A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2006. október 19-én tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Haszon Lapkiadó Kft. a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított azáltal, hogy az internetes honlapján közzétett médiaajánlatában tényekkel alá nem támaszthatóan közölte.
1. egyrészt a 2005. júniusa és szeptembere között a terjesztett és a nyomott példányszámaira vonatkozó adatokat,
2. másrészt a 2006. áprilisában a nyomott példányszámára vonatkozó adatokat.
A Haszon Lapkiadó Kft. jogsértő magatartásáért 10 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.
A GVH Versenytanácsa határozatának indokolásában rámutatott, a konzekvens versenytanácsi és bírói gyakorlatnak megfelelően a nyomtatott sajtó vonatkozásában meg kell különböztetni a fogyasztók két körét, a lap olvasóit és a lapban reklámot megjelentetni szándékozókat. A nyomtatott sajtótermékek lényeges tulajdonságai a lapterjesztési jellemzők, a forgalmazási és az értékesítési adatok, az olvasottsági mutatók és nem utolsósorban konkrétan a lap példányszáma. A példányszámra vonatkozóan a médiajánlatokban közölt adatok azon vállalkozások részére hordoznak üzenetet, akik a példányszám ismeretében döntenek arról, hogy melyik - a lap tematikája szerint nekik megfelelő - kiadványban jelentetik meg hirdetéseiket, figyelembe véve azt, hogy a hirdetést megjelentetők alapvető érdeke az is, hogy minél több olvasóhoz jusson el az adott kiadványban elhelyezett hirdetés. Ilyen értelemben a hirdetni kívánó vállalkozások potenciális fogyasztóknak minősülnek.
A jelen versenyfelügyeleti eljárásban kifogásolt médiaajánlat elsősorban azért volt alkalmas a megtévesztésre, mert a kiadó által kinyomtatni szándékozott példányszámra vonatkozóan közölt valótlan információt. A nyomott példányszám a kiadó szándékát tükrözi, a terjesztett, de főleg az értékesített példányszámokra vonatkozó előrejelzést pedig jelentős mértékben befolyásolhatja a piac alakulása. Jelen esetben azonban (a Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség - MATESZ) gyorsjelentéseinek adatai alapján) bizonyítást nyert, hogy a kiadó a közléskor nem is szándékozott kinyomtatni a lapot abban a példányszámban, amelyet a médiaajánlatában közölt. A hirdetni szándékozókat természetesen elsősorban az érdekli, hogy a lap mekkora körben kerül terjesztésre. A terjesztésre, de különösen az értékesítésre vonatkozó médiajánlati adatokat ezért sokkal nagyobb fenntartásokkal is kezelik, mint a nyomtatott példányszámot. A nyomtatott példányszámra vonatkozó szándékból azonban következtetni tudnak a korábbi tapasztalatok alapján arra, hogy miképpen alakulhat az értékesítés, ill. a terjesztés. A közöltnél lényegesen (mintegy 10 %-kal) alacsonyabb nyomott példányszám azonban a terjesztésre és az értékesítésre vonatkozó előrejelzések valóságtartalmát is érinti, hiszen hogy lehetett volna képes a kiadó 36.000 példányt terjeszteni egy adott hónapban, ha ennél mintegy ötezerrel kevesebb nyomtatott ki.
A fentiek miatt a fenti magatartás súlyosan sérti a fogyasztóknak a pontos és megbízható tájékoztatáshoz fűződő érdekeit, amelyet a GVH-nak akkor is védenie kell, ha egyébként a hasonlóan megtévesztő médiaajánlatokat rendszeresen közzétevő kiadókat a hirdetők kerülni fogják, a piac előbb-utóbb önmagától is "megtisztulhat". A hazai médiapiacon azonban ez az öntisztulási folyamat láthatóan lassan megy végbe, erre utal az is, hogy a GVH az utóbbi négy-öt évben több mint tíz hasonló eljárásban találta jogsértőnek különböző lapkiadók példányszámokra, olvasottságra vagy más médiák esetében a nézettségre vonatkozó közléseket. A hasonló magatartások jövőbeni elkövetésétől való fokozottabb visszatartás is indokolta a jelen eljárásban kiszabott, a vállalkozás méretéhez képest jelentősebb bírság kiszabását.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A GVH a Haszon Lapkiadó Kft.-t jogsértő magatartásáért 10 millió Ft versenyfelügyeleti bírsággal sújtotta.
Nagyon fájni fog, ha egyszer ki kell józanodni az árrésstopból: érik a katasztrófa a hazai boltokban
Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer ügyvezetője szerint az árrésstop miatt elmaradtak az indokolt áremelések, miközben a költségek érdemben nőttek.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








