2 °C Budapest
Close up of young Asian woman walking through supermarket aisle and choosing a bottle of red wine from the shelf in a supermarket

Kiderült az igazság a hazai bordrágulásról: meglepő, de már a termelők is zúgolódnak miatta

2023. február 2. 08:33

A bor és szőlő ára az agrár-, illetve feldolgozott mezőgazdasági és kertészeti termékek körében tapasztalható emelkedéshez képest jóval kisebb ütemben nőtt, az áremelés pedig elsősorban az új évjáratú boroknál volt jellemző - derül ki egy a VG által vizsgált friss felmérésből.

Az elmúlt év utolsó negyedévét leíró Takarék AgrárTrend Indexet összeállító MKB Bank és a Takarékbank agrár- és élelmiszeripari üzletágának szakértőinek meglátása szerint a szőlő-bor termékpálya helyzetét segítette, hogy tavaly erős volt a turizmus, ami növelte az eladásokat, de az orosz–ukrán háború közvetett hatásaként esetenként nehézséget okozott a palackbeszerzés.

A szőlőtermelők és a borászok számára ugyanakkor nemcsak a háború, hanem a tavalyi történelmi aszály is nagy kihívást jelentett, amit tetézett a borárak körüli helyzet – mondta Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke.

A köztestület tapasztalatai szerint ugyanis a kereskedelmi láncok több esetben egyoldalúan növelték árrésüket. Így a fogyasztók a borárak növekedését tapasztalták, amiből a magyar bortermelők nem részesültek

-árulta el a szakmai vezető. A drágulást pedig a KSH adatai is visszaigazolják. Bár a statisztikai hivatal által figyelt termékek közel sem fedik le a teljes piacot, de a az egyéb borkategóriákban is érzékelhető az árak növekedése. A statisztikai hivatal asztali bor kategóriában, 1,5–2 literes palackos kiszerelésben méri a fogyasztói árakat – külön a fehér-, illetve a vörösborokét, valamint az 1,75 literes palackos édes fehér pezsgőkét. Ezekben a kategóriákban 2021-ben még 4,9, 6,4, illetve 2,8 százalékos volt az áremelkedés mértéke, tavaly pedig a figyelt fehérborok 13,5, a vörösek 15,1, a pezsgők pedig 12,8 százalékkal drágultak. 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 19. kedd
József, Bánk
12. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem