6 °C Budapest

Jó év volt a tavalyi - röpködtek a milliárdok

Pénzcentrum
2006. február 21. 11:20

A nemzetközi műkereskedelem újból csúcsokat döntöget. Az 1990-es, emlékezetes csúcsévben, amikor impresszionista és posztimpresszionista festmények 70-80 millió dolláros árkon keltek el, s ezt követően nagy visszaesés sújtotta a piacot, a tavalyi év volt az első, amikor erőteljes javulás látszott.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
A nemzetközi műkereskedelem újból csúcsokat döntöget. Az 1990-es, emlékezetes csúcsévben, amikor impresszionista és posztimpresszionista festmények 70-80 millió dolláros árkon keltek el, s ezt követően nagy visszaesés sújtotta a piacot, a tavalyi év volt az első, amikor erőteljes javulás látszott.          
Mostanában értékelik ki a 2005-ös műkereskedelmi év összesített eredményeit és a javulás szembeszökő. Az ezredforduló tájékán mutatkozott némi fellendülés, ám ezt visszaesés követte, tavaly és tavalyelőtt azonban egyenletesnek látszó növekedés mutatkozik.
Tavaly a teljes műkereskedelemi világforgalom meghaladta a 4 milliárd dollárt (mintegy 800 milliárd forint), egy évvel korábban ez 3,6 millió dollár volt, a növekmény több mint 11 százalékos. A statisztikában 320.000 műalkotásról szólnak a dokumentálható feljegyzések.
Ezt a statisztikát a New York-ban lebonyolított árverések vezetik, a világ műkereskedelmének közel a fele (44 százaléka) ottani árveréseken jelentkezik. Londoné a második hely 29 százalékkal. A növekedés a New York-i árveréseken a legszembetűnőbb: az előző évhez képest 34,5 százalékos az emelkedés. Londonban „csak” 4,8. Az amerikai sikereket jól mutatja, hogy az üzletágban dolgozók létszáma több mint 27 százalékkal emelkedett.
De talán ennél is jellemzőbb mutatószám az egymillió dolláron felüli árkategóriában elkelt tételek száma. Tavaly 477 tétel kelt el legalább egymillió dolláros áron (kb. 190-210 millió forint), tavalyelőtt ez a szám 393 volt, a legutóbbi csúcsévben, 1990-ben pedig 395. Ennek a 477 tételnek az 55 százaléka kelt el New York-ban, ami még jobban ráirányítja a figyelmet arra, hogy a New York-i árverések (mindenekelőtt a Christie’ és a Sotheby’s rendezvényei) egyre jobban eltolódnak a legnagyobb értékű  műtárgyak jelentkezése, aukcionálása és vásárlása felé.
Londonban ugyan szerényebb eredmények jelentkeztek, de így is 176 tétel kelt el egymillió dollárnak megfelelő angol font értékben vagy fölötte (520-575.000 GBP). A brit fővárosban 2004-ben 142, 2003-ban 90 ilyen tétel volt a feljegyzések szerint, a növekedés tehát ott is erőteljes a nagy értékű műtárgyak és festmények terén. 

Érdekes, hogy a tavaly legmagasabb áron elkelt tétel mégsem New Yorkban, hanem Londonban lelt új gazdára. Antonio Canal (közismertebb nevén: Canaletto, 1697-1768) festménye, A velencei Canale Grande a Palazzo Balbiból nézve 16,6 millió font leütési áron (29,1 millió USD) kelt el, teljes vételára 32.568.600 dollár volt. Második helyre (24,5 millió dollár) a román származású francia szobrász, Constantin Brancusi (1876-1957) szobra került, a Madár a térben című bronz, míg a harmadik legmagasabb leütési ára ugyancsak egy szobornak, a David Smith (1906-65) nevével fémjelzett Cubi XXVIII-nak volt: 21.250.000 dollár. Sokszoros érdeklődés mutatkozik egyébként világszerte a kortárs művészet, főként a második világháború utáni alkotások iránt.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. december 1. szerda
Elza
48. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?