6 °C Budapest

Erről nem szólt az utazási iroda? Így szerezheted vissza a lenyúlt pénzed

2017. március 27. 18:31

A Budapesti Békéltető Testület (BBT) ajánlást fogalmazott meg az utazási szolgáltatásokkal összefüggésben. Ebben a vállalkozások által követendő magatartásra és a tudatosabb fogyasztói döntésekre hívják fel a figyelmet. A testület az ajánlásban részletes tájékoztatást nyújt az utazások során leggyakrabban felmerülő fogyasztóvédelmi problémákról is.

Így reklamálhatsz, ha elégedetlen vagy

Az utazási szolgáltatás igénybevétele során a fogyasztók haladéktalanul közöljék az utaskísérővel a panaszt és ragaszkodjanak ahhoz, hogy jegyzőkönyvet vegyen fel, ez az utaskísérő kötelessége. Ha viszont nincsen utaskísérő, akkor a helyszíni szolgáltatóval közöljék azonnal problémájukat. Amennyiben ez sem orvosolja a kifogásukat, úgy közvetlenül az utazásszervezőt, illetve azt az utazásközvetítőt kell tájékoztatni, akinél a fogyasztó az utazási szerződést megkötötte. Az utazás során tapasztalt hiányosságokat mindenképp dokumentálja a fogyasztó, készítsen fényképfelvételeket, szerezzen be teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt, írásos tanúnyilatkozatokat utastársaitól. Ezek hiányában kevésbé tudja jogait érvényesíteni, mivel olyan bizonyítékok, amelyek igazolhatják állításait.

A Budapesti Békéltető Testületnél tárgyalt, utazási szerződésekből eredő kérelmeknél igen gyakori, hogy a fogyasztó nem tudja bizonyítani a panasz jogosságát, a szállásszolgáltatás vagy a szállodai szoba minőségi problémáját, a wellness szolgáltatás hiányosságát vagy épp azt, hogy megalapozott az elmaradt programokból eredő pénzvisszatérítési igénye.

Online megrendelt repülőjegyeknél fontos annak ellenőrzése, hogy az utasfelvétel ténylegesen megtörtént-e, kinek a nevére szól, a név pontosan került-e rögzítésre és a beszállókártyát inkább nyomtassák ki a fogyasztók, mert előfordulhat, hogy a reptéren történő, helyszíni becsekkolásért a légitársaság már külön pótdíjat számít fel. Ellenőrizzék, hogy az utazáshoz igényelt poggyász-szolgáltatás is megrendelésre került-e.

Mielőtt az adott légifuvarozóval megkötnék a szerződést az utasok, figyelmesen olvassák el a légitársaság weboldalán elérhető általános szerződési feltételeket. Ebből ugyanis konkrét információt kapnak az utazás pontos részleteiről, a kézipoggyász, illetve bőrönd méreteiről, az indulást megelőzően teljesítendő kötelezettségeikről, az esetleges átfoglalási, időpont-módosítási, névváltoztatási- vagy névátírási lehetőségekről, és azok költségeiről.

Az Európai Unión belüli utazásoknál, légijárat törlése vagy három órát meghaladó késése esetén a fogyasztókat kártalanítási jog illeti meg az adott légifuvarozóval szemben (bizonyos kivételekkel), éljenek ezzel a jogukkal. A légifuvarozókkal szemben benyújtott kérelmek alapján ugyanis elég gyakori, hogy a fogyasztók nem kapják meg a járattörlésből, vagy jelentős késésből adódóan az őket jogosan megillető kártalanítást.

Megrendeléseiket annak fényében tegyék meg a fogyasztók, hogy az online vásárolt repülőjegyek, interneten lefoglalt szállások és egyéb utazási szolgáltatások esetén nem illeti meg őket a tizennégy napos indokolás nélküli elállási jog.

Hogyan biztosítsuk magunkat?

Az utazási szerződés hibás teljesítése esetén az utazásszervező a felelős, a fogyasztók az igényüket pedig mind az utazásszervezőnél, mind pedig az utazásközvetítőnél is bejelenthetik! Az utazási szerződés aláírása előtt alaposan tájékozódjanak az elállás lehetőségeiről és annak jogkövetkezményeiről!

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Az utazásszervezőknek sem árt odafigyelni

Az utazásszervezők képviseletében eljáró utaskísérők segítsék elő utazási szolgáltatás igénybevétele esetén a fogyasztói jogok gyakorlását. Próbálják meg az utaskísérők az utazásszervezővel megbeszélve rendezni a problémát, adott esetben egy helyettesítő szolgáltatást ajánljanak fel és ne utasítsák el a fogyasztók jegyzőkönyv-felvételre irányuló kérését a helyszínen felmerült problémák közlésekor.

Az utazási szerződés megkötése előtt a vállalkozások az utast webportáljaikon, e-mailben, írásban (szórólapon) és szóban az alkalmazottjuknak is részletesen tájékoztatnia kell az utazás feltételeiről vagy az utazási csomag pontos tartalmáról, így különösen

  • a részvételi díj és az egyéb költségek összegéről,
  • az utazás igénybe vételéhez szükséges hivatalos okmányokról,
  • esetleg vízum szükségességéről és
  • az utazás lemondási-elállási feltételeiről kell információt nyújtani.

Tartsák be emellett az utazásszervező vállalkozások panasz esetén a válaszadásra rendelkezésre álló 30 napos határidőt és a panasz elutasítása esetén adjanak érdemi indokolást.

A válasz elmaradása, hiányos megfogalmazása, akár csak a megkésett reagálás a fogyasztói jogok sérelmével jár.

Az utazási szerződésekre és azok hibás teljesítésére egyrészt a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi. V. törvény hibás teljesítésre vonatkozó, kellékszavatossági rendelkezéseit, valamint az utazási szerződésről szóló 218/2008 (XI.28.) Kormányrendelet szabályait kell alkalmazni.

Amennyiben az utasok az utazásszervezővel vagy a légitársasággal nem tudnak megállapodni, mert azok elutasították a fogyasztói igényt, úgy beadhatják a kérelmet a Budapesti Békéltető Testülethez, ahol ingyenes és gyors eljárásban kerülhet sor a vita rendezésére.

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem