5 °C Budapest

Kóka: "idén még minden harmadik kilométert ingyen tettük meg az autópályán"

Pénzcentrum
2005. október 25. 15:17

Kóka János gazdasági -és közlekedési miniszter a mai sajtótájékoztatóján bejelentette az autópálya díjak jövő évi változásának mértékét.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
 
Kóka János gazdasági -és közlekedési miniszter a mai sajtótájékoztatóján bejelentette az autópálya díjak jövő évi változásának mértékét.
2006-ban az autópálya matricák díjának áfa tartalma 25 százalékról 20 százalékra csökken. A matricák bruttó árának súlyozott átlaga mintegy 9,7 százalékkal nő az idei évhez képest. A forgalom 70 százalékát adó négynapos D1 kategóriás (személyautó) matrica ára 4 százalékkal mintegy 50 forinttal emelkedik. Így a nyári időszakban az idei 1460 forint helyett jövőre 1520 forintot kell fizetni, míg az év többi részében  1170 forintba kerül az e típusú matrica.  A fuvarozók által vásárolt D4-es (tehergépkocsi) kategóriába tartozó 1 hetes,1 hónapos és 1 éves matricák ára átlagosan 4-5,5 százalékkal nő.
Ezekből a számokból viszont rögtön adódik a kérdés, azaz: akkor melyik kategóriában emel drasztikusan a kormány ? Nos, a vezető honatyák azt gondolták, hogy ha már hazánk úgy is itt fekszik Európa közepén és emiatt egy elég jelentős tranzitforgalom megy át az országon, akkor fizessenek a külföldi fuvarozók többet (javítva ezzel is a hazai vállalkozók versenyképességét). Ezért nagymértékben megemelik az egy napos D4-es matrica árát (ezeket ugyanis leginkább a külföldi kamionosok vásárolják) amely így az idei évhez képest 37,5 százalékkal drágul.
Mit hoz a jövő ?
A jövő évtől lehetőség nyílik a matricák megvásárlására sms-ben is, az ehhez kapcsolódó törvényi háttér már az év elejétől adott lesz de a technikai megoldásokra még várnunk kell legalább az év közepéig.
Magyarországon a díjmentes autópályák aránya a teljes autópályához viszonyítva az idén 30 százalék, ez azt jelenti, hogy majdnem minden harmadik kilométert ingyen teszünk meg. Jövőre ennek az arányát lecsökkentik, mivel a kormány nem tartja etikusnak, hogy a fennmaradó útszakaszok bevételeiből kell finanszírozni a díjmentes pályaszakaszok költségeit is. Első lépésben azokat a szakaszokat teszik fizetőssé amelyek a határátkelők közelében vannak, csökkentve ezáltal a külföldi bliccelők számát.
Az idei év végére várhatóan 776 kilométer autópálya lesz Magyarországon, ez az év elejéhez képest 95 kilométeres növekedést jelent. A kormány 2006 júniusára még további 128 kilométer útszakasz átadását tervezi, ezáltal összesen 904 kilométer autópálya lesz hazánkban. 2006 végére a tervek szerint a gyorsforgalmi utak elérik Nyíregyházát és Debrecent is, 2010-re pedig megépülnének az észak – és dél erdélyi autópályák hazai csatlakozásai is.
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 19. szerda
Sára, Márió
3. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?