A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2006. december 11-én hozott határozatában megállapította, hogy a Bio Time Kft., valamint a Norbi.hu Kft. 2005-ben a Norbifit nevű étrend-kiegészítő termék reklámozásakor megtéveszették a fogyasztókat. Emiatt a Bio Time Kft. 14 millió, a Norbi.hu Kft. pedig 3 millió forint bírság megfizetésére köteles.
Az Avalon Team Kft. és a Schobert Norbert szakmai tudásának, társadalmi reputációjának hasznosítására létrejött Norbi.hu Kft. még 2005 szeptemberében állapodott meg arról, hogy közösen forgalmazzák a Norbifit névre keresztelt étrendkiegészítő készítményt. A termékhez kapcsolódó reklámtevékenységet a szerződés értelmében a Norbi.hu Kft. képviselője ellenőrizhette. Egy hónap múlva a szerződést felbontották, az Avalon-Team Kft. helyét a vele egy tulajdonosi körhöz tartozó Bio Time Kft. vette át.
2005. utolsó negyedévében intenzív reklámkampány indult a NorbiFit népszerűsítésére. A termék hirdetései többször egymás után nagy példányszámú napi és hetilapokban jelentek meg. A reklámok a NorbiFit nevű terméket egy átfogó életmódrendszer részeként mutatták be, amely szedésével csökken a testsúly. Erre a fogyasztó hatásra hívták fel a figyelmet a hirdetésekben szereplő "Lefogyasztom az országot!", "Megtaláltam a fogyás titkát!" vagy a "Most tényleg lefogyhatsz!" szlogenek is. Egy másik hirdetésben pedig az szerepelt, hogy "a Norbifit egy rendkívül komplex összetételű szer, amely egyedülálló a maga műfajában." A reklámok azt is hangsúlyozták, hogy a NorbiFit egyik fő alkotórésze a brazil korall, amelynek hatására nem lépnek fel különböző hiánytünetek és a sav-bázis egyensúly is fenntartható.
A GVH vizsgálata során megállapította, hogy a termék reklámozásának idején a forgalmazók nem rendelkeztek igazolással arról, hogy a NorbiFit szedése valóban testsúlycsökkentő hatású lenne. A reklámok viszont túlzó módon a fogyásra, a túlsúlyból eredő problémák megoldására helyzeték a hangsúlyt, mintegy azt sugallták, hogy a NorbiFit tulajdonképpen fogyasztószer. A versenyhatóság figyelembe vette az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet véleményét, amely szerint a NorbiFit nincs különösebb hatással az anyagcserére és a termék nem tekinthető egyedülállónak, mivel összetevői más étrendkiegészítőkben is megtalálhatók.
A versenytörvény szerint tilos a fogyasztók megtévesztése, azaz az áru árát, lényeges tulajdonságát (összetétel, használat, egészségre gyakorolt hatás) illetően tilos valótlanságot, vagy valós tényt megtévesztő módon állítani, az áru lényeges tulajdonságairól megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adni. A GVH gyakorlata szerint a lényeges tulajdonságokról szóló állításokat a piacon az adott termékkel megjelenő vállalkozásnak kell hitelt érdemlően bizonyítania. A termék hatásának dokumentálásához kiemelt közérdek fűződik, amelynek különös jelentősége van akkor, ha a reklámozott áru az ígért hatást az emberi szervezetre vagy azzal kapcsolatban fejti ki.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mivel a reklámokban megfogalmazott állításokat hitelt érdemlően alátámasztó bizonyítékokkal a Bio Time Kft. és a Norbi.hu Kft. sem rendelkezett, így megtévesztette a fogyasztókat. Az, hogy a két vállalkozás szerződése értelmében az előírások betartásáért az Avalon Team Kft., majd a Bio Time Kft. felel, a Norbi.hu Kft.-t sem mentesíti a versenyjogi felelősség alól. A NorbiFittel kapcsolatos reklámtevékenység ugyanis utóbbi vállalkozás tudtával folyt, ráadásul Schobert Norbert reklámriportokban maga is tett fogyasztókat megtévesztő kijelentéseket. Például: az ajánlott terméken kívül nincs "normális ajánlat" a piacon, így a termék kifejlesztésében az a cél motiválta, hogy egy tartalmában új, forradalmian más terméket fejlesszen ki. A fentiek miatt a Bio Time Kft.-nek 14 millió, a Norbi.hu Kft.-nek pedig 3 millió forint bírságot kell fizetnie.
A bírság összegének meghatározásakor a GVH tekintettel volt arra, hogy a Bio Time Kft. árbevételéhez képest jelentős összegeket fordított a NorbiFit reklámozására, a hirdetésekbe foglalt megtévesztő állítások pedig széles fogyasztói körhöz jutottak el. Súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy a társaság tulajdonosi köréhez köthető más vállalkozásokat hasonló okok miatt már több ízben elmarasztalta a versenyhatóság. A Norbi.hu Kft. esetében ugyanakkor a GVH megállapította: a vállalkozás felelős ugyan a jogsértő reklámokért, ám terhére csak az ellenőrzés elmulasztása róható fel, ráadásul esetében nem volt szó a fogyasztók ismétlődő megtévesztéséről sem.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Vállalkoznál, de nem tudod, hogyan kell? Jelentkezz a Delfinek között programra!
Pitcheld vállalkozásod a GEN Z Fest-en, ahol mentoraink segítségével lendülhetsz túl a problémákon.
- A kormány további két évvel meghosszabbítja a kedvezményes lakásáfát -a nap hírei
- Ismét Sadiq Khant választották London polgármesterévé
- Bravúr a szlovénok ellen, az elitben a hokisok
- Halálos lövöldözés volt Párizs mellett
- Ukrán elnök: Oroszország egy hét alatt több mint 380 támadást indított ukrán városok ellen
- Megtámadtak Németországban egy kampányplakátokat ragasztó politikust