Young woman on vacation posting letter

Elképesztő sok a panasz a szolgáltatókra, postára: a legtöbb magyar így rendezte az ügyét

2022. augusztus 8. 19:28

A postai- és a távközlési szolgáltatások, valamint a közüzemi ügyek kerültek a legnagyobb arányban a Budapesti Békéltető Testület (BBT) elé 2022. első felében. A karácsonyi ajándékküldés, a telefonszolgáltatók rendszerátállásaiból adódó gondok és a közüzemi problémák mellett számos termékkel kapcsolatos panasz is érkezett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett testülethez. A BBT az országos békéltető testületek által éves szinten összesen tárgyalt ügyek közel felében segíti a mindkét fél elégedettségén alapuló ügyrendezést.

A BBT összesítése szerint postai szolgáltatásokat érintő ügyek száma a webáruházi házhozszállítások népszerűsége miatt nőtt főképp az érintésmentes kézbesítés visszaigazoló aláírásának elmaradásai miatt, de jelentős számú probléma adódott a 2021-es külföldi karácsonyi ajándékküldemények vám- és áfakötelezettsége kapcsán is, mivel itt a címzettnek pontos visszajelzést kell adnia az ajándék jellegéről és a megfelelő vámkezelésről, különben jóval magasabb, közel 10 ezer forintos díjfizetésre kötelezhető.

A BBT adatai szerint komoly fennakadásokat jelentettek a telefonszolgáltatók rendszerátállásai például a számlázási rendszerekben, de a számlacsomagok összetételével, a kedvezményekkel vagy a készülékvásárlással kapcsolatos nem megfelelő tájékoztatás is visszatérő problémák voltak az első félévben. A testülethez sok panaszos ügy érkezett a számhordozás kapcsán keletkező kötbértartozások, számlatartozások, egyéb számlázás és szolgáltatás kiesések vonatkozásában is.

A békéltető testület által kezelt ügyek között a közüzemi szolgáltatások szintén jelentős arányt tesznek ki. A tapasztalatok szerint a vállalkozások panaszkezelési eljárása gyakran felületes, a fogyasztónak komoly gondot okoz a számlakép értelmezése, a fennálló tartozás beazonosítása, főleg az éves elszámolási számlák esetén. Több olyan ügy is a BBT elé került, ahol egy-egy adásvétel során a korábbi tulajdonos közüzemi számlatartozásai terhelték az új tulajdonost annak tudta nélkül. Ezek olyan, többnyire végrehajtásból, örökségből, ügyvéd által ellenjegyzett adásvételből adódó panaszok voltak, ahol csak utólag derült fény a tartozásokra.

A termékek esetében leggyakrabban az általános utcai lábbelikkel, valamint a bútorokkal és matracokkal kapcsolatos esetekben fordultak a BBT-hez a fogyasztók. Jelentős mennyiséget képviselnek az okoseszközökkel (okosóra, mobiltelefon), szórakoztató elektronikai eszközökkel (számítógép, laptop, notebook, tablet), kisebb és nagyobb háztartási gépekkel (hűtőszekrény, mosógép, szárítógép, fűnyíró, fűkasza, mosogatógép, elszívó, bojler) kapcsolatos kifogások. Gyakori a gond a használt autók és motorok piacán is, az autók minőségét és a szervizszolgáltatást illetően egyaránt. Mindezek mellett a ruhaneműk, az építőanyagok, burkolatok és nyílászárók minősége is sok problémát okoz a fogyasztóknak.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

A BBT-hez 2022. január 1-jétől június 30-áig összesen mintegy 2035 ügy érkezett, döntés 2051 ügyben született. A testület munkája során több mint 2300 ügyfélnek adott telefonos tanácsot, emellett további több mint 2400 fogyasztónak és vállalkozásnak e-mailben, valamint közel 200 fogyasztónak személyesen nyújtott tájékoztatást. Az ügyek mintegy 70 százalékban mindkét fél elégedettségén alapulva rendeződtek.

A szakmailag független békéltető testületeket a megyei és fővárosi kereskedelmi és iparkamarák működtetik. Hatáskörük a fogyasztóvédelemről 1997. évi CLV. törvény szerint a fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése elsősorban a felek közötti egyezséget elősegítve. Egyezség hiányában a testületek döntést hoznak a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítése érdekében. A békéltető testületek mindezeken túl tanácsot adnak a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére a fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Több ezer magyar szülő rontja el így a gyerekét: vigyázz, nehogy elkövesd ezt a hibát

Mi, magyarok nem vagyunk a toppon, ha pénzügyi tudatosságról van szó, pedig fontos lenne, hogy jó példával járjunk gyermekeink előtt is.

Ismét zsebbe kell nyúlnia a magyar szülőknek: súlyos kiadás vár rájuk a következő hónapokban

Az infláció miatt a szülőknek a zsebpénz politikájukat is át kell gondolniuk, hiszen minden drágul, így bizony a zsebpénzt is emelni kellene.

Ők azok, akik a válságból is profitálnak: keveseknek jön be, de nagyot kaszálnak majd

Pistyur Veronika szerint a válságban erős üzleti tervek is születhetnek, hiszen jobban figyelünk, és reagálunk, mint akkor, ha kényelem van.

Rengeteg magyar kedvenc terméke tűnhet el a boltok polcairól: óriási a baj, ennek nem látni a végét

Papírhiány, munkaerőhiány, az adózási rend változása mind hozzájárul ahhoz, hogy egyre nehezebb kiadni könyveket.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. október 4. kedd
Ferenc
40. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Győr - Nyugat-magyarországi Gazdasági Fórum 2022
Ingyenes régiós fórum a helyi kkv-knak szakértőkkel.
Megújuló energia workshop a Lakás kiállításon
3 napig ingyenesen a LAKÁS KIÁLLÍTÁSON szeptember 23-25 között!
EZT OLVASTAD MÁR?