4 °C Budapest

Kóka: "idén még minden harmadik kilométert ingyen tettük meg az autópályán"

Pénzcentrum
2005. október 25. 15:17

Kóka János gazdasági -és közlekedési miniszter a mai sajtótájékoztatóján bejelentette az autópálya díjak jövő évi változásának mértékét.

 
Kóka János gazdasági -és közlekedési miniszter a mai sajtótájékoztatóján bejelentette az autópálya díjak jövő évi változásának mértékét.
2006-ban az autópálya matricák díjának áfa tartalma 25 százalékról 20 százalékra csökken. A matricák bruttó árának súlyozott átlaga mintegy 9,7 százalékkal nő az idei évhez képest. A forgalom 70 százalékát adó négynapos D1 kategóriás (személyautó) matrica ára 4 százalékkal mintegy 50 forinttal emelkedik. Így a nyári időszakban az idei 1460 forint helyett jövőre 1520 forintot kell fizetni, míg az év többi részében  1170 forintba kerül az e típusú matrica.  A fuvarozók által vásárolt D4-es (tehergépkocsi) kategóriába tartozó 1 hetes,1 hónapos és 1 éves matricák ára átlagosan 4-5,5 százalékkal nő.
Ezekből a számokból viszont rögtön adódik a kérdés, azaz: akkor melyik kategóriában emel drasztikusan a kormány ? Nos, a vezető honatyák azt gondolták, hogy ha már hazánk úgy is itt fekszik Európa közepén és emiatt egy elég jelentős tranzitforgalom megy át az országon, akkor fizessenek a külföldi fuvarozók többet (javítva ezzel is a hazai vállalkozók versenyképességét). Ezért nagymértékben megemelik az egy napos D4-es matrica árát (ezeket ugyanis leginkább a külföldi kamionosok vásárolják) amely így az idei évhez képest 37,5 százalékkal drágul.
Mit hoz a jövő ?
A jövő évtől lehetőség nyílik a matricák megvásárlására sms-ben is, az ehhez kapcsolódó törvényi háttér már az év elejétől adott lesz de a technikai megoldásokra még várnunk kell legalább az év közepéig.
Magyarországon a díjmentes autópályák aránya a teljes autópályához viszonyítva az idén 30 százalék, ez azt jelenti, hogy majdnem minden harmadik kilométert ingyen teszünk meg. Jövőre ennek az arányát lecsökkentik, mivel a kormány nem tartja etikusnak, hogy a fennmaradó útszakaszok bevételeiből kell finanszírozni a díjmentes pályaszakaszok költségeit is. Első lépésben azokat a szakaszokat teszik fizetőssé amelyek a határátkelők közelében vannak, csökkentve ezáltal a külföldi bliccelők számát.
Az idei év végére várhatóan 776 kilométer autópálya lesz Magyarországon, ez az év elejéhez képest 95 kilométeres növekedést jelent. A kormány 2006 júniusára még további 128 kilométer útszakasz átadását tervezi, ezáltal összesen 904 kilométer autópálya lesz hazánkban. 2006 végére a tervek szerint a gyorsforgalmi utak elérik Nyíregyházát és Debrecent is, 2010-re pedig megépülnének az észak – és dél erdélyi autópályák hazai csatlakozásai is.
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. március 17. hétfő
Gertrúd
12. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33