Zárja be a nagymama kézi nyomást a számológépen a havi költségekkel kapcsolatos számoláshoz vagy a pénzgazdálkodás tervezéséhez a nyugdíjas koncepció után

Óriási fordulat érik a pénzügyi piacon: az új generáció mindent felforgat

2025. március 28. 11:04

Egyre nagyobb számban képviseltetik magukat a munkaerőpiacon és hoznak önálló pénzügyi döntéseket a Z generáció tagjai közül a 1997 után született fiatal felnőttek. Szokásaik az élet számos területén jelentősen különböznek az idősebb nemzedékek viselkedésmintáitól, többek között a pénzhez is egészen másként viszonyulnak, mint szüleik vagy nagyszüleik.

A Z generáció az első olyan nemzedék, amelyik már beleszületett a digitális világba, az okoseszközök és a bármikor elérhető internet számukra az életük alapvető részét képezik. Így nem meglepő, hogy a Provident Pénzügyi Zrt. legfrissebb, a 18–29 éves korosztály pénzügyekkel kapcsolatos szokásaira vonatkozó kutatásában a megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy a leggyakrabban a Facebookon fut bele pénzügyi tartalmakba. Releváns csatorna e tekintetben a TikTok, a YouTube és Instagram is: a fiatalok az információk döntő többségével a digitális térben, azon belül is főleg a közösségi média oldalain találkoznak.

A kutatás kitért arra is, milyen fokú érdeklődés mutatkozik a megkérdezett korosztályban a pénzügyek iránt. A felmérésben részt vevők 37%-a egyáltalán nem érzi szükségét annak, hogy célirányosan pénzügyi tartalmat fogyasszon, 41%-uk azonban úgy nyilatkozott, hogy leginkább a rövid videós tartalmak keltik fel az érdeklődésüket, ha pénzkezeléssel kapcsolatos információátadásról van szó. A hosszabb szakmai cikkek, az interaktív kalkulátorok vagy épp a pénzügyi influenszerek által megosztott tartalmak elenyésző fontossággal bírnak a megkérdezettek körében. Noha a válaszokból jól látszik, hogy a social média platformok megkerülhetetlen tájékozódási pontot jelentenek e generáció pénzügyi ismeretszerzésében, a válaszadók közel 84%-a úgy nyilatkozott, hogy egy konkrét pénzügyi döntés meghozatalakor elsődlegesen a család és a barátok tanácsaira támaszkodik.

Felméréséből az is kiderült, hogy a pénzügyi szolgáltató kiválasztásakor a kedvező feltételek és az alacsony költségek a legfontosabbak a fiatalok számára: 68%-uk ezt jelölte meg döntő kritériumként, míg a válaszadók 18%-a számára a megbízhatóság és a jó ügyfélszolgálat, 11%-uknak a digitális elérhetőség és a 24 órás ügyintézés, 3%-uknak pedig a pénzintézet fenntarthatósági és társadalmi felelősségvállalása az elsődleges.

A szolgáltatókkal szemben a megkérdezettek 23%-a támasztja nagyon fontos felétételként, hogy biztosítsanak lehetőséget a kizárólag digitális csatornákon zajló ügyintézésre. 55%-uk ennél megengedőbb: bár fontos nekik, hogy online is intézhessék ügyeiket, szükség esetén nem jelent problémát a számukra személyesen felkeresni az ügyfélszolgálatot. Mindössze a kutatásban részt vevők 9%-a nyilatkozott úgy, hogy a személyes ügyintézést preferálja szemben a digitális lehetőségekkel.

Friss kutatásunk eredményei is jól mutatják, hogy a Z generáció fiatal felnőttjei részéről kiemelkedően fontos elvárás egy pénzügyi szolgáltatóval szemben, hogy gyors és kényelmes megoldásokat biztosítson a pénzügyek intézésére. Azt a tényt sem hagyhatja figyelmen kívül egy felelős pénzintézet, hogy ismeretük jelentős részét az online térből nyerik, vagyis, ha szeretnének számukra naprakész információkat biztosítani a pénzügyek vonatkozásában, a digitális csatornák megkerülhetetlenek. A felmérés során kíváncsiak voltunk arra is, hogy a Provident vonatkozásában milyen új digitális szolgáltatás lenne a legvonzóbb a fiatalok számára: a könnyű ügyintézést és a kölcsönök gyors nyomon követését biztosító mobilapplikáció, valamint a teljesen online zajló hitelbírálat és -folyósítás végzett az élen 34-34%-kal, a válaszadók 22%-ának pedig a fiatal ügyfeleknek szóló egyedi kedvezmények és hűségprogramok keltenék fel a figyelmét

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 – mondta Pálfalvi Márta a Provident kommunikációs és vállalati kapcsolatok igazgatója.

A kutatásból egyértelműen látszik, hogy a fiatalok számára az internet alapú megoldások nem csupán kényelmi tényezőnek számítanak, hanem alapvető feltételei a pénzintézetekkel kapcsolatban megfogalmazott elvárásoknak. A pénzpiac azon szereplői, akik ezt felismerve folyamatosan fejlesztik online szolgáltatásaikat, valamint hangsúlyt fektetnek arra, hogy naprakész és informatív tartalmakkal legyenek jelen a digitális térben, hosszú távon erős kapcsolatot építhetnek ki a következő generációk ügyfeleivel.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. december 16. 20:45
A Népszabadság Egyesület több éve az Európai Unió teljes területére kiterjedő védjegyoltalommal rend...
Kasza Elliott-tal  |  2025. december 16. 16:20
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Holdblog  |  2025. december 16. 13:47
Idén befejezem az alapkezelést, amit bő 25 éve kezdtem el. Én indítottam el az ország első abszolút...
Bankmonitor  |  2025. december 15. 15:41
A magyar dolgozók átlagosan 41-42 éves korban döntenek úgy, hogy végre komolyan veszik a nyugdíj-meg...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 17. szerda
Lázár, Olimpia
51. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. december 16. 20:32