Európai uniós összehasonlításban a magyarországi benzinárak a 18., a dízelárak a 12. helyen állnak.
Már így is hazai rekordon a benzin és a gázolaj literenkénti ára, és a legfrissebb piaci fejlemények alapján komolyabb áresésre a közeljövőben nemigen számíthatunk, sőt! Az üzemanyagok havi átlagára lényegében egy éve folyamatosan emelkedik, így ma már súlyos ezrekkel többe kerül megtankolni egy autót, mint tavaly ilyenkor. A forgalmi adatokból viszont az látszik, hogy egyelőre az árak nem érték el a magyar autósoknál a lélektani határt. Kiderült az is, hogy egyre többen tankolják a drágább, prémium kategóriás üzemanyagokat.
Mától újabb történelmi csúcsra emelkedik a benzin és a gázolaj literenkénti ára: a szerdai áremelés után a 95-ös benzin literje 473 forint lesz, egy liter gázolajért pedig 484 forintot kell majd fizetni. Ráadásul ez még mindig nem a csúcs, legalábbis a hazai üzemanyagárakat befolyásoló egyik legfontosabb tényező, a kőolaj világpiaci ára emelkedőben van. Sőt, a drágulást fokozhatja, hogy az OPEC és a szervezeten kívüli nagy olajtermelők informális szövetsége, az OPEC+ a havi termelési kvóta napi 400 ezer hordós megemelése mellett döntött - jelentette a Reuters hírügynökség.
A hétfői döntést megelőzően voltak olyan piaci várakozások, hogy az OPEC+ napi 800 ezer hordós termelésnövelésről határoz majd, azért, hogy ezzel elejét vegye a kőolaj további drágulásának, ami már akár a globális gazdaság növekedését is lassíthatja.
A decemberi jegyzésű északi-tengeri Brent olajfajta hordónkénti ára 2018 októbere óta legmagasabb szinten, 81,46 dolláron állt kedden kora reggel, ami 20 cent drágulás a hétfői záróértékéhez viszonyítva. A novemberi jegyzésű WTI amerikai könnyűolajfajta hordónkénti ára 2014 novembere óta a legmagasabb szintre, 77,71 dollárra emelkedett, ami a hétfői záróértékéhez viszonyítva 9 centes drágulás.
A másik fontos árbefolyásoló tényező a forint árfolyama, ami hathavi csúcson van a dollárhoz képest, és az utóbbi másfél hétben az euró is megragadt a 355-360 forint közötti árfolyamon.
Rákattantunk a drága prémiumra
Ahogyan a görbén is láthatjuk, tavaly november óta meredeken emelkednek az üzemanyagárak Magyarországon. A benzin literje durván 125 forinttal kerül többe most, mint 11 hónappal ezelőtt, ugyanezen idő alatt a gázolaj literenkénti ára majdnem 136 forinttal emelkedett.
Ha egy átlagos autó 50 literes tankjával számolunk, akkor
most a benzineseknek átlagosan 6250 forinttal kell többet fizetnie egy teli tankért, mint 2020. novemberében. A dízelautóval közlekedőknek ugyanez most 6800 forinttal kerül többe.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ugyanakkor a rendelkezésre álló forgalmi adatokból az látszik, hogy az üzemanyagárak még mindig nem érték el a magyar autósoknál a lélektani határt. A legnagyobb hazai kúthálózatokat tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség összegzése szerint idén az első hat hónapban még a folyamatos drágulás ellenére is többet tankoltunk, mint egy évvel ezelőtt.
Sőt, az adatok szerint az átlagnál drágább, prémium dízel üzemanyagok iránt ugrott meg leginkább a kereslet, majdnem 30 százalékkal - mialatt a "sima" dízelből az első félévben csak 3 százalékkal fogyott több, mint tavaly. A benzin esetében is hasonló figyelhető meg, csak kisebb mértékben: a prémiumból 5,5 százalékkal tankoltunk többet, mint 2020. első hat hónapjában, mialatt a sima 95-ösből csak 0,6 százalékkal fogyott több.
Az is látható, hogy az üzemanyagok forgalma még mindig nem tért vissza a járvány előtti szintre, legalábbis "hagyományos" benzinből bő 22 százalékkal fogyott kevesebb az első hat hónapban, mint 2019. azonos időszakában, és gázolaj esetében is több mint 9 százalékos a visszaesés.
Ugyanakkor sokkal több prémium üzemanyagot tankoltak idén a magyarok, mint két éve: a drágábbik benzinek esetében 190 százalék volt a növekedés, míg a prémium dízeleknél 43,5.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
- Ha ez az idő sem tetszik, akkor nagy a baj
- Ha így issza a kávét, akkor a rákot kockáztatja
- Jön az újabb országos rendőrségi razzia, nekik kell készülniük
- Rendkívüli segély az önkormányzattól, egy budapesti kerületben háború robbant ki emiatt
- Lisztes Krisztián beállhatott és ezután góllal üzent
- "Döbbenetes, hogy mit látunk itt" - óriási verekedés az NB II-ben, szurkolók és a biztonságiak ütötték egymást