6 °C Budapest

Szilveszterkor mindenki iszik

Pénzcentrum
2005. december 13. 11:04

Az egy év alatt értékesített pezsgőmennyiség legjelentősebb része az év végi szezonban talál gazdára, ami - az otthoni fogyasztás tekintetében - igaz az égetett szeszesitalokra is. A decemberi ünnepek közeledtével a fogyasztók is nyitottabbak a pezsgő vásárlásra, és azok is szívesen fogyasztják ezt az italt, akikre ez egyébként az év során nem jellemző. December hónapban az átlagos havi pezsgőfogyasztás meghatszorozódik, míg tömény italokból az átlagos havi mennyiség kétszerese fogy ezidőtájt - derült ki a GfK Hungária Piackutató Intézet ConsumerScan adatbázisából.

Az egy év alatt értékesített pezsgőmennyiség legjelentősebb része az év végi szezonban talál gazdára, ami – az otthoni fogyasztás tekintetében – igaz az égetett szeszesitalokra is. A decemberi ünnepek közeledtével a fogyasztók is nyitottabbak a pezsgő vásárlásra, és azok is szívesen fogyasztják ezt az italt, akikre ez egyébként az év során nem jellemző. December hónapban az átlagos havi pezsgőfogyasztás meghatszorozódik, míg tömény italokból az átlagos havi mennyiség kétszerese fogy ezidőtájt – derült ki a GfK Hungária Piackutató Intézet ConsumerScan adatbázisából.
A pezsgővásárlási kedvet két tényező növeli. Amellett, hogy a vásárlók az ünnepi hangulattól átitatva keresik a pezsgőt az üzletek polcain, az év végi akciók is vásárlásra ösztönöznek: minden üzlet igyekszik magához csábítani a vásárlókat, ami az év végi bevásárlások megnövekedett értékét figyelembe véve nem is csoda. A pezsgő sikeresen kommunikálható, illetve az év végi akciózás valóban vásárlásfokozó tényező ebben a kategóriában.
Ilyenkor a gyártók és forgalmazók is hajlandók alacsonyabb áron kínálni a az italokat a viszonteladóknak. Míg 2004 egészét tekintve egy üveg pezsgőért átlagosan 444 forintot fizettünk, addig ez az átlagár az idei első félévben 497 forint volt.
Szilveszterkor mindenki iszik pezsgőt, még ha nem is maga gondoskodik a termék beszerzéséről. Általában elmondható, hogy csak minden második család vásárol pezsgőt, a többiek pedig ezekből a megvásárolt palackokból „vendégeskednek”. A termékkategória penetrációja éves szinten 52 százalékos és ez 2003-hoz képest 2004-ben sem változott. Hasonlóan stabil a vásárlási kedv is: mennyiségben 1 százalékos, értékben pedig 3 százalékos növekedést mutatnak a GfK Hungária ConsumerScan adatai.
Sokan évente csak egyszer, az év végén vásárolnak pezsgőt otthoni fogyasztásra. Míg az év végét is figyelembe véve minden második, addig rendszeresen csak minden ötödik család vásárolja ezt a terméket. Vannak tehát, akik évente csak egyszer, év végén vásárolnak pezsgőt, összességében pedig átlagosan évente 2-3 alkalommal vásárolunk ebből a nedűből. Érdekes ugyanakkor a vásárlás intenzitása: aki vásárol pezsgőt, az egyszerre több, átlagosan két üveget, visz a kasszához.
Az égetett szeszesitalok tekintetében általános tendencia, hogy jelentősen csökken a penetráció (a 2003. évi 53,2 százalék után 2004-ben már csak 48,3 százalékos volt), azaz egyre kevesebben vásárolnak tömény italt, ráadásul egyre ritkábban. Ez nyilván annak is köszönhető, hogy folyamatosan nő az égetett szeszesitalok átlagára: míg egy liter átlagára 2003-ban 1753 forint volt, tavalyra már 1926 forintra nőtt (ez mintegy 10 százalékos átlagár-növekedést jelent). Ennek következtében 2004-ben az korábbi évhez képest 10 százalékkal csökkent az értékesített tömény italok mennyisége, míg a forgalom értéke mindösszesen egy százalékkal volt az előző évi alatt.
Az értékesített spirituszok közül a legnagyobb mértékben, 24 százalékban brandyt vásároltunk 2004-ben, 17 százalékban pálinkát, 9 százalékban pedig whiskyt. Az előző évhez képest nem figyelhető meg jelentős változás az egyes termékfajták kedveltségét illetően, a legnagyobb arányú – mintegy két százalékpontos – növekedést a keserűk és a krémlikőrök szegmense érte el (8-ról 10 százalékra, illetve 5-ről 7 százalékra).
Saját márkák tekintetében általános tendencia, hogy mindkét kategória tekintetében továbbra is inkább a márkázott termékeket kedveljük, bár 2005-ben nőni kezdett a kereskedelmi márkák részaránya is. Míg 2003-ban 3 százalék, 2004-ben 4 százalék, addig 2005. első félévében már 6 százalékot ért el mennyiségben a boltok saját márkás termékeinek aránya. Az égetett szeszek piacán azonban éppen fordított folyamat játszódik le, hiszen 2003. évi 12 százalékhoz képest 2004-ben a teljes forgalomnak már csak 9 százalékát tette ki a saját márkás termékek értékesítése.
A kereskedelmi forgalmazás szerkezetét elemezve kiderült, hogy a pezsgők „háza táján” jelentős átszerveződés ment végbe. Érdemes a 2004. teljes évet a 2003. teljes évhez hasonlítani, mivel a forgalom jelentős része év végén zajlik. Az elmúlt évben jelentősen nőtt a hipermarketek (27 százalékról 34 százalékra nőtt részesedésük a mennyiségi forgalomból), valamint a láncba szerveződött kisboltok szerepe (mennyiségi szempontból 12 százalékról 16 százalékra növelték részesedésüket). Ezzel szemben a további bolttípusok mindegyike veszített részesedéséből, legnagyobb arányban a független kisboltok, a szupermarketek, a cash&carry csatorna, valamint a diszkontok. Az égetett szeszesitalok piacán továbbra is uralkodik, sőt növelte is mennyiségi piacrészét a hipermarket csatorna.
Az egyes értékesítési csatornák mennyiségi értékesítési piacrésze az égetett szeszesitalok piacán, 2003-2004 (az adatok százalékban kifejezve)
2003
2004
Hipermarket
29
31
Szupermarket
10
10
Diszkont
19
19
Cash & carry
9
7
Láncba szerveződött kisbolt
10
12
Független kisbolt
13
11
Egyéb
10
10
 
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
 
A felmérést a GfK Piackutató Intézet, Magyarország vezető piackutató vállalata végezte.
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem