7 °C Budapest

Hajó utasokkal eladó! Érd.:

Pénzcentrum
2006. május 16. 15:00

A Splittől északra lévő tribunji kikötőben már most 81 magyar hajó van. A 250 hajó befogadására alkalmas, magyar tulajdonú, első osztályú kikötő többi helyén főleg németek és osztrákok osztoznak, akiknek talán még kevesebb problémát okoz a hétszázezer forinttól két és fél millióig terjedő éves kikötőbérleti díj kifizetése .

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

A Splittől északra lévő tribunji kikötőben már most 81 magyar hajó van. A 250 hajó befogadására alkalmas, magyar tulajdonú, első osztályú kikötő többi helyén főleg németek és osztrákok osztoznak, akiknek talán még kevesebb problémát okoz a hétszázezer forinttól két és fél millióig terjedő éves kikötőbérleti díj kifizetése - írja a Magyar Hírlap.

Ez csak az egyik kikötő a Horvátországban lévő negyven kiépített és körülbelül 350 horgonyzásra alkalmas öböl közül. A magyarok ugyanis valósággal elárasztották az Adriát. A horvát hatóságok tavaly összesen 859 engedélyt adtak ki magyar zászló alatt hajózóknak, ebből 190-et állandó állomásozásra. A magyar flotta így mára összességében a tizedik legnagyobb az Adrián.

A hajóturizmussal foglalkozó szakemberek szerint a megugró hajózási kedvet a gyorsan elérhető tengerpart , a magyarok szabadon elkölthető jövedelmének növekedése, illetve a hajózás divatossága is befolyásolja.

A hajók ára nem sokat csökkent ugyan az elmúlt években - továbbra is egy másfél szobás fővárosi lakás árán, azaz húszmillió forintnál kezdődnek a tengerképes vitorlások és motorcsónakok - ám a bérhajókázás, a chartereztetés elterjedésével sokkal szélesebb körnek is elérhetővé vált a vitorlázás élménye.

A Horvátországban horgonyzó magyar érdekeltségű hajók nagy része - piaci becslések szerint a kétharmada - ilyen konstrukcióban működik. Azaz a hajó magántulajdonban van, ám a tulajdonos megbíz egy társaságot azzal, hogy azokban az időszakokban, amikor ő nem használja, adja ki bérbe másoknak. Ez a tulajdonos költségeit igencsak csökkentő rendszer olyannyira elterjedt, hogy a márkaképviseletek már eleve charter konstrukcióban, akár hitellel együtt forgalmazzák a hajókat.

Ha a becslés helytálló, akkor a magyar felségjelzés alatt hajózó 859 egységen felül vagy 1700 magyar kézben lévő hajón leng horvát zászló az Adrián. (Egy tavalytól hatályos törvény szerint csak horvát hajók chartereztethetnek.) Szakértők azonban óvatosságra intenek a becslésekkel kapcsolatban. Szerintük kézzelfoghatóbb adat, hogy tavaly összesen 6680 magyar utast jelentettek be a hajótulajdonosok. Egy évvel korábban még mindössze 3123 magyar utas neve szerepelt a hajónaplókban. A Magyarországról jött adriai hajózók száma idén akár a tízezret is elérheti, ha marad ez a növekedési tempó.

A növekedésnek azonban már a közeljövőben határt szab, hogy már most kezd telítődni a part. Van olyan chartereztető cég, amely el is határozta, hogy az idén átviszi hajóit Szlovéniába. Az új kikötők kiépítését ugyanakkor a horvát kormány gyakorlatilag lehetetlenné tette egy tavaly elfogadott jogszabállyal. Csak a már kiépített kikötők bővítését engedélyezik.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 28. vasárnap
Stefánia
47. hét
November 28.
Advent (1.)
November 28.
Nemzetközi Aura nap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. november 27. 19:18