fiatalokat célozzák meg, s leginkább a mértékletességre hívják fel a figyelmet, másrészt pedig az ittas vezetés következményeiről adnak tájékoztatást. Tiltó feliratok kihelyezésére kötelezik a vendéglátó és az értékesítő egységeket. A zéró toleranciával összhangban ezzel a pozitív modellel a józan vezetést népszerűsítik, mivel uniós statisztikák szerint az ittas vezetés a három leggyakoribb a baleseti ok között szerepel. A hirdetések, a szórólapok és az ajándékok mellett a közeljövőben társadalmi célú televíziós anyaggal is jelentkezni fognak.
A gyártók szerint indokolttá vált a kukorica felhasználása is a söriparban, a prémium termékek általában 100 %-ban malátából készülnek, de mindenkinek megvan a saját titkos receptje, egyesek a 80-20-as maláta-kukorica arányra esküsznek. Hozzátették, hogy a magasabb kukoricatartalom a vételárban is tükröződik, mert az ilyen termékeknek alacsonyabb az önköltségük.
A tájékoztatón egy kisebb tárlattal részt vettek a söriparral kapcsolatos relikviákat gyűjtők is, akik elmondták, hogy eddig mindegy kétezer-ötszáz címkét gyűjtöttek össze a történelmi Magyarország területéről, de nagy kincsnek számítanak a korabeli sörösüvegek, söröskorsók, sőt még az 1910-20-as években megjelent sörnyitók és a gyártók címerével ellátott hamutartók.
Amit a gyártókról tudni kell!
Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.:A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Vállalkoznál, de nem tudod, hogyan kell? Jelentkezz a Delfinek között programra!
Pitcheld vállalkozásod a GEN Z Fest-en, ahol mentoraink segítségével lendülhetsz túl a problémákon.
- Sokba kerülhet a jelölteknek, ha ezt a szabályt nem tartják be
- Orbán Viktor: a magyar gazdaság akcióképességét ki kell terjesztenünk
- Súlyos erdőtűz tombol a nepáli főváros határában
- Szörnyű járvány fenyegeti Hollandiát
- ENSZ-becslés: Gáza helyreállítása legalább 16 év
- Rendkívüli belpolitikai vihar lett egy atomerőműves cikkből Németországban