Nem érdeklődnek a fiatalok A Magyar Nemzeti Bank megbízásából átfogó közvélemény kutatás készült a fiatalok pénzügyi jártasságáról. A felmérés az általános pénzügyi ismeretek mellett olyan kiemelt témákkal foglalkozik, mint a hitelezés, a nyugdíj-előtakarékosság, a pénzforgalmi szolgáltatások, és a bankkártya használat. Az anyag legfőbb megállapítása, hogy a fiatalok bár fontosnak és a mindennapi életben hasznosnak tartják a pénzügyi ismereteket, nem igazán érdeklődnek iránta. Az idegenkedés hátterében a pénzügyi nyelvezet és az alapvető pénzügyi fogalmak hiányos ismerete áll.
A Magyar Nemzeti Bank vállalt célja, hogy törvényben rögzített alapfeladatai részeként a lakosság - ezen belül is a diákok - pénzügyi tájékozottságát növelje. A jegybank az érintett hatóságokkal és civil szervezetekkel már korábban felvette a kapcsolatot, s többször is fórumot nyújtott a közös platform és közös álláspontok kialakítására. 2006 szeptemberében pedig reprezentatív felmérést készíttetett a 14-17 éves középiskolás, valamint a 18-30 éves fiatal felnőtt korosztály körében . A kutatás az általános pénzügyi ismeretekre