Májustól az MBH Banknál is tudnak akár 10% önerővel lakáshitelt igényelni azok, akik megfelelnek a feltételeknek.
A személyi kölcsönök reklámjai sokszor olyan célra ajánlanak hitelt, amire egyrészt találhatnánk jobb terméket is a bankok kínálatában, másrészt egyértelműen luxusberuházásnak minősül. Ahhoz persze kétség sem férhet, hogy a hitelintézetek megfelelnek a törvényi szabályozásnak, azonban az minimum erkölcsi aggályokat vet fel, hogy célszerű-e átlag magyar családokat erejükön felüli hitelfelvételre sarkallni. Szerinted etikusan járnak el a magyar bankok? Cikkünk végén szavazás!
Habár a személyi kölcsönök rengeteg, főként váratlan élethelyzetben (pl: elromlott háztartási gép cseréje) nyújthatnak tökéletes megoldást egy család pénzügyi problémáinak áthidalására, azonban a hitelintézetek tévéreklámjaiban gyakran előfordul, hogy
- rossz hitelcélra ajánlják a személyi kölcsönt (pl: lakásfelújítás, autóvásárlás), vagy
- a magyar családok pénztárcájához aligha illeszkedő luxusberuházásokra (álomesküvő, álomutazás) sarkallják az ügyfeleket.
Ez vajon tisztességes?
A fogyasztókkal szembeni kereskedelmi gyakorlatról szóló törvény foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy a reklámok esetében mi megengedett, és mi az, amit nem lehet a hirdetésekben elmondani, bemutatni.
- mondta a Pénzcentrum kérdésére a Magyar Nemzeti Bank (MNB). Az általunk látott reklámokban nem találunk valótlan információkat, így ebből a szempontból megfelelnek a törvényeknek.
Ami viszont már kevésbé egyértelmű, hogy a fogyasztót vajon olyan döntés meghozatalára készteti-e, amit a reklám megnézése nélkül nem hozott volna meg. Meg kell jegyezni, hogy a reklámok célja a fogyasztói ismeretek átadása mellett az adott cég (jelen esetben hitelnyújtó) termékének promótálása, reklámozása is, illetve, hogy őket válasszuk más szolgáltatók helyett. Azt viszont érdemes ehhez hozzátenni, hogy a törvény kimondja azt is, hogy
- A reklámozás szabályosságának megítélése során körültekintéssel eljáró fogyasztót kell figyelembe venni, és
- A túlzó, vagy szó szerint értendő kijelentések alkalmazása nem tekinthető a fogyasztói magatartás torzítására alkalmasnak.
Nemcsak a törvény foglalkozik azonban a tisztességes reklámozással, a felügyelet 1/2011-es ajánlása szerint ugyanis:
- tette hozzá az MNB. Eszerint tehát nem lehet olyan terméket eladni, amit az adós nem tud törleszteni, ez viszont már inkább a hitelbírálatnál dől el, így az országos reklámoknál ezt kevésbé kell figyelembe venni.
Mit mondanak a bankok?
Természetesen a bankokat is megkérdeztük arról, hogy miért ajánlanak például autócserére személyi kölcsönt vagy miért reklámoznak álomesküvőre felvehető hitelt.
- áll a Budapest Bank válaszában.
Ez alapján láthatjuk, hogy a reklámokban kínált terméknél előfordulhat, hogy találunk jobbat, ez csupán egy megoldási lehetőséget kínál, amivel nem feltétlenül kell élnie az ügyfeleknek. Nem feltétlenül elvárható, hogy a tévénéző ismerje a bankok termékpalettáját, azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy
- fejtette ki a Sberbank.
- mondta a Provident.
A CIB fontosnak tartotta kiemelni, hogy a reklámok a törvényeknek megfelelőek, azokkal összhangban kerültek kialakításra, ráadásul náluk az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) előzetes véleményezésén is átesnek a hirdetések, illetve az ÖRT etikai útmutatása nyomán készülnek a reklámok. Ez egyébként a megnézett hitelezőkről (és egyéb bankokról is) általánosan elmondható, vagyis nehezen találunk olyan tévéreklámot, amely szembemenne a szabályokkal. Az OTP azt emelte ki, hogy fokozottan figyelnek arra, hogy az ügyfeleik ne adósodjanak el túlzott mértékben.
