2 °C Budapest

Vakított az Auchan, most fizethet!

Pénzcentrum
2006. július 20. 13:50

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa a 2006. július 20-án tartott tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy az Auchan Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor több, általa kiadott reklámújságban számos termék esetén alkalmazta a "legolcsóbb", illetve a "legolcsóbb termékeink" kifejezést. Az is jogellenesnek minősült, hogy reklámozott termékét a fogyasztók az akció időtartama alatt nem vásárolhatták meg az Auchan egyes áruházaiban, s az is jogsértő volt, hogy a "3 + 1 ajándék" csomagolásban árusított 400 g-os "Darling" macskaeledel esetén az Auchan azt a látszatot keltette, hogy a fogyasztó kedvezőbb áron vásárolhatja meg a terméket, mintha 4 darab 400 g-os "Darling" macskaeledel terméket venne. Az Auchan azzal is a versenytörvénybe ütköző magatartást tanúsított, hogy a 2 literes "Vera" forrásvizet a reklámújságjában közzétettnél magasabb áron árusította. Az Auchan jogsértő magatartásáért 50 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.


1. A GVH határozatában megállapította, a "LEGOLCSÓBB", illetve a "LEGOLCSÓBB TERMÉKEINK" felirat a fogyasztók számára azt az üzenetet közvetíti, hogy a reklámújságban szereplő termékek ára a legalacsonyabb a piacon, annál olcsóbb áron sehol sem vásárolhatják meg az adott termékeket. E vonatkozásban pedig az Auchan állítása nem felel meg a valóságnak, hiszen az Auchan-nak nem áll - és amint azt az Auchan nyilatkozata is alátámasztja: nem is állhat - rendelkezésére olyan megoldás, amely biztosítaná, hogy a reklámújságban "LEGOLCSÓBB" jelöléssel ellátott termék a termékkategórián belül mindig, minden körülmények között a piacon fellelhető legalacsonyabb áron vásárolható termék legyen. A reklámújságok elkészítésének több hetet felölelő folyamata önmagában zárja ki azt, hogy az Auchan által a reklámújság megjelenésének időpontjában és az annak érvényességi ideje alatt az Auchan által alkalmazott, a reklámújságban feltüntetett árak és a versenytársak árai megbízhatóan összevethetők legyenek.

1. A GVH határozatában megállapította, a "LEGOLCSÓBB", illetve a "LEGOLCSÓBB TERMÉKEINK" felirat a fogyasztók számára azt az üzenetet közvetíti, hogy a reklámújságban szereplő termékek ára a legalacsonyabb a piacon, annál olcsóbb áron sehol sem vásárolhatják meg az adott termékeket. E vonatkozásban pedig az Auchan állítása nem felel meg a valóságnak, hiszen az Auchan-nak nem áll - és amint azt az Auchan nyilatkozata is alátámasztja: nem is állhat - rendelkezésére olyan megoldás, amely biztosítaná, hogy a reklámújságban "LEGOLCSÓBB" jelöléssel ellátott termék a termékkategórián belül mindig, minden körülmények között a piacon fellelhető legalacsonyabb áron vásárolható termék legyen. A reklámújságok elkészítésének több hetet felölelő folyamata önmagában zárja ki azt, hogy az Auchan által a reklámújság megjelenésének időpontjában és az annak érvényességi ideje alatt az Auchan által alkalmazott, a reklámújságban feltüntetett árak és a versenytársak árai megbízhatóan összevethetők legyenek.


2. A 2005. december 16-tól december 24-ig terjedő időszakban érvényes reklámújságban az Auchan akció keretében reklámozta a "Thomson DTH111E" típusú DVD lejátszót. Ekkor arról tájékoztatta a fogyasztókat, hogy a közült áron a termék 2005. december 16-tól megvásárolható áruházaiban, s az akció lebonyolításához megfelelő készletekkel rendelkezik minden áruház. Ezzel szemben megállapításra került, hogy az Auchan egyes áruházaiban az akció teljes időtartama vagy annak egy része alatt a fogyasztók nem vásárolhatták meg, illetőleg a vállalkozás egyes áruházaiban az akciót kirívóan alacsony készlettel tartotta meg,


3. A GVH álláspontja szerint az Auchan akkor is a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított, amikor a "3 + 1 ajándék" csomagolásban árusított 400 g-os "Darling" macskaeledel esetén azt a látszatot keltette, hogy a fogyasztó kedvezőbb áron vásárolhatja meg a terméket, mintha 4 darab 400 g-os "Darling" macskaeledel terméket venne, miközben a fogyasztó olcsbban juthatott a termékhez, ha abból külön-külön, nem a "3 + 1 ajándék" csomagolásban vásárolt meg 4 darabot. A GVH az Auchan magatartásának versenyjogi értékelésekor abból indult ki, hogy a "3 + 1 ajándék" csomagolás a fogyasztók számára azt az üzenetet közvetíti, hogy a terméket akció keretében vásárolhatja meg, oly módon, hogy jobban jár, mintha az adott terméket nem ilyen csomagolásban vásárolja meg. Egyértelműen erről adott tájékoztatást már maga az "+ 1 ajándék" kifejezés, de maga a "3+1" csomagolás is.


4. Az Auchan 2006. május 5-től május 18-ig terjedő időszakban érvényes reklámújságjában 139 Ft-ért reklámozta a 2 literes "Vera" forrásvizet, ugyanakkor a termékért a csömöri áruházban 2006. május 5-től 14-ig, a soroksári áruházában pedig az akció első napján a meghirdetettnél magasabb árat kellett fizetniük a fogyasztóknak.


A fenti jogsértésekért az Auchan 50 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles. A bírság összegének meghatározásánál a GVH figyelemmel volt arra, hogy az Auchan esetében ötödik alkalommal kerül megállapításra, hogy a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 27. szombat
Virgil
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. november 27. 19:18