Kóka: "idén még minden harmadik kilométert ingyen tettük meg az autópályán"

Pénzcentrum
2005. október 25. 15:17

Kóka János gazdasági -és közlekedési miniszter a mai sajtótájékoztatóján bejelentette az autópálya díjak jövő évi változásának mértékét.

 
Kóka János gazdasági -és közlekedési miniszter a mai sajtótájékoztatóján bejelentette az autópálya díjak jövő évi változásának mértékét.
2006-ban az autópálya matricák díjának áfa tartalma 25 százalékról 20 százalékra csökken. A matricák bruttó árának súlyozott átlaga mintegy 9,7 százalékkal nő az idei évhez képest. A forgalom 70 százalékát adó négynapos D1 kategóriás (személyautó) matrica ára 4 százalékkal mintegy 50 forinttal emelkedik. Így a nyári időszakban az idei 1460 forint helyett jövőre 1520 forintot kell fizetni, míg az év többi részében  1170 forintba kerül az e típusú matrica.  A fuvarozók által vásárolt D4-es (tehergépkocsi) kategóriába tartozó 1 hetes,1 hónapos és 1 éves matricák ára átlagosan 4-5,5 százalékkal nő.
Ezekből a számokból viszont rögtön adódik a kérdés, azaz: akkor melyik kategóriában emel drasztikusan a kormány ? Nos, a vezető honatyák azt gondolták, hogy ha már hazánk úgy is itt fekszik Európa közepén és emiatt egy elég jelentős tranzitforgalom megy át az országon, akkor fizessenek a külföldi fuvarozók többet (javítva ezzel is a hazai vállalkozók versenyképességét). Ezért nagymértékben megemelik az egy napos D4-es matrica árát (ezeket ugyanis leginkább a külföldi kamionosok vásárolják) amely így az idei évhez képest 37,5 százalékkal drágul.
Mit hoz a jövő ?
A jövő évtől lehetőség nyílik a matricák megvásárlására sms-ben is, az ehhez kapcsolódó törvényi háttér már az év elejétől adott lesz de a technikai megoldásokra még várnunk kell legalább az év közepéig.
Magyarországon a díjmentes autópályák aránya a teljes autópályához viszonyítva az idén 30 százalék, ez azt jelenti, hogy majdnem minden harmadik kilométert ingyen teszünk meg. Jövőre ennek az arányát lecsökkentik, mivel a kormány nem tartja etikusnak, hogy a fennmaradó útszakaszok bevételeiből kell finanszírozni a díjmentes pályaszakaszok költségeit is. Első lépésben azokat a szakaszokat teszik fizetőssé amelyek a határátkelők közelében vannak, csökkentve ezáltal a külföldi bliccelők számát.
Az idei év végére várhatóan 776 kilométer autópálya lesz Magyarországon, ez az év elejéhez képest 95 kilométeres növekedést jelent. A kormány 2006 júniusára még további 128 kilométer útszakasz átadását tervezi, ezáltal összesen 904 kilométer autópálya lesz hazánkban. 2006 végére a tervek szerint a gyorsforgalmi utak elérik Nyíregyházát és Debrecent is, 2010-re pedig megépülnének az észak – és dél erdélyi autópályák hazai csatlakozásai is.
Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. február 4. szombat
Ráhel, Csenge
5. hét
Február 4.
Rákellenes világnap
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?