Az év utolsó heteiben a gazdasági, társadalmi és piaci folyamatok egyaránt kiemelt figyelmet kaptak, miközben a karácsonyi készülődés és az év végi kiadások új kihívásokat...
Összesen 2 milliárd forint fogyasztói jóvátételt hajtott, valamint mintegy 3,7 milliárd forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2022-ben. A nemzeti versenyhatóság idén 101 vállalkozást vont eljárás alá, ebből 57-et bírságolt meg, amelyek közül csak 5 élt a jogorvoslat lehetőségével, ami a GVH új stratégiájának eredménye.
Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke évvégi összegzésében kiemelte: „A büntetés, a bírság kiszabása önmagában nem célunk, ugyanakkor erős visszatartó eszköz. Mindent elkövetünk, hogy védjük a verseny tisztaságát, és jogszerű útra tereljük az esetlegesen eltévedt vállalkozásokat. A kompenzáció lehetőségével közvetlen hasznot hajtunk a fogyasztóknak, a vállalkozások számára pedig lehetővé tesszük, hogy munkahelyeket mentsenek meg.” – idézte fel Rigó Csaba Balázs, hogy a Yettel 1,3 milliárd forint, a Vodafone 245 millió forint, az Alza pedig 450 millió forint fogyasztói jóvátételt vállalt 2022-ben a GVH eljárásának eredményként. A nemzeti versenyhatóság elnöke leszögezte: „2023-ban is számíthatnak ránk a magyar emberek.”
A Gazdasági Versenyhivatal 2022-ben három nagy kartellügyet zárt le, az építőipar, az altató- és lélegeztetőgép beszerzések, valamint a hangszerkereskedelem területén, amelyek következtében a GVH Versenytanácsa összesen több mint 800 millió forint bírságot szabott ki. Idén 64 összefonódás-bejelentés érkezett a Gazdasági Versenyhivatalhoz, amelyek több mint 80%-ban hatósági bizonyítvány kiadásával, átlagosan négy napos ügyintézési határidővel intézte el a GVH. Ez Európában az egyik leggyorsabb fúziókontrollnak számít.
A nemzeti versenyhatóság legfőbb célja 2022-ben is a magyar emberek védelme és a jogkövetésre törekvő vállalkozások segítése volt. A GVH kiemelt feladatának tekintette a családok jogvédelmének biztosítását, valamint a családokat érintő fogyasztóvédelmi fellépés erősítését. 2022-ben az élelmiszer-infláció megfékezése sürgető feladattá vált, amelyből a Versenyhivatal is kiveszi a részét: a GVH szakemberei piaci konzultációba kezdtek, melyet 2023-ban is folytatnak. A beszerzett adatok ismeretében elemzik az élelmiszerek drágulásának okait, és vizsgálatot készítenek elő az infláció mögött álló – a versenyjogot érintő - okok feltárása érdekében.
2022-ben a Versenyhivatalhoz több mint 1200 jelzés érkezett, amelyek, mintegy 20%-a tartozott ténylegesen a GVH hatáskörébe, ugyanakkor az ügyfélmegkeresések további mintegy 70%-ban a GVH segítséget nyújtott, illetve az ügyet továbbította a hatáskörrel rendelkező hatóságok részére. Az ügyfelektől érkező nagyszámú megkeresésből az látszik, hogy a magyar emberek bíznak a nemzeti versenyhatóságban, s olyan ügyekben is a Versenyhivataltól várják a segítséget, amelyben nincs hatásköre. A Gazdasági Versenyhivatal munkatársai köszönik a bizalmat, 2023-ban is arra törekszenek, hogy mindenkinek segítséget nyújtsanak.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








