Megerősítette a devizában és a helyi valutában fennálló hosszú és rövid futamidejű magyar államadósság-kötelezettségek befektetési ajánlású, "BBB mínusz/A-3" szintű besorolását pénteken az S&P.
Százezer magyar járművel lehetnek hamarosan problémák: változott a szabályozás, ezt nem árt tudni
Az európai nemzetközi személy- és áruszállítás hamarosan végleg búcsút inthet az analóg tachográfoknak és az elavult, régi digitális menetíró készülékeknek: a 3,5 tonna súlyt meghaladó új járművek néhány hónapja csak Smart 2 okos tachográffal regisztrálhatók nemzetközi fuvarozásra, ezután pedig a már forgalomban lévő gépjárművekben is kötelező okos menetíró készülékre váltani. A közelgő 2024. december 31-i határidő miatt drasztikusan megnyúló várakozási időre lehet számítani a tachográf műhelyekben, a csere elmulasztása pedig súlyos bírságot vonhat maga után - azok a vállalkozók járnak jól, akik már most beütemezik a menetíró készülékek átépítését.
Mit jelent az I. Mobilitási Csomag?
Az I. Mobilitási Csomagot 2020. július 9-én fogadta el az Európai Parlament egy 3 éves hosszas és intenzív vitákkal teli periódust követően. A nagy horderejű, évtizedes logisztikai rendelkezés csomagnak alapvetően 3 fő célja van: a járművezetők biztonságának és munkakörülményeinek javítása, a szabadpiaci verseny biztosítása és a fenntartható üzleti gyakorlat kialakítása. A benne foglalt szabályozások szakaszosan, több lépcsőben léptek és lépnek hatályba, az első változások már 2020. augusztusa óta érvényben vannak.
A reform külön passzusokban és rendeletekben szabályozza a járművezetők kiküldetési idejével és bérezésével kapcsolatos visszásságokat, a maximális munka- és pihenőidőt. A kabotázs műveletek is egységes szabályozást kapnak, mely szerint 7 napon belül legfeljebb 3 ilyen végezhető, továbbá a nemzetközi szállítmányozásban lévő járműveknek maximum 8 hetente vissza kell térniük a saját telephelyükre.
Ne csak digitális, okos is legyen!
Az analóg, vagy más néven “korongos” tachográfoktól már a Mobilitási Csomag megjelenése előtt is számos fuvarozó cég megvált. A digitális tachográfok 2006-ban váltak elérhetővé, azóta pedig ez a készüléktípus is számos korszerűsítésen esett át. Az új menetíró rendszer nem a Smart 1 tachográf frissített verziója, hanem egy szoftver és hardver tartalmában is innovatív komplex megoldás, amely megfelel a legújabb jogszabályi követelményeknek.
A megnövekedett tárolókapacitásnak és a cutting edge technológiának köszönhetően a Smart 2 rendszer sofőrkártyáin és tachográfjain az eddigi 28 nap helyett 56 nap fuvarozási adatai lesznek ellenőrizhetők. A jogszabályi megfelelőségen túlmenően a készülék számos előnye közé tartozik, hogy kifejezetten felhasználóbarát és könnyen kezelhető: az eddigi megoldásokhoz képest lényeges különbség például a hitelesített geopozíciók megjelenítése, így a határátlépések automatikus rögzítése, a le és felrakodások, továbbá a 3 óránkénti időpecsétek és geopozíciók regisztrálása GNSS* technológián keresztül. Képesek más járművekkel történő adatkommunikációra és a jármű megállítása nélküli országúti infrastruktúrával történő ellenőrzésre.
Közel 40 év után a legjelentősebb fordulópont: ezért volt rá szükség
“Az IRU, azaz a Közúti Fuvarozók Nemzetközi Egyesületének felmérései szerint a teherszállító járművek baleseteinek 86%-át okozza emberi hibázás, ebből 6% pedig közvetlenül a sofőr kialvatlanságára vezethető vissza. A közúti biztonságot tehát mindenképpen javítani kell. Az Európai Unió által megszavazott I. Mobilitási Csomag - benne a Smart 2 okos tachográfok fokozatos bevezetésével - a legjelentősebb mérföldkő a menetírók 1980-as években történt bevezetése óta az Európai Unióban” - nyilatkozta Pomozi Gyula, a Szelpo AutoControl Systems Kft. ügyvezető igazgatója.
“Ez a lépés egyszerre szolgálja az I. Mobilitási Csomag mindhárom célkitűzését: a pontosabb adatfelvétel lehetővé teszi az elalvásos balesetek hatékonyabb elkerülését, valamint a fenntarthatóbb fuvarozási gyakorlatok bevezetését. A csere ráadásul csökkenti a piaci egyenlőtlenségek káros hatásait, amelyet az elavult analóg, vagy nagyon régi digitális rendszerrel felszerelt járműparkkal működő vállalkozások alulárazása teremtett” - mondta el.
Kiket érint itthon a változás?
Magyarországon jelenleg ca. 95 000 db 3,5 tonnát meghaladó súlyú tehergépjárművet, valamint 17 000 db 3,5 tonnát meghaladó súlyú autóbuszt tartanak számon a regisztrációk alapján. E kategóriákon belül több ezer jármű vesz részt nemzetközi fuvarozásban is, tulajdonosaiknak pedig kevesebb, mint másfél év áll rendelkezésére, hogy az Európai Uniós előírásoknak megfelelően Smart 2 okos tachográfokkal szereljék fel őket.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
2023. augusztus 21. után a cserefolyamat a gyakorlatban is elkezdődött: az újonnan forgalomba helyezett járművek csak és kizárólag Smart 2 típusú készülékkel kerülhetnek forgalomba. Mivel a csomag ezen menetíró készülékek szabályozásáról szóló része a teljes Európai Unióban és a társult országokban (Egyesült Királyság, Svájc, Norvégia) is ugyanabban az időpontban lépett életbe, volt némi fennakadás a hatóságok és az üzemeltetők között.
Az analóg, vagy “nem okos” digitális tachográfok átépítési határideje 2024. december 31., míg 2025. augusztus 21-től minden 3,5 tonnát meghaladó nemzetközi teherszállításra használt gépjárműben már kizárólag második generációs eszközök alkalmazhatók.
A másfél éves átmeneti időszak ellenére azonban nincs okunk hátradőlni: a becslések szerint 1,5-2 millió járművet kell átépíteni az Európai Unióban, ez idő alatt. “A kapacitások jelenleg még elegendőek a cserék lebonyolítására, de amennyiben tervezés nélkül a határidőhöz közeledve az igény exponenciálisan megnő, akkor valószínűsíthető, hogy egyesek csak jóval az engedélyezett határidő után tudják majd ezeket a cseréket végrehajtani” - mondta Pomozi Gyula.
A hosszas várakozás és a szigorú pénzbírságok elkerülése érdekében tehát a szakértők azt javasolják: aki csak teheti, már most foglaljon időpontot a menetíró készülék cseréjére.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Másként látja Alekszej Navalnij halálát az amerikai hírszerzés
- Gázolt a vonat Kecskemétnél, késésekre kell számítani a szegedi vonalon
- Sulyok Tamás: kiváló borászok nélkül nem születnének minőségi borok
- Változatlan hitelminősítés, új kínai autógyár - a nap hírei
- Új videón a Hamász magyar túsza
- Itt a hét öt száma