7 °C Budapest

A mi autónk: már az övék!

Pénzcentrum
2006. február 7. 14:40

Teljesen mindegy, hogy hol gyártották az autódat. Az autótolvajok ugyanis válogatás nélkül kötnek el majdnem minden típusú verdát. Az elmúlt években beálltak az évi 8000-9000 közötti darabszámra.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Teljesen mindegy, hogy hol gyártották az autódat. Az autótolvajok ugyanis válogatás nélkül kötnek el majdnem minden típusú verdát. Az elmúlt években beálltak az évi 8000-9000 közötti darabszámra – írja mai számában a Napi Gazdaság.
 
A statisztikák szerint tavaly is nagyjából annyi autót loptak el, mint 2004-ben. Több mint 135 ezer vagyon elleni bűncselekmény történt 2005-ben, ennek alig 6 százaléka, 8250 a gépjárműlopások száma – derül ki a Belügyminisztérium Kriminálstatisztikai Értesítőjéből. Két éve valamivel több, összesen 8547 gépkocsit tulajdonítottak el.
A többéves tapasztalat azt mutatja, hogy vannak közismerten kedvelt gépkocsitípusok. Az összesített körözési lista élén két éve a Volkswagen állt, melyet az Opel és a Suzuki követ – valószínűleg ez a hármas szerepel a 2005-ös élbolyban is. Ha kizárólag magyar tulajdonú gépjárműveket vizsgálunk, módosul a rangsor: a legtöbb körözést Suzukira adták ki, a második ugyancsak az Opel, a Volkswagen pedig a harmadik (fontos megjegyezni, hogy ezekből az autókból értékesítik a legtöbbet, vagyis „van miből” lopni).
Évjárat szerint is összevethetők az adatok, így például a magyar felségjelzésű, 2004-es évjáratú kocsik körözési listáján az Opelnek az első, a Suzukinak a második, míg a Volkswagennek „csak” a hetedik hely jutott ebben a rangsorban. Az összes körözött jármű közül a 2004-es gyártású autók aránya 5, a 2003-ban készülteké 10, míg a 2000 előtti évjáratú gépkocsiké 63 százalék.
A jövő
 
A biztosítók és a hitelintézetek olyan elektronikus berendezéseket várnak el a gyártóktól, amelyek legalább három ponton blokkolják a motor indítását. A fejlesztés iránya tehát egyebek között az ennél is több – például öt – ponton történő blokkolás lehet.
A régi Swiftekbe nem építettek be olyan komoly lopásgátló berendezéseket, mint a mai autókba. (Így korábban főként az autószerelők által beszerelt különböző riasztók jelentették a megoldást a biztonságra vágyó autósoknak.) Ilyen szempontból a Wagon R+ jelentette az igazi áttörést, amelybe már mechanikus és elektronikus lopásgátló berendezéseket (netlock és indításgátló kombinációja) szereltek. Ezek már jó védelmet jelentenek, s a későbbiekben továbbfejlesztésük lehet a gyártó feladata.
Egyben vagy darabokban
A felderítési arány nem túl nagy, igaz, a bűnbandák egyre kevésbé értékesítik egyben az autókat, sokkal inkább darabokban, alkatrészenként keresnek rájuk vevőt (mivel a külföldi értékesítés egyre inkább nehézkes). Piaci információk szerint ez nem is olyan nehéz, főleg autószervizek környékéről érkeznek a megrendelések. Egy autót 200–500 ezer forint közötti összegért kötnek el, az alkatrészeken pedig „pult alól” 10 vagy akár 100 ezer forintos nagyságrendben spórolhatnak a végfelhasználók. Becslések szerint a mintegy 20 milliárdos magyarországi autóalkatrész-piac tizedét teszi ki a feketekereskedelem – az államot így évente mintegy félmilliárd forint veszteség éri csak a forgalmiadó-bevételek kiesése miatt.
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 28. vasárnap
Stefánia
47. hét
November 28.
Advent (1.)
November 28.
Nemzetközi Aura nap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. november 27. 19:18