Tűkön ülnek a magyarok a Black Friday előtt: pénzt fognak elszórni a boltokban

Pénzcentrum2024. október 28. 17:31

Bár a Black Friday már nem olyan vonzó a vásárlók számára, mint régebben, az idei forgalom így is elérheti a 150-160 milliárd forintot, derül ki egy friss kutatásból. A digitálisan affinis internetezők közel kétharmada (63%) továbbra is célzottan keresi az akciós ajánlatokat ebben az időszakban. Bár a vásárlási szokások átalakulnak, a kereskedők hosszabb, akár egész hónapra kiterjedő leárazásokkal igyekeznek megtartani a vásárlók érdeklődését.

A Publicis Groupe Hungary és a PwC Magyarország közös kutatása rámutat, hogy a vásárlók már nem annyira egy adott napra, mintsem egy hosszabb időszakra készülnek. Tavaly mindössze 11% mondta, hogy Black Friday alkalmával vásárolt, és idén is hasonló arányra lehet számítani.

A Black Friday vonzerejének csökkenését mutatja az is, hogy a vásárlók a tavalyi promóciókkal szemben nem mutattak különösebb elégedettséget: az üzleteket 3,55-re, a termékek és szolgáltatások minőségét 3,69-re, míg a kiszállító futárcégeket 3,70-re értékelték egy 1-5-ös skálán. Emellett a célcsoport kétharmada (68%) úgy nyilatkozott, hogy a Black Friday nem befolyásolja vásárlási szokásait.

A Black Friday már nem csupán egy napos esemény, hanem egy hosszan elnyúló kampányidőszak, amelyre a fogyasztók másképp készülnek, mint korábban. Bár a vásárlási kedv még mindig erős az akciókkal teletűzdelt időszakban, a fogyasztói tudatosság növekedése és az elnyújtott promóció azt mutatja, hogy az impulzusvásárlások helyett inkább a tervezett vásárlások dominálnak

– mondta Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officer-e.

Anyagi nehézségek tovább rontják az összképet

A vásárlók távolmaradásának egyik fő oka az érdektelenség, amit a válaszadók több mint fele (53%) említett. Ugyanakkor minden negyedik válaszadó (26%) anyagi nehézségeket hozott fel indokként, ami még az akciós árak mellett is visszatartotta őket a vásárlástól. Érdekes fejlemény, hogy míg korábban a Black Friday során sokan impulzívan vásároltak, idén a kutatásban válaszadók háromnegyede jelentette ki, hogy nem tervez váratlan költéseket.

A vásárlást tervezők többsége (60%) olyan termékeket vesz, amelyeket amúgy is megvásárolna. Külön kiemelendő, hogy a válaszadók 42%-a kifejezetten erre az időszakra időzíti karácsonyi ajándékainak beszerzését, így a kereskedők közötti verseny már nem az extra vásárlásokért folyik, hanem azért, hogy magukhoz vonzzák a tervezett vásárlások bevételeit.

A Black Friday hőskorában, a COVID előtt, voltak nagyobb e-kereskedők, akik egy nap alatt akár 10 milliárd forint fölötti forgalmat értek el. Mára azonban a piac kiegyensúlyozottabbá vált: a kedvezmények és a költések időben eloszlanak, a vásárlók pedig sokkal tudatosabbak lettek. Már nem impulzívan vásárolnak, hanem az egyébként is betervezett költéseikhez keresik a legjobb ajánlatokat

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

– mondta Madar Norbert, a PwC Magyarország Digital Commerce csapatának vezető menedzsere.

Még mindig az ár a döntő az online vásárolt műszaki cikkeknél A kutatás azt mutatja, hogy a külföldi weboldalakról – például a Temuról vagy az Aliexpressről – történő vásárlás egyre népszerűbb. A válaszadók 28%-a jelezte, hogy valószínűleg vásárolni fog ilyen platformokon, elsősorban az alacsony árak (65%), a korábbi jó tapasztalatok (34%) és a széles választék (33%) miatt, amelyekre ezek a globális szolgáltatók építhetnek.

Az online vásárlás továbbra is dominál a Black Friday idején: a vásárlók 44%-a kizárólag online fog akciókat keresni, míg 34%-uk az online és a hagyományos boltok ajánlatait is figyeli majd. Magyarországon mindössze 8% keres kifejezetten hagyományos bolti akciókat Black Friday alkalmával.

A legkeresettebb termékek között továbbra is a műszaki cikkek szerepelnek: a vásárlást tervezők 48%-a okostelefont, tabletet vagy okosórát szándékozik vásárolni, átlagosan 90 ezer forintos értékben. A szórakoztatóelektronikai eszközöket keresők aránya 32%, és ebben a kategóriában a vásárlók átlagosan 235 ezer forintot költenek majd. A háztartási kis- és nagygépekre 62%-uk tervez költeni, különösen kávéfőzők, mosogatógépek és állóporszívók iránt mutatkozik fokozott kereslet.

A kutatás szerint a Black Friday-vásárlók átlagosan 195 ezer forint elköltését tervezik. Ez a digitálisan affinis, 4,2 millió fős csoport esetében összesen közel 95 milliárd forintnyi tervezett költést jelent. Amennyiben figyelembe vesszük a nem tervezett vásárlásokat és a digitálisan kevésbé aktív réteg vásárlásait is, az idei Black Friday forgalma akár 150-160 milliárd forintra is rúghat.

Címkék:
vásárlás, online, vásárlóerő, black friday, online vásárlás, milliárd, vásárló, vásárlók, pwc, vásárlóerő-paritás, vásárlási szokások, vásárlói kosár,