33 °C Budapest

Kutya-drága megtévesztés! - 48 milliós bírság...

Pénzcentrum
2006. október 12. 09:55

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa 2006. október 10-én tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Masterfoods Magyarország Értékesítő Bt. Chappi márkájú kutyaeledelének csomagolásán 2004 májusától, valamint a termék 2006. január 29. és 2006. március 25. közötti televíziós reklámjaiban közreadott "Kiadós étkezés húsimádóknak, minden napra!", valamint "húsos lakoma", továbbá a "húsos lakoma marhahússal" kijelentései alkalmasak voltak a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására, ugyanis a termékek csupán 4 százalék húst tartalmaznak, a marhahúsos változat pedig marhahús helyett marhavér felhasználásával készül. A Masterfoods jogsértő magatartásáért 48 millió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.

A GVH által lefolytatott versenyfelügyeleti eljárás tárgyát a Masterfoods Magyarország Értékesítő Bt. Chappi márkanevű kutyaeledeleit népszerűsítő televíziós reklámjai, valamint a Chappi termékek csomagolásán látható tájékoztatások képezték.

A Versenytanács szerint a Masterfoods reklámja, illetve a vizsgált termék csomagolásán található feliratok arról tájékoztatták a fogyasztókat, hogy a Chappi kutya szárazeledel marhahúst, vagy baromfihúst, illetve mindkettőt tartalmazó készítmény, illetve hogy a termék bőségesen tartalmaz húst. A "húsimádó", "húsos lakoma", "húsos golyók", "marhahússal" (illetve "baromfihússal") szavak és kifejezések a GVH szerint jelentős hústartalomra utalnak. A reklámban és a termék csomagolásán található tájékoztatással ellentétben azonban - a GVH álláspontja szerint - termék valóságos hústartalma nem tekinthető jelentős mértékűnek. A GVH határozatában kiemelte, hogy nemcsak a termék összetételére vonatkozó túlzó állítások ütköznek a versenytörvénybe, hanem az is, hogy a forgalmazó a marhahúsos változat esetében elfedte a termék valódi összetételét. A versenyfelügyeleti eljárás során megállapításra került, hogy a marhahúsos termékváltozat valójában nem is tartalmaz marhahúst, csak marhavért, ellenben tartalmaz baromfihúst és más húskeveréket.

A versenytörvény szerint tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni. A fogyasztók megtévesztésének minősül ha az áru ára, lényeges tulajdonsága - így különösen összetétele, használata, az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, valamint kezelése, továbbá az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja - tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak, az árut megtévesztésre alkalmas árujelzővel látják el, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak. A vállalkozás által használt kifejezéseknek a mindennapi életben, illetőleg a szakmában elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e.

A versenytörvény ezen rendelkezései a fogyasztóknak az áruk, valamint szolgáltatások vásárlása tekintetében meglévő döntési szabadságát védik. A bármilyen módon megtévesztésre alkalmas információ akkor ütközik a versenytörvénybe, ha az a fogyasztókat olyan döntésre sarkalja, amit a valós információ ismeretében nem hoztak volna meg.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A GVH a Masterfoods-ot jogsértő magatartásáért 48 millió forint versenyfelügyeleti bírsággal sújtotta.

Hatalmas pénzek röpködnek a magyar Kickstarteren: mutatjuk a legnagyobb dobásokat

Az alig egy hónapja indult első hazai közösségi piactéren már meg is vannak az első sikeres projektek.

Csúnyán elintézheti a magyarok megtakarításait a válság: így még kijátszhatod az inflációt

A pénzügyi szakértők most elmondták, milyen tippekkel spórolhatunk.

Ez lehet a 2022-es nyár új slágeritala Magyarországon? Hihetetlen, mennyien kattantak rá

A magyar piacon is megjelennek az enyhén alkoholos, gyümölcsös italok, egy felmérésből pedig kiderült, hogy a fiatalok különösen nyitottak ezekre az alkoholos frissítőkre.

Láthatáron a nyugdíjösszeomlás: rengeteg magyarnak lehet kemény nélkülözés az időskor

Sokan gondolják, hogy teljesen tudatosan szervezik a pénzügyeiket, és nem értik, hogy hova folyik a pénzük a hónap végére.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. június 30. csütörtök
Pál
26. hét
Június 30.
Aszteroida világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?