Vajon tényleg jó ez így?
A reklámok gyakran ajánlanak olyan célra személyi kölcsönt, amelyre nem lenne célszerű hitelt felvenni, azonban mivel a magyarok szeretnek nagy lábon élni, ezért akár több éven át tartó terhet is a nyakukba vesznek. A bankok a törvények nyújtotta kereteket betartva elégítik ki ezt az igényt. Ilyenkor viszont felmerül az, hogy egy ilyen piaci anomáliát a szabályozó miért nem próbál egészségesebb mederbe terelni.
Nyilvánvalóan nem írható elő, hogy egy szabad felhasználású terméket adott célra nem lehet fordítni, hiszen ezeknek a termékeknek kifejezetten ez az előnye. Ennek ellenére akár a minisztérium, akár a felügyelet részéről lehetne állásfoglalást kiadni arról, hogy adott hitelterméket nem ajánlják bizonyos célokra. Egy pénzügyi erőnkön felül vállalt luxusutazás ugyanis már azt jelentheti sokaknál, hogy tovább nyújtózkodnak, mint a takarójuk ér.
Elsősorban lakáscélra vagy autóra felvett személyi hitel esetén beszélhetünk arról, hogy nem feltétlenül a legjobb terméket választottuk magunknak. A lakáshitelek jellemzően 3 millió forinttól érhetők el és az ingatlant jelzálogként kell felajánlani. Ezért cserébe jelentősen kevesebb kamatot kell fizetnünk a banknak, viszont sokan nem szeretnék, vagy nem tudják bejegyeztetni a jelzálogot, számukra célszerű lehet személyi kölcsönt igényelni. Nagyobb összegnél viszont sokkal jobban járhatunk lakáshitel vagy szabad felhasználású jelzáloghitel felvételével.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az autóvásárlásra viszont több pénzintézet is reklámozza a személyi kölcsönt, pedig a mostanra széleskörűen elterjedt autólízingek sokszor kedvezőbbek ennél. Ami miatt viszont van értelme személyi kölcsönt felvenni autóra, hogy lízingnél csak a futamidő végén lesz miénk a jármű, míg ha hitelből fizetjük ki, akkor azonnal a nevünkre kerül.
Nézzünk néhány példát!
A Budapest Bank jelenleg futó reklámja gyereknevelésre, illetve felújításra ajánlja a személyi kölcsönt:
Az Erste jelenleg futó reklámjai álomesküvőre és luxusnyaralásra ajánlják a termékeket:
Egy másik bejátszásban pedig autócserére és lakásfelújításra buzdítanak hitel segítségével:
Az OTP egy esküvő vagy egy álom megvalósítását helyezi előtérbe:
Egy másik reklámban pedig a váratlan helyzetekre hívják fel a figyelmet:
A CIB felújításra, illetve lakáscélra ajánlja a személyi kölcsönét:
Kifejezetten autó vásárlásra ajánlják a hitelt a Cetelem reklámjában:
A Cofidis lakáscélra ajánlja kölcsönét:
De olyan reklámjuk is van, amit tanulás kifizetésére ajánlanak:
A Providentnél nyaralásra adnának szabad felhasználású hitelt:
Persze olyan is akad, ahol nem határoznak meg konkrét célt, ilyen a Sberbank reklámja:
Súlyos leállások jönnek az OTP-nél: ezek a szolgáltatások egyáltalán nem lesznek elérhetőek ilyenkor
Az OTP közlése szerint májusban több leállásra is készülhetnek a bank ügyfelei. Mutatjuk a pontos menetrendet.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Most hétvégén országos állateledel-gyűjtés: online térkép mutatja az adománypontokat
Május 11-12-én 10 és 16 óra között, harminchat helyszínen, az ország valamennyi INTERSPAR áruházában.
- Esett, de van, ahol még így is nagy a gond
- Egy alvó embertől lopott, de rajtavesztett
- 18 kínai-magyar megegyezés született - bejelentették a konkrétumokat
- Zelenkszij a személyi védelmét ellátó szolgálatot is „lefejezte”
- Itt visszanézheti Orbán Viktor és Hszi Csin-ping sajtótájékoztatóját
- Új jegy- és bérletautomatát tesztel a BKK – képek