14 °C Budapest

Távmunka: Mit gondolnak a cégvezetők?

Pénzcentrum
2005. szeptember 15. 08:31

A PricewaterhouseCoopers távmunka témában végzett legfrissebb felméréséből kiderül, hogy a legtöbb vállalatnál van lehetőség a távmunka alkalmazására, az érintettek ismerik előnyeit és hátrányaira is a legtöbb helyen már megoldást találtak az erőforrás kihelyezés kapcsán. A távmunka bevezetésével kapcsolatos speciális ismeretek azonban hiányosak.

 
A PricewaterhouseCoopers távmunka témában végzett legfrissebb felméréséből kiderül, hogy a legtöbb vállalatnál van lehetőség a távmunka alkalmazására, az érintettek ismerik előnyeit és hátrányaira is a legtöbb helyen már megoldást találtak az erőforrás kihelyezés kapcsán. A távmunka bevezetésével kapcsolatos speciális ismeretek azonban hiányosak.
Bár a legtöbb esetben a távmunka előnyei világosak (motiváció, ügyviteli költségek csökkenése, gyorsabb reakcióidő, geográfiai lefedettség, időmegtakarítás), a hátrányok között legkiemelkedőbbek a megoldandó munkaszervezési és kommunikációs feladatok. A megkérdezett vállalatok 42%-a jelenleg is használ erőforrás kihelyezést (outsourcing), bár annak legfőbb hátrányai is hasonló problémákat vet fel, mint a távmunkánál. Ilyen okok lehetnek például a kontrollvesztés, a személytelen kapcsolat, a kommunikációs nehézség, a közösségi erő kevésbé hatékony érvényesülése. Ezek úgyszintén munkaszervezési és kommunikációs problémákra vezethetők vissza, amelyek kezelni kell, és természetesen erre megvannak a megoldások.
 
A PricewaterhouseCoopers felméréséről
A felmérés 2005. július-augusztus hónapban készült 157 pest megyei vállalat megkérdezésével. A válaszokat ügyvezető igazgatók (18%), gazdasági vezetők (30%) és HR vezetők (52%) adták. A felmérésben résztvevő vállalatok elsősorban kiterjedt értékesítői hálózattal, pénzügyi tevékenységgel, informatikai szolgáltatásokkal rendelkező cégek. A foglalkoztatottak létszáma 32% esetén 250 fő alatt volt, 68%-nál pedig 250 fő felett. A felmérés jellege elsősorban attitűdvizsgálat, az eredmény nem reprezentatív.
A következő definíció alapján: „a munkavállaló nem a hagyományos munkahelyen, hanem attól távol végzi el rendszeresen napi munkáját, melynek eredményét a kommunikációs és információs technológiák alkalmazásával juttatja el munkaadójához”, a cégek 15%-a foglalkoztat jelenleg távmunkást, 7%-uk tervez, és 53% tartja lehetségesnek a távmunka alkalmazását a közeljövőben.
Hátrányként a megkérdezett vállalatok vezetői elsősorban a munkaszervezési nehézséget (37%) és adatbiztonsággal kapcsolatos problémákat (16%) említették, de lehetséges hátrányként szerepel a közösségi erő, mint motiváció csökkenése (11%), a munkavállalók felügyeletének, ellenőrzésének hiánya (9%), szabályozási (jogi és munkaügyi, adóügyi) bizonytalanságok (8%), a távmunkahelyek kialakításának és az információs technológiák használatának magas költségei (8%).
Érdemes még megemlíteni, hogy a válaszadók mintegy 7%-a nem ismeri eléggé, ezért nem bízik a távmunka alkalmazásában. A további említésre került hátrányok nagy része visszavezethető munkaszervezési illetve kommunikációs nehézségekre. Ilyenek például: az értekezletek összehívása nehézkesebb, bizonyos kommunikációt igénylő munkakörökben nem megvalósítható; a kapcsolódó munkakörök kisebb mértékű ismerete; kisebb lojalitás; informális kommunikáció hiánya; nincsenek kialakult szokások; a kapcsolattartás körülményesebb, költséges; elszigeteltség; a munkaadó nagyobb odafigyelése szükséges, bizonyos munkakörökben nem megvalósítható; az értékelés nehézkesebb; az új munkaerő betanítása nehezebb.
Előnyként a motivációt, az ügyviteli költségek csökkenését, a gyorsabb reakcióidőt, a geográfiai lefedettséget és az időmegtakarítást említették a válaszadók.
A válaszadók 79%-a tud róla, hogy a munka törvénykönyve szabályozza a távmunkát, de 60%-uk nem ismeri a szabályozás tartalmát. A távmunka alkalmazásának környezetére vonatkozó speciális ismeretekkel kapcsolatosan a válaszadók 70%-a nem jártas az adatbiztonsági kérdésekben, 66%-a a távmunka adóvonatkozásait nem ismeri kellően, 44%-nak az infrastrukturális igények ismeretei, míg 54%-nak a HR vonatkozások hiányosak.
A válaszadók 86%-a jelenleg is megoldásokat keres üzemeltetési költségeinek csökkentésére, és mintegy 88%-a folyamatosan igyekszik növelni a munkatársak elégedettségét. A fluktuáció mintegy 35%-nál magas, míg a megfelelő szakember megtalálása a válaszadók mintegy 25%-nál különösen nehézkes.
A megkérdezett vállalatok 42%-a jelenleg is használ erőforrás kihelyezést (outsourcing). A szellemi tevékenységek közül elsősorban a munkaügyi (pl. bérszámfejtés) (14%), az informatikai (14%) és a könyvelési (5%) tevékenységeket helyezték ki, de ilyen még a marketing (2%), a kereskedelem (4%), a HR (4%), a kutatás és fejlesztés (1%).
A válaszadók szerint az alábbi munkakörök részleges vagy teljes távmunkában történő ellátása lenne lehetséges a vállalaton belül: vezetők, tanácsadó, logisztikus, ügyfélszolgálatos, telefonos ügyfélszolgálat, beszerzők, flottamenedzser, ügyintézők, termék menedzserek, projekt koordinátor, adatrögzítő, rendszergazda, modulgazda, karbantartók, bérügy, pénzügy, HR asszisztensek, könyvelők, adminisztratív munkakörök, számvitel, tervezők, mérnökök, szerkesztők, újságírók, marketingesek, oktatók.
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?