A felnőttjegy ára 500 forinttal emelkedik, de az eddigieknél több kedvezményes árú belépőt lehet igénybe venni.
Semmihez és senkihez nem vagy kötve, akkor és oda mész, ahová akarsz. Felszabadító, kényelmes és praktikus a nyaralás lakóautóval vagy lakókocsival. Mindez nagyon jól hangzik, viszont a szó szoros értelmében nem igaz. A lakókocsis nyaralás valóban ad egyfajta szabadságérzetet, mégsem állhatunk meg vele akkor és ott, ahol akarunk. Előre lefoglalt szoba helyett ugyanis kempinget kell keresni, ahol leparkolhatunk, megpihenhetünk, ráadásul anyagilag sem járunk jobban, mint ha az utolsó pillanatban foglalnánk le egy last minute utat.
"A szabadság, a változatosság a lényeg. A kényelem, amit ad." - mondta a Pénzcentrumnak Kertész Gábor, a Magyar Lakóautó Klub vezetője arra a kérdésre, miért érdemes kipróbálni a lakóautózást, lakókocsizást.
- folytatja a lakókocsis/lakóautós nyaralás méltatását.
Az egésznek van egy romantikus hangulata, egy életre szóló élményt nyújt aminek viszont megkérik az árát. Első körben érdemes egyébként tisztázni, mi a különbség a lakóautó és lakókocsi között. A lakókocsik különálló, guruló garzonok, amit a személyautóval vontatunk. A lakóautó önálló járműként közlekedő otthonul szolgálhat, amivel sokkal több lehetőség adódik megállásra, éjszakázásra. A lakókocsi kicsit kötöttebb: a közlekedés talán nehézkesebb vele, kényelmesebb, ha azt letesszük a kempingben, és napközben a személykocsival térképezzük fel a környéket. Mind a kettőhöz csupán B kategóriás jogosítvány szükséges, de érdemes figyelni a bérléskor/vásárláskor, mert a jármű össztömege nem haladja meg a 3,5 tonnát.
Viszont akármelyiket válasszuk is, egyikkel sem állhatunk meg bárhol. Nem úgy megy, hogy elfáradunk, leállunk az út szélén és ott töltjük az éjszakát. Mindenképp keresni kell egy kempinget vagy, ha lakóautóval vagyunk, akkor a környező országokban találhatunk ún. Stellplatz-ot, ami tulajdonképpen egy legális parkolóhely, nyilvános szerviz pont. Itt elvégezhetjük a karbantartási munkálatokat is. Magyarországon egyébként ilyen még nincs, így itt esetleg a benzinkutak parkolójában pihenhet meg egy kicsit a sofőr.
Hiába ad tehát valamiféle szabadságérzetet ez a fajta nyaralás, ez is bizonyos kötöttségekkel jár, ráadásul igen drága mulatság.
Tényleg megspórolhatjuk a szállás költségét?
Nem, valójában igen borsos ára van annak, ha valaki egy jól felszerelt házhoz hasonló járművel indul neki a nyaralásnak. Egy hétre csak az autó bérlése több százezer forintba kerül - és akkor még nem számoltunk a benzinköltséggel, autópálya díjakkal.
A cégek egyébként különböző kategóriájú autókat kínálnak, a besorolásnál és az árnál elsősorban a lakóautó életkora, állapota, valamint a felszereltsége a döntő. Egy standard lakóautót (nagyjából olyan, mint egy egyszerű garzonlakás: beépített konyhával és étkezővel, hálóhelyekkel és zuhanyzós, WC-s fürdőszobával) naponta 20000 forint + ÁFA áron kaphatunk a főszezonban, máshol ugyanezért naponta 27900 forint + áfát kérnek.
A prémium kategóriás autókhoz már jár tolató radar, ezek valamivel drágábbak: naponta 30-37 ezer plusz áfáért kaphatjuk meg őket. A prémium plusz és a luxuskategória már naponta 40 ezerről indul. Itt már van tévé, esetleg mikrohullámú sütő, hajszárító.
A napi kölcsönzési díjon felül a lakóautónak van egy felkészítési díja is, amely nagyjából 15-20 ezer forint plusz áfa körüli összeg, de ha utólag még egyéb szolgáltatásokat is szeretnénk (például a WC-kazetta feltöltése), ezekért külön kell fizetni, sőt kiegészítőket, például kempingfelszerelést is bérelhetünk. A kaució általában 200 ezer és 300 ezer forint körül van, amit visszakapunk, ha a kölcsönzési idő lejártával sérülésmentesen szolgáltatjuk vissza az autót.
A fizetés menete egyébként általában két részben történik: foglaláskor a teljes összeg 30 százalékát kell kifizetni, az autó átvételekor pedig a maradék 70 százalékot, illetve a kauciót kell befizetni.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az egyik cég oldalán elvégeztünk egy kalkulációt.
Vagyis ennél jóval olcsóbban megússzuk, ha telepakoljuk a kocsit és a családdal elmegyünk kempingezni valahová. Sőt, még egylast minute repülős nyaralás is kijön az egy hetes lakókocsis kaland árából.
Bérlés helyett vásárlás?
Kertész Gábor szerint ha a család kipróbálta és tetszik nekik a lakóautós üdülés, érdemes elgondolkozni a vásárláson - hosszabb távon megéri. Csakhogy ez sem olcsó mulatság, még úgy is rengeteg pénzbe kerül, ha használt autót vennénk.
Az internetes apróhirdetéseket bogarászva konyhával, hűtővel, klímával, melegvízrendszerrel felszerelt járgányokat már másfél millió forintért kaphatunk. Igaz, ennyiért is csak idősebb, 1999-es, 2000-es évjáratú autókat kínálnak.
Amire nagyon kell figyelni az a beázás. nagyon rá lehet fázni, ha olyan autót veszünk, ami beázik. Borzasztóan sokba kerül a javíttatás - magyarázza Kertész Gábor, aki azt tanácsolja, szakember segítsége nélkül semmi esetre se vásároljunk lakókocsit vagy lakóautót.
A fenntartási költsége egyébként ezeknek sem sokkal több, mint bármelyik személyautónak: gépjárműadót és kötelező biztosítást kell fizetni. Számolni kell viszont a tárolással, ha nincs otthon kert vagy garázs, ahol eláll, amikor nem használjuk, és a szerelési költségek sem olcsók. Ezek mellé jön még a használati díj: az üzemanyag, ami jóval több, mintha személyautóval utaznánk, az autópályadíjak és persze a kemping költségei.
Nem meglepő, hogy Magyarországon egyelőre nagyon kevesek kiváltsága a lakóautó. A Magyar Lakóautó Klubnak jelenleg 2092 regisztrált felhasználója van, de közülük sem mindenki aktív: a nagyobb lakóautós találkozókra általában közel 100 autó megy el.
Összességében tehát hiába óriási élmény, anyagilag nem éri meg lakókocsit vagy lakóautót bérelni, vásárolni pedig tényleg csak akkor érdemes, ha nincsenek anyagi gondjaink, és évente 1-2 hétnél gyakrabban is használnánk a járművet.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Bizonytalan jövő: veszélybe kerülhetnek a tokaji és a villányi szőlőültetvények is
- "Itt az ügy és idő a szabadságharcra" - Ungár Péter üzent Orbán Viktornak
- Éjjel szálltak fel az izraeli harci repülők
- Kórházba került az amerikai szexragadozó
- Zenei bejelentés a Balaton közeléből
- Meglepő eredményei lettek a légkonditesztnek