Világméretű Tesco-invázió - Beletörhet a bicska!

Pénzcentrum
2006. február 13. 05:55

Kétségtelenül nagy fába vágta fejszéjét a Tesco a napokban bejelentett amerikai terjeszkedéssel, mely még a multicég életében is vízválasztó eseménynek számít. Az alábbiakban a Financial Times összeállítása alapján áttekintjük, miként is indult be a Tesco-henger és mint látni fogjuk, alkalmanként azért meglehetősen nehéz helyzetbe hozta magát az óriás...

A brit hipermarketkirály először 1993-ban lépett ki a szigetországból, mivel a hazai piac egyre telítettebbé vált, így máshol keresett növekedési lehetőségeket. Konkrétan Franciaországban, ahol azonban az alkalmazott üzleti gyakorlata olyannyira nem jött be, hogy a Carrefour és a Casino kiszorították a piacról. (Négy év alatt 300 millió fontot öltek bele a francia misszióba, a forgalom azonban stagnált, az eredmény pedig csökkent, így a vezetés a kilépés mellett döntött.)

A sikertelen kezdésből tanult a Tesco, az 1990-es években esztendőnként átlagosan egy új országba lépett be a vállalat. A siker receptje az volt, hogy a hazai márkák ösztönzésére nagyobb hangsúlyt fektettek és helyi vezetőket állítottak a leányok élére, emellett azonban megtartották az otthon sikeresnek bizonyuló stratégia-elemeket, így például a sajátmárkás termékek bevezetését.

Az óriásvállalat elsősorban azokra az országokra fókuszált, melyekben gyors növekedésre számíthatott és rövid időn belül domináns pozícióra törhetett. 1994 és 1996 között Közép-Európa került célkeresztbe, hiszen a szétaprózott piacokon a hipermarket koncepció akkor még nem volt elterjedt, így nagy tér nyílt az organikus növekedés előtt.

Az 1990-es évek vége felé Dél-Kelet-Ázsia is fókuszba került, ahol a multicég a gazdasági válság utáni állapotot tudta kihasználni az olcsó vásárlásokra. A tajvani üzletág végül sikertelennek bizonyult, így a Tesco a Carrefour-ral üzleteket cserélt és bukott divíziója helyett megerősíthette szlovákiai jelenlétét.

Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy pénzügyi szempontból korántsem volt sikertörténet a terjeszkedés, mivel a nemzetközi megtérülés jóval alacsonyabb, mint az Nagy-Britanniában volt. A befektetők most a nagyszabású amerikai tervek miatt kezdhetnek aggódni, ahol nem éppen egy gyors növekedést kínáló, versenytárs nélküli piacról van szó...

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 24. 21:11
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm