Az infláció mérőszáma (amely általában a fogyasztói árindex, több országban egyébként a kiskereskedelmi árindex tölti be ezt a szerepet) támpontot ad a gazdaság minden szereplője számára, s a gazdaságpolitika szempontjából is alapvető fontosságú figyelemmel követése. Egy brit kutatás azonban rámutatott arra, hogy mivel ez egy általános mérőszám, a fogyasztói kosár nem fedi például a gazdagabb rétegek fogyasztási szokásait, akik jobban szenvednek az áremelkedéstől szegényebb társaiknál, legalábbis a kutatók szerint.
A legújabb felmérés szerint a vagyonosabb családokat sújtó áremelkedés a hivatalos ráta több mint kétszeresét teszi ki. Ez a példa is mutatja, mindenkinek érdemes saját mérőszámot kialakítania, de főleg azok számára lehet ez fontos, akik befektetéseiket saját maguk tartják kézben.
A kutatás készítőjének - a Ledbury piackutató cég, amely a luxusjavak piacára szakosodott - becslése szerint a "gazdag-infláció" általában 6 százalékot tesz ki, az évi 100 000 fontnál többet keresők esetében ez 8-10 százalék is lehet. A piackutató szerint azonban a magániskolák tandíjai az elmúlt 10 év során az általános inflációs rátánál négyszer gyorsabban emelkedtek.
Az éttermi számlák végösszege ötször gyorsabb ütemben növekedett, míg az egészségbiztosítási költségek emelkedési üteme hatszor volt gyorsabb. Az utolsó csapást a gazdagok számára pedig a luxus-nyaralások jelentették, melyeknek ára az infláció tizenegyszeresével növekedett.
Mindez pedig jelzi az inflációs mérőszám tökéletlenségét, hiszen az átlagos fogyasztói kosárban nem szerepelnek például műtárgyak, vagy egyéb luxusjavak, amelyek a tehetősebb rétegek "bevásárlókosarában" szerepelnek. A Forbes magazin külön bejáratú gazdag-infláció mérőszáma 6 százalék körüli inflációt jelez, kosarában olyan javak találhatóak meg, mint egy Gucci strandpapucs, vagy egy Sikorsky helikopter.
Komoly pénzeső szakad rengeteg magyarra a héten: súlyos tízmilliárdokat kénytelen kifizetni az állam
A héten várhatóan nagyjából 200 milliárd forintnyi hozamot fog kifizetni az állam a Prémium Magyar Állampapírban megtakarítóknak.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Megnyílt a Nyugati pályaudvaron a felújított keresztaluljáró
- Letartóztatásban marad az antifaper olasz vádlottja, a 16 milliós óvadék is kevés volt
- MNB: megnőtt a forint inflációra gyakorolt hatása
- Megújult bemutatóhelyek, új állatok - kezdődik a fővárosi állatkert szezonja
- Kis-Benedek József az Arénában: a moszkvai merényletet nem csak az Iszlám Állam szervezte
- Kiemelt miniszteri feladatot kapott Kotán Attila