Rengeteget isznak a magyarok

Pénzcentrum
2006. március 22. 10:08

A GfK Hungária Piackutató Intézet Étkezési szokásokra vonatkozó felméréséből az derül ki, hogy a magyarok mintegy 40 százaléka naponta fogyaszt ásványvizet, s az összes vízfogyasztásunk jóval az európai átlag felett van. A WSJ-GfK 2005 őszén végzett, 17 európai országra, valamint az USA-ra, Oroszországra és Törökországra kiterjedő kutatása kimutatta, hogy Európában az olaszok 92 százaléka iszik vizet a főétkezéshez, de Magyarország a maga 78 százalékos értékével igen előkelő helyen áll a rangsorban.

 
A nyugat-európai lakosok mintegy 70 százaléka vízzel kíséri főétkezését, s közülük is az olaszok isznak legtöbben vizet (92 százalék). A lista végén a finnek kullognak, náluk ugyanis a 47 százaléknyi vízivót megelőzi az az 53 százalék, akik sokkal szívesebben fogyasztanak tejet étkezés közben. A közép-kelet-európai régióban a románok isszák a legtöbb vizet (80 százaléka), őket követjük szorosan a magunk 78 százalékával. A vizsgálatban résztvevő országok közül Oroszország a negatív rekorder, a lakosság 21 százaléka iszik csak vizet étkezéskor, az emberek zöme (66 százalék) ugyanis a teára esküszik. Az összes vizsgált ország átlaga 58 százalék, az európai 67 százalék, de a magyarok vízszeretete ez utóbbit is könnyedén felülmúlja.
Hazánkban a csapvíz és a hagyományos szódavíz mellett egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert a különféle ásványvizek. 1989 és 2005 között 29-ről 78 százalékra nőtt az ásványvizek kedveltsége Magyarországon, vagyis ilyen arányt képviselnek azok, akik különösen szívesen fogyasztanak ásványvizet. A szódavíz népszerűsége ezzel szemben a kezdeti 60 százalékról némi csökkenés után visszaállt az eredeti szintre. Míg 1989-ben hetente több, mint egyszer (gyakoriság: 1,4), addig 2005-ben hetente már közel négy alkalommal (gyakoriság: 3,7) fogyasztottunk ásványvizet. A szódavíz fogyasztási gyakorisága ellenben az 1989-es heti 2,8 alkalomhoz képest már csak 2,6.
A magyar lakosság 39 százaléka iszik napi rendszerességgel ásványvizet. Az ásványvíz főleg a nőknél tartozik a napi étrendhez (43 százalék, férfiak: 35 százalék).
Érdekes, hogy míg az ásványvizet naponta fogyasztók között túlnyomó, 57 százalékos többségben vannak a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, addig a szódavíz-kedvelők körében az alapfokú iskolázottságú fogyasztók a felülreprezentáltak (30 százalék a 21 százaléknyi felsőfokú végzettségűhöz képest). A háztartás havi nettó jövedelmének növekedésével pedig növekszik az ásványvizet naponta fogyasztók aránya.
Budapesten kiemelkedően magas azok száma, akik naponta ásványvizet isznak: 64 százalék. Ezzel szemben az Észak-Dunántúl a leginkább elutasító ásványvíz-ügyileg, ugyanis itt mindössze a megkérdezettek 28 százaléka állította, hogy naponta fogyasztja a szóban forgó folyadékot. Némiképp ellentétes ezzel az ország szódavíz-fogyasztási térképe, hiszen Pest megyében mondták a legkevesebben (17 százalék) azt, hogy naponta isznak szikvizet. Ezen a téren a dél-dunántúli régió bizonyult győztesnek, a maga 38 százalékával.
A kutatásból az is kiderült, hogy ásványvizet főleg azok fogyasztanak, akik egészségesen szeretnének táplálkozni. E csoport főként a középkorú vagy idősebb, magas végzettségű városi nőkből kerül ki.
Három másik csoport is gyakrabban fogyaszt ásványvizet az átlagostól: a 20-29 éves, magas jövedelmű városi nők, a 40-49 éves magas jövedelmű városi nők és a 20-29 éves, magas jövedelmű városi férfiak, akik közül sokan dolgoznak vezető beosztásban.

A GfK ConsumerScan adatai szerint háztartások egyre magasabb aránya vásárol ásványvizet: 2000-ben 70 százalékuk, 2005-ben pedig már 82,3 százalékuk vásárolt ebből a termékből. 2000-ben átlagosan 22 alkalommal, 2005-ben pedig mintegy 25 alkalommal került ásványvizes palack a kosarukba, vagyis egyre gyakrabban vásárolják ezt a szomjoltót. Emellett az egyszerre beszerzett mennyiség is nő: egy-egy alkalommal egyre több ásványvizet vesznek a háztartások.

Hatalmas pénzek röpködnek a magyar Kickstarteren: mutatjuk a legnagyobb dobásokat

Az alig egy hónapja indult első hazai közösségi piactéren már meg is vannak az első sikeres projektek.

Csúnyán elintézheti a magyarok megtakarításait a válság: így még kijátszhatod az inflációt

A pénzügyi szakértők most elmondták, milyen tippekkel spórolhatunk.

Ez lehet a 2022-es nyár új slágeritala Magyarországon? Hihetetlen, mennyien kattantak rá

A magyar piacon is megjelennek az enyhén alkoholos, gyümölcsös italok, egy felmérésből pedig kiderült, hogy a fiatalok különösen nyitottak ezekre az alkoholos frissítőkre.

Láthatáron a nyugdíjösszeomlás: rengeteg magyarnak lehet kemény nélkülözés az időskor

Sokan gondolják, hogy teljesen tudatosan szervezik a pénzügyeiket, és nem értik, hogy hova folyik a pénzük a hónap végére.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. június 30. csütörtök
Pál
26. hét
Június 30.
Aszteroida világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?