20 °C Budapest

Kikezdi a nők erkölcsét, ha hamis terméket vásárolnak

Pénzcentrum
2010. augusztus 30. 16:02

A Harvard, a Duke és a North Carolina Egyetem tudósai pszichológiai kísérletet folytattak nagyszámú női alany részvételével. A kísérlet célja az volt, hogy kiderítsék: akik hamis terméket viselnek, azok az élet más területén is hajlamosabbak lesznek-e a szabályok áthágására -írja a hamisitasellen.hu.

A kutatók a kísérletben résztvevő nőknek exkluzív Chloé napszemüveget adtak használatra. Az alanyok felének azonban azt az információt adták, hogy az általuk viselt napszemüveg hamis, míg a többiek a korrekt információ birtokában voltak. A kísérlet célja az volt, hogy megvizsgálják: vajon a hamis szemüveget elfogadók viselkedésükben is hajlamosabbá válnak-e a nem becsületes viselkedésre. Ennek megmérésére olyan feladatok elé állították a nőket, ahol lehetőség volt a csalásra, illetve lehetővé tették az alanyoknak, hogy a feladatok végrehajtását maguk értékeljék.

A kísérlet meglepő eredményt hozott. Azok, akik azt hitték hamis szemüveget viseltek, jóval nagyobb arányban csaltak az értékelésnél, amikor azt gondolták, hogy nem figyelik őket, mint azok, akik az eredeti terméket viselték. Az előbbi csoport 70, míg az utóbbi csoport 30 százaléka bizonyult szabályszegőnek. Az eredményt nem befolyásolták a résztvevők szociodemográfiai jellemzői, mert a szemüvegek véletlenszerűen lettek szétosztva.

A kísérlet után az alanyokkal még egy kérdőívet is kitöltettek, amely erkölcsi kérdéseket járt körül. Az eredmények itt is abba az irányba mutattak, hogy a hamis napszemüveg viselésének a tudata befolyásolja a viselkedést. A hamis napszemüveg csoport tagjai ugyanis az őket körülvevő világot negatívabban értékelték, mint a másik csoport tagjai. Az embereket becstelenebbnek, megbízhatatlanabbnak tartották és hajlamosabbnak gondolták őket a nem etikus viselkedésre.

A hamis tárgyak viselésekor legbelül csalónak gondoljuk magunkat, és ez a hamis éntudat oda vezet, hogy magunk is hajlamosabbá válunk a becstelen viselkedésre és cinikusan kezdjük szemlélni a minket körülvevő világot. A legtöbb ember azért vásárolja meg ezeket a márkásnak látszó termékeket, mert jóval olcsóbbak az eredetinél, és nem számolnak azzal, hogy ezért komoly "morális árat" is fizethetnek.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem