22 °C Budapest

Beindult a sebességmérés az autópályákon

Pénzcentrum
2005. november 17. 15:45

A magyarországi gyorsforgalmi úthálózaton bekövetkező balesetek jelentős hányada a sebesség helytelen megválasztására vezethető vissza. Az Állami Autópálya Kezelő zrt. szakemberei folyamatosan vizsgálják a bekövetkezett balesetek körülményeit, és a rendelkezésre álló eszközökkel igyekeznek a lehető legnagyobb mértékben növelni a közlekedők biztonságát.

 
 
Az M3 autópálya 187+200. km-szelvényében, a görbeházi végcsomópont előtti bal ívben az elmúlt hónapokban több baleset történt, köztük néhány halálos kimenetelű is. A balesetek csaknem mindegyike a 40 km/órás sebességkorlátozás figyelmen kívül hagyásából eredt. Az ÁAK zrt. szakemberei ezért úgy döntöttek, hogy – noha a jelzésrendszer megfelel az előírásoknak – a járművek sebességének és ezzel együtt a balesetek számának csökkentése érdekében egyéb eszközöket is igénybe vesznek.
Első lépésben sebességcsökkentő útburkolati jeleket (úgynevezett harántcsíkozást) helyeztek el a szóban forgó pályarészen, melyeket fényvisszaverő prizmákkal egészítettek ki. Ezen túlmenően egy sebességmérő és -kijelző készüléket is telepítettek a helyszínen, melyet egy távolról is jól látható, nagyméretű, rendkívül nagy fényvisszaverő képességű figyelemfelhívó táblára szereltek fel. A sebességkijelző készülék mindaddig folyamatosan méri és jelzi a jármű sebességét, amíg az el nem halad a tábla mellett.
A készülék sebességre és a gépjárműforgalomra gyakorolt hatásának pontos mérésére egy úgynevezett „előtte-utána” vizsgálatot végeztek, melynek során mintegy 4 ezer jármű sebességét mérték meg a műszer kihelyezése előtt, illetve 5500 járműét a kihelyezés után. Összefoglalva megállapítható, hogy az M3 autópálya görbeházi végcsomópontjánál bevezetett forgalomtechnikai változtatások a személygépkocsik és a könnyű teherjárművek esetében a vezetők sebességmegválasztását értékelhető mértékben befolyásolták, ami 7-9%-os átlagsebesség-csökkenést jelent. A forgalom több mint 50%-át kitevő nehéz-tehergépjárművek vezetőinél azonban csak a 3%-os statisztikai hibahatáron belüli csökkenés volt tapasztalható.

Hasonlóan jó eredmények elérésének reményében a szakemberek az M7 autópálya Budapest felé haladó oldalán, a 13. km-szelvénynél is kihelyeztek egy 100 km/órás sebességkorlátozásra figyelmeztető készüléket, mely a vasúti aluljáróban található kis sugarú ívben történő biztonságos menetsebességre hívja fel a gyorsabban haladók figyelmét.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. augusztus 5. csütörtök
Krisztina
31. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?