A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa 2006. február 21-én megtartott tárgyalásán megállapította, hogy az Ökonet-Európa Kft. a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy tizenhárom, általa forgalmazott terméknek gyógyhatást tulajdonított, holott azok nem rendelkeztek az ehhez szükséges szakhatósági engedélyekkel. A jogsértő magatartásáért a GVH Versenytanácsa az Ökonet-Európa Kft.-t eltiltotta a további jogsértéstől, kötelezte arra, hogy az általa megbízott kereskedelmi ügynökök körében közzétegye a GVH Versenytanácsa határozatának jogsértést megállapító részét, ezenkívül 20 millió Ft versenyfelügyeleti bírságot szabott ki.
A versenytörvény szerint a fogyasztók megtévesztésének minősül, ha az áru ára, lényeges tulajdonsága – így különösen összetétele, használata, az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, valamint kezelése, továbbá az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja – tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak, az árut megtévesztésre alkalmas árujelzővel látják el, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak. A vállalkozás által használt kifejezéseknek a mindennapi életben, illetőleg a szakmában elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e.
A versenyfelügyeleti eljárás tárgya annak eldöntése volt, hogy az Ökonet tartozik-e versenyjogi felelősséggel azért, mert reklámjaiban annak ellenére tulajdonított több termékének gyógyhatást, hogy azok nem rendelkeztek a szükséges szakhatósági engedélyekkel. A versenytörvény által tilalmazott fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának minősül-e tehát az Ökonet reklámozási gyakorlata, azaz a fogyasztók a közzétett állításokat egyenként és összességében értelmezhették-e oly módon – függetlenül az Ökonet, mint reklámozó szempontjaitól, magyarázatától és szándékától –, hogy a termékek gyógyhatásúak.
A GVH Versenytanácsa az egészséggel kapcsolatos tájékoztatási ügyekben folytatott – bírósági ítéletek által is megerősített – gyakorlata, hogy a fogyasztók által értelmezhető tájékoztatástartalmat összeveti a szakhatóságok által kiadott engedélytartalommal, miután az nem a GVH, hanem az erre felhatalmazott szervek (OGYI, OÉTI) hatáskörébe tartozik, melyek hatósági eljárás keretében vizsgálják meg egy-egy termék összetevőit, alkalmazását, minősítését stb. Az engedélytől, az engedélyezett címkefelirattól történő piaci tájékoztatásbeli eltéréseket – kivételesen az engedélyezési kérdésektől független piaci tájékoztatásokat is – a GVH a fogyasztói megtévesztésre alkalmasság szempontjából értékeli és szükség szerint alkalmazza a versenytörvényben foglalt jogkövetkezményeket. A GVH Versenytanácsa határozatában rámutatott, hogy az Ökonet-Európa Kft. által közzétett piaci közlések egészében és részleteiben is azt a hamis látszatot keltik, mintha a termékeinek többsége gyógyhatású lenne.
A GVH Versenytanácsa a fentiek alapján megállapította, hogy az Ökonet tizenhárom termékének reklámozásával kapcsolatban a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított. A GVH Versenytanácsa az Ökonet-Európa Kft.-t eltiltotta a további jogsértő magatartás folytatásától, kötelezte arra, hogy az általa megbízott kereskedelmi ügynökök körében közzétegye a GVH Versenytanácsa határozatának jogsértést megállapító részét, s ezenkívül 20 millió Ft versenyfelügyeleti bírságot szabott ki.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Másképp járnak a reptéri BKK-járatok a következő napokban
- Rájöttek, mi okozhatta az áradást hozó dubaji felhőszakadást
- Késelés lett a társasházi vita vége
- Nem minden kérdésben ragaszkodnak a lengyelek a vétójoghoz
- Szijjártó Péter: megkezdődött Paks 2 reaktortartályának gyártása
- Száz éve nem látott pusztítást végzett a fagy a cseh gyümölcsösökben