12 °C Budapest

Megtévesztett a Magyar Telekom

Pénzcentrum
2006. október 25. 11:10

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2006. október 24-én tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Magyar Telekom Nyrt. a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított azáltal, hogy a 2005. október 1-jétől 2005. október 23-ig tartó marketingkommunikációs kampánya során nem adott pontos tájékoztatást mobilinternet szolgáltatásáról a televízióban, az interneten és óriásplakátokon megjelentetett reklámjaiban, valamint az ügyfélszolgálati számán közölt tájékoztatásában. A Magyar Telekom Nyrt. jogsértő magatartásáért 10 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2006. október 24-én tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Magyar Telekom Nyrt. a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított azáltal, hogy a 2005. október 1-jétől 2005. október 23-ig tartó marketingkommunikációs kampánya során nem adott pontos tájékoztatást mobilinternet szolgáltatásáról a televízióban, az interneten és óriásplakátokon megjelentetett reklámjaiban, valamint az ügyfélszolgálati számán közölt tájékoztatásában. A Magyar Telekom Nyrt. jogsértő magatartásáért 10 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.

A GVH által lefolytatott versenyfelügyeleti eljárás tárgyát a Magyar Telekom Nyrt. azon reklámjai és az ügyfélszolgálati számán adott fogyasztói tájéloztatói képezték, melyekkel egyrészt a Net 50 előfizetéses díjcsomagot (és a Dominó 50 csomagot), másrészt a Netkártyát népszerűsítette.

A versenytörvény szerint tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni. A fogyasztók megtévesztésének minősül - többek között -, ha az áru ára, vagy más lényeges tulajdonsága tekintetében, vagy az áru értékesítésével, forgalmazásával összefüggő, a fogyasztó döntését befolyásoló körülményekről - így különösen a forgalmazási módról, a fizetési feltételekről, a kapcsolódó ajándékokról, az engedményekről, a nyerési esélyről - megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak.

A GVH Versenytanácsa joggyakorlata szerint annak megítélésénél, hogy a reklám állításai, illetve tartalma megtévesztésre alkalmasak-e figyelemmel kell lenni az adott tájékoztatás (reklám) szövegbeli és képi megjelenítésére, azaz az abban foglalt szövegek és/vagy képek kiemelésére, azok elhelyezésére, az alkalmazott betűnagyságra, vagyis az információk összhatására. Ebből következően a fogyasztót ért összbenyomás abban az esetben is lehet jogsértő, ha az abban írt, vagy más módon megjelenített egy-egy közlés - önmagában - nem valótlan, valamint egy-egy megtévesztésre alkalmas elem is ellensúlyozható - s teheti ily módon a tájékoztatást jogszerűvé - a reklám összképe, összhatása alapján.

A Magyar Telekom által közzétett tájékoztatások amiatt minősültek jogsértőnek, mert a reklámból, az apró betűs információ folytán nem volt megállapítható, hogy a meghirdetett alacsonyabb díj - szemben a NET 50 csomag havi 1890,- Ft-os, illetve a Dominó 50 csomag havi 1990 Ft-os díjával - érvényességi ideje korlátozott. A valójában akciós termékkel kapcsolatos reklám - annak szerkesztése, megjelenítése miatt - nem azt az üzenetet hordozta, hogy a vállalkozás akciót folytat, illetve nem azt hangsúlyozta, hogy a reklámozott ár csak rövid időszakra érvényes akciós ár, hanem fő üzenetként azt sugallta, hogy a szolgáltatáshoz relatíve olcsón jut hozzá a fogyasztó. A valós információ szerepelt ugyan a szövegben, de az rejtve jelent meg az érdemben észlelhetetlen apró betűs szövegben.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

A GVH Versenytanácsa joggyakorlata szerint az egyes kommunikációs eszközökkel szemben elvárás, hogy abban az esetben, ha azok az általuk népszerűsített áru egyes lényeges tulajdonságaira nézve információt tartalmaznak, ne csak a fogyasztók számára kedvező - jelen esetben időleges - tulajdonságokat emeljék ki, hanem reálisan közöljék a vételi feltételeket, illetve adott esetben azt, hogy a kiemelten reklámozott árutulajdonság nem jellemzi folyamatosan a hirdetett árut, mivel az csak az akció idejére érvényes. Kiemelten közlendő ugyanakkor az áru hosszabb távra érvényes fogyasztói ára. A folyamatosan megújuló és különböző feltételű szolgáltatásokkal kapcsolatos állandósult információtömeg a GVH Versenytanácsa álláspontja szerint fokozza a reklámozók felelősségét, s azt az elvárható kötelezettséget rója a szolgáltatókra, hogy az adott áru fogyasztók szempontjából lényeges tulajdonságait közöljék, ahelyett (vagy amellett), hogy a fogyasztók informálása szempontjából nézve - kiemelten - figyelemelterelő szövegezéseket, nagy méretű képeket jelentessenek meg, ezek között "elbújtatva" a fogyasztók vásárlási szándékát meghatározó áru tulajdonságát.

Jogellenesnek minősült az is, hogy az ügyfélszolgálati számon közölt tájékoztató megtévesztésre alkalmas módon informált a felhasználással kapcsolatban. A telefonos ügyfél-tájékoztató azt a megfogalmazást használta, hogy a Net 50 és a Domino Net 50 csomagok 50 Mbyte átlagos felhasználással akár 5-15 órányi folyamatos internetezésre elegendőek. Ez azt jelenti, hogy ezek a csomagok abban az esetben a legelőnyösebbek, ha a fogyasztó ún. másodlagos Internet hozzáférést keres, azaz azt elsősorban e-mailek elolvasására vagy gyakori WAP-oldalak böngészésére kívánja használni. Az azonban nem derül ki a tájékoztatóból, hogy az átlagos felhasználás mit takar. A fogyasztó arról ugyanis már nem kap információt, hogy ha a szolgáltatást egyéb esetben is használni kívánja, akkor költségei jelentősen növekszenek.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem