9 °C Budapest
Young woman on vacation posting letter

Elképesztő sok a panasz a szolgáltatókra, postára: a legtöbb magyar így rendezte az ügyét

2022. augusztus 8. 19:28

A postai- és a távközlési szolgáltatások, valamint a közüzemi ügyek kerültek a legnagyobb arányban a Budapesti Békéltető Testület (BBT) elé 2022. első felében. A karácsonyi ajándékküldés, a telefonszolgáltatók rendszerátállásaiból adódó gondok és a közüzemi problémák mellett számos termékkel kapcsolatos panasz is érkezett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) által működtetett testülethez. A BBT az országos békéltető testületek által éves szinten összesen tárgyalt ügyek közel felében segíti a mindkét fél elégedettségén alapuló ügyrendezést.

A BBT összesítése szerint postai szolgáltatásokat érintő ügyek száma a webáruházi házhozszállítások népszerűsége miatt nőtt főképp az érintésmentes kézbesítés visszaigazoló aláírásának elmaradásai miatt, de jelentős számú probléma adódott a 2021-es külföldi karácsonyi ajándékküldemények vám- és áfakötelezettsége kapcsán is, mivel itt a címzettnek pontos visszajelzést kell adnia az ajándék jellegéről és a megfelelő vámkezelésről, különben jóval magasabb, közel 10 ezer forintos díjfizetésre kötelezhető.

A BBT adatai szerint komoly fennakadásokat jelentettek a telefonszolgáltatók rendszerátállásai például a számlázási rendszerekben, de a számlacsomagok összetételével, a kedvezményekkel vagy a készülékvásárlással kapcsolatos nem megfelelő tájékoztatás is visszatérő problémák voltak az első félévben. A testülethez sok panaszos ügy érkezett a számhordozás kapcsán keletkező kötbértartozások, számlatartozások, egyéb számlázás és szolgáltatás kiesések vonatkozásában is.

A békéltető testület által kezelt ügyek között a közüzemi szolgáltatások szintén jelentős arányt tesznek ki. A tapasztalatok szerint a vállalkozások panaszkezelési eljárása gyakran felületes, a fogyasztónak komoly gondot okoz a számlakép értelmezése, a fennálló tartozás beazonosítása, főleg az éves elszámolási számlák esetén. Több olyan ügy is a BBT elé került, ahol egy-egy adásvétel során a korábbi tulajdonos közüzemi számlatartozásai terhelték az új tulajdonost annak tudta nélkül. Ezek olyan, többnyire végrehajtásból, örökségből, ügyvéd által ellenjegyzett adásvételből adódó panaszok voltak, ahol csak utólag derült fény a tartozásokra.

A termékek esetében leggyakrabban az általános utcai lábbelikkel, valamint a bútorokkal és matracokkal kapcsolatos esetekben fordultak a BBT-hez a fogyasztók. Jelentős mennyiséget képviselnek az okoseszközökkel (okosóra, mobiltelefon), szórakoztató elektronikai eszközökkel (számítógép, laptop, notebook, tablet), kisebb és nagyobb háztartási gépekkel (hűtőszekrény, mosógép, szárítógép, fűnyíró, fűkasza, mosogatógép, elszívó, bojler) kapcsolatos kifogások. Gyakori a gond a használt autók és motorok piacán is, az autók minőségét és a szervizszolgáltatást illetően egyaránt. Mindezek mellett a ruhaneműk, az építőanyagok, burkolatok és nyílászárók minősége is sok problémát okoz a fogyasztóknak.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A BBT-hez 2022. január 1-jétől június 30-áig összesen mintegy 2035 ügy érkezett, döntés 2051 ügyben született. A testület munkája során több mint 2300 ügyfélnek adott telefonos tanácsot, emellett további több mint 2400 fogyasztónak és vállalkozásnak e-mailben, valamint közel 200 fogyasztónak személyesen nyújtott tájékoztatást. Az ügyek mintegy 70 százalékban mindkét fél elégedettségén alapulva rendeződtek.

A szakmailag független békéltető testületeket a megyei és fővárosi kereskedelmi és iparkamarák működtetik. Hatáskörük a fogyasztóvédelemről 1997. évi CLV. törvény szerint a fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezése elsősorban a felek közötti egyezséget elősegítve. Egyezség hiányában a testületek döntést hoznak a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítése érdekében. A békéltető testületek mindezeken túl tanácsot adnak a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére a fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem