Egészségesnek tartod magad?

Pénzcentrum
2006. június 13. 12:00

A GfK Csoport legutóbbi egészségügyi kutatásában többek között azt vizsgálta, hogy a közép- és kelet-európai országok lakosai mennyire elégedettek saját egészségügyi állapotukkal, illetve hazájuk gyógyszerellátásával. A magyarok "szubjektív egészségészlelése" jellemzően optimista: honfitársaink meglepően nagy arányban egészségesnek tartják magukat. Kiderült az is, hogy gyógyszervásárlásnál a többség nem figyel arra, honnan származik a felírt vagy megvásárolt orvosság.



A GfK Csoport legutóbbi felmérésének eredményei szerint a magyar lakosság mintegy háromötöde saját egészségi állapotát jónak, nagyon jónak, illetve kiválónak értékeli. A magyarok a rossz és kitűnő szélsőértékekkel rendelkező ötös skálán 3,0 átlagot értek el ezzel. A felmérésben résztvevő tizenhárom ország összehasonlításában ennél rosszabb eredményt Románia (átlag: 2,7), Lengyelország (átlag: 2,6) és Kazahsztán (átlag: 2,6), közel azonos eredményt pedig Horvátország (3,1), Csehország (3,1) és Ukrajna (3,1) ért el.

Egészségi állapotuk megítélésében a magyar férfiak alig pozitívabbak (átlag: 3,1), mint a hölgyek (átlag: 2,9). A szubjektív egészség, illetve annak észlelése az adatok szerint az életkortól nagyban függ. Míg a 19 évnél fiatalabb korosztály egészségének minőségére átlagosan 4,1-es osztályzatot adott, addig ez az átlag a 30-39 éves korosztályban 3,4, 60 év fölött pedig 2,2.

A GfK kutatói kíváncsiak voltak arra is, hogy a megkérdezettek szerint hazánkban forgalomban lévő gyógyszerek között minden fontos gyógyszer elérhető-e, illetve hogy a lakosság a hazai, vagy a külföldi gyártók által előállított gyógyszereket preferálják-e.

A magyarok 56 százaléka úgy látja, hogy a legtöbb fontos gyógyszer kapható, 36 százalék szerint pedig minden fontos gyógyszer beszerezhető hazánkban is. A válaszadóknak csupán 7 százaléka gondolja úgy, hogy Magyarországon más országokhoz képest kevesebb fontos gyógyszer kapható. E kérdés kapcsán jelentős különbség nem mutatkozik sem a két nem, sem pedig az egyes korosztályok vélekedésében. A forgalomban lévő gyógyszerek kínálata kapcsán a Romániában (38 százalék) és Kazahsztánban (38 százalék) megkérdezettek említettek legnagyobb arányban hiányosságokat.

A megkérdezettek válaszainak alapján elmondható, hogy a magyarok mintegy harmada - 33 százaléka - a hazai gyógyszeripari termékeket részesíti előnyben a nemzetköziekkel szemben, ám talán ennél is érdekesebb, hogy a lakosság közel háromötödét (59 százalék) vásárláskor egyáltalán nem foglalkoztatja az egyes patikaszerek származási helye. A termékek gyártóit az életkor előrehaladtával egyre nagyobb arányban tartják számon a fogyasztók: míg a fiatalabb korosztályokban - 39 év alatt - átlagosan 27 százalék vásárol inkább magyar terméket, addig 60 év fölött ez az arány már 41 százalék. A legidősebbek körében az országos átlagnál alacsonyabb - 53 százalék - azoknak az aránya, akiknek nem fontos az adott szer származási helye, míg a legfiatalabbak körében ez az arány eléri a 68 százalékot. A nemek összehasonlításában a hölgyek bizonyultak némiképp érzékenyebbnek a származási helyet jelző megjegyzésekre: szükség esetén a nőknek 34 százaléka, a férfiaknak pedig 32 százaléka költ inkább a hazai gyártók termékeire.

Az egyes országokat vizsgálva kiderült, hogy a gyógyszeripari termékek piacán az osztrákok a leginkább protekcionisták, hiszen betegség esetén a megkérdezettek közel fele (48 százaléka) osztrák terméket vásárol. A hazai gyógyszergyártó által forgalomba hozott szereket preferálók aránya legalacsonyabb (13 százalék) az e téren jelentős hagyományokkal nem igazán rendelkező Kazahsztánban.
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 5. vasárnap
Györgyi
18. hét
Május 5.
Anyák napja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. május 4. 19:21
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem