Egyre többen fogyasztják

Pénzcentrum
2006. április 25. 10:46

Hazánkban is egyre népszerűbbek a különböző müzli- és gabonapelyhek, illetve az ezekből készült szeletes rágcsálnivalók. E termékek kedveltsége 1997 óta töretlenül nő, ami az eladásokban - különösen a 2005. évet tekintve - is megmutatkozik. A piac bővülésének hajtóerejét az alacsonyabb árfekvésű, saját márkás termékek jelentik.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Hazánkban is egyre népszerűbbek a különböző müzli- és gabonapelyhek, illetve az ezekből készült szeletes rágcsálnivalók. E termékek kedveltsége 1997 óta töretlenül nő, ami az eladásokban - különösen a 2005. évet tekintve - is megmutatkozik. A piac bővülésének hajtóerejét az alacsonyabb árfekvésű, saját márkás termékek jelentik.


A GfK Hungária Piackutató Intézet Étkezési szokások felmérése szerint a müzlik és gabonapelyhek 1997 óta folyamatosan egyre kedveltebbé váltak a magyarok körében. Az egészséges táplálkozásban elengedhetetlennek tartott, rostanyagokban gazdag elemei különösen a hölgyek, a fiatalok - 15-29 éves korosztály - és a felsőfokú végzettséggel körében hódít. Míg a férfiak körében 20 százalék alatti a müzlit, gabonapelyhet legalább hetente egyszer fogyasztók aránya, addig a nőknél ez az arány közel 30 százalék. A legfiatalabbak (15-19 évesek) közül tízből egy naponta, vagy majdnem minden nap fogyaszt ilyen terméket, s a felsőfokú végzettségűek körében is közel ennyi a müzlit, gabonapelyhet közel napi rendszerességgel fogyasztók aránya.

A legfrissebb Háztartáspanel adatok szerint ez a tendencia nyomon követhető a növekvő eladásokban is. Eltérő azonban a két szegmens - a pelyhek és szeletek - forgalmának alakulása a két éven belül. Míg 2004-ben főleg a szeletek (müzli- és gabonapehely-szelet) mennyiségi értékesítése járult hozzá a teljes piac pozitív irányú változásához, addig 2005-ben már a gabonapelyhek váltak a növekedés húzóerejévé. A 2004-es évben megfigyelt 7 százalékos (értékben mért) piacbővülés után tavaly 2 százalékkal csökkent e termékek piaca értékben, ami elsősorban a szeletek gyengébb szereplésének tudható be.

A müzli- és gabonapelyhek, valamint -szeletek - összefoglaló néven cereáliák - piacán végbemenő változások egyik fő oka a kereskedelmi márkás termékek gyors térnyerése. Ezek piaca nem csak a mennyiségi értékesítés, de az áruforgalom értéke tekintetében is folyamatosan bővült az elmúlt években, érdemi növekedést azonban 2005-ben tudott felmutatni. Ennek köszönhető az a tény is, hogy az értékesített müzli- és gabonapehely-szeletek 22 százaléka valamilyen kereskedelmi márkajelzéssel ellátva került a vásárlók kosaraiba. Ez az arány még magasabb a reggeli gabonapelyhek esetében, ahol az értékesített termékek 28 százaléka számított kereskedelmi márkásnak.
A kereskedelmi márkák térnyerésével párhuzamosan kirajzolódik még egy jellegzetes trend: az értékesítési csatornák közötti súlyponteltolódás. Az egyes üzlettípusokban történt értékesítés vizsgálatából kiderült ugyanis, hogy a diszkontok jelentősége mind a müzliszeletek, mind a reggeli gabonapelyhek piacán fokozatosan és jelentősen nőtt az utóbbi időszakban. A mennyiségi értékesítés ranglistáján a diszkontok mögött a hipermarketek állnak. Bár ez utóbbi csatorna piacrésze fokozatosan csökkent a szeletek tekintetében és immár 20 százalék alá süllyedt, a reggeli gabonapelyhek értékesítésében oly mértékben növelték részesedésüket, hogy ezzel bőven megtartották jelentőségüket a teljes cereália-piacon. 2005-ben például már 36 százalékos volt a reggeli gabonapelyhek piacán a hipermarketek részesedése az értékesítésben. Ennek megfelelően éppen ellentétes irányba mozdultak el a kis vegyesboltok, itt ugyanis egyre kevesebb reggeli pehely, viszont egyre több szeletféleség fogy az utóbbi időben. A cereáliák értékesítésében minden téren veszítettek jelentőségükből a szupermarketek és a cash&carry típusú üzletek 2005-ben, hiszen itt mind a gabonapelyhek, mind a cereália-szeletek értékesítése visszaesett.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 28. vasárnap
Stefánia
47. hét
November 28.
Advent (1.)
November 28.
Nemzetközi Aura nap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?