6 °C Budapest

Vakított az Auchan, most fizethet!

Pénzcentrum
2006. július 20. 13:50

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa a 2006. július 20-án tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy az Auchan Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor több, általa kiadott reklámújságban számos termék esetén alkalmazta a "legolcsóbb", illetve a "legolcsóbb termékeink" kifejezést. Az is jogellenesnek minősült, hogy reklámozott termékét a fogyasztók az akció időtartama alatt nem vásárolhatták meg az Auchan egyes áruházaiban, s az is jogsértő volt, hogy a "3 + 1 ajándék" csomagolásban árusított 400 g-os "Darling" macskaeledel esetén az Auchan azt a látszatot keltette, hogy a fogyasztó kedvezőbb áron vásárolhatja meg a terméket, mintha 4 darab 400 g-os "Darling" macskaeledel terméket venne. Az Auchan azzal is a versenytörvénybe ütköző magatartást tanúsított, hogy a 2 literes "Vera" forrásvizet a reklámújságjában közzétettnél magasabb áron árusította. Az Auchan jogsértő magatartásáért 50 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.


1. A GVH határozatában megállapította, a "LEGOLCSÓBB", illetve a "LEGOLCSÓBB TERMÉKEINK" felirat a fogyasztók számára azt az üzenetet közvetíti, hogy a reklámújságban szereplő termékek ára a legalacsonyabb a piacon, annál olcsóbb áron sehol sem vásárolhatják meg az adott termékeket. E vonatkozásban pedig az Auchan állítása nem felel meg a valóságnak, hiszen az Auchan-nak nem áll - és amint azt az Auchan nyilatkozata is alátámasztja: nem is állhat - rendelkezésére olyan megoldás, amely biztosítaná, hogy a reklámújságban "LEGOLCSÓBB" jelöléssel ellátott termék a termékkategórián belül mindig, minden körülmények között a piacon fellelhető legalacsonyabb áron vásárolható termék legyen. A reklámújságok elkészítésének több hetet felölelő folyamata önmagában zárja ki azt, hogy az Auchan által a reklámújság megjelenésének időpontjában és az annak érvényességi ideje alatt az Auchan által alkalmazott, a reklámújságban feltüntetett árak és a versenytársak árai megbízhatóan összevethetők legyenek.

1. A GVH határozatában megállapította, a "LEGOLCSÓBB", illetve a "LEGOLCSÓBB TERMÉKEINK" felirat a fogyasztók számára azt az üzenetet közvetíti, hogy a reklámújságban szereplő termékek ára a legalacsonyabb a piacon, annál olcsóbb áron sehol sem vásárolhatják meg az adott termékeket. E vonatkozásban pedig az Auchan állítása nem felel meg a valóságnak, hiszen az Auchan-nak nem áll - és amint azt az Auchan nyilatkozata is alátámasztja: nem is állhat - rendelkezésére olyan megoldás, amely biztosítaná, hogy a reklámújságban "LEGOLCSÓBB" jelöléssel ellátott termék a termékkategórián belül mindig, minden körülmények között a piacon fellelhető legalacsonyabb áron vásárolható termék legyen. A reklámújságok elkészítésének több hetet felölelő folyamata önmagában zárja ki azt, hogy az Auchan által a reklámújság megjelenésének időpontjában és az annak érvényességi ideje alatt az Auchan által alkalmazott, a reklámújságban feltüntetett árak és a versenytársak árai megbízhatóan összevethetők legyenek.


2. A 2005. december 16-tól december 24-ig terjedő időszakban érvényes reklámújságban az Auchan akció keretében reklámozta a "Thomson DTH111E" típusú DVD lejátszót. Ekkor arról tájékoztatta a fogyasztókat, hogy a közült áron a termék 2005. december 16-tól megvásárolható áruházaiban, s az akció lebonyolításához megfelelő készletekkel rendelkezik minden áruház. Ezzel szemben megállapításra került, hogy az Auchan egyes áruházaiban az akció teljes időtartama vagy annak egy része alatt a fogyasztók nem vásárolhatták meg, illetőleg a vállalkozás egyes áruházaiban az akciót kirívóan alacsony készlettel tartotta meg,


3. A GVH álláspontja szerint az Auchan akkor is a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított, amikor a "3 + 1 ajándék" csomagolásban árusított 400 g-os "Darling" macskaeledel esetén azt a látszatot keltette, hogy a fogyasztó kedvezőbb áron vásárolhatja meg a terméket, mintha 4 darab 400 g-os "Darling" macskaeledel terméket venne, miközben a fogyasztó olcsbban juthatott a termékhez, ha abból külön-külön, nem a "3 + 1 ajándék" csomagolásban vásárolt meg 4 darabot. A GVH az Auchan magatartásának versenyjogi értékelésekor abból indult ki, hogy a "3 + 1 ajándék" csomagolás a fogyasztók számára azt az üzenetet közvetíti, hogy a terméket akció keretében vásárolhatja meg, oly módon, hogy jobban jár, mintha az adott terméket nem ilyen csomagolásban vásárolja meg. Egyértelműen erről adott tájékoztatást már maga az "+ 1 ajándék" kifejezés, de maga a "3+1" csomagolás is.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)


4. Az Auchan 2006. május 5-től május 18-ig terjedő időszakban érvényes reklámújságjában 139 Ft-ért reklámozta a 2 literes "Vera" forrásvizet, ugyanakkor a termékért a csömöri áruházban 2006. május 5-től 14-ig, a soroksári áruházában pedig az akció első napján a meghirdetettnél magasabb árat kellett fizetniük a fogyasztóknak.


A fenti jogsértésekért az Auchan 50 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles. A bírság összegének meghatározásánál a GVH figyelemmel volt arra, hogy az Auchan esetében ötödik alkalommal kerül megállapításra, hogy a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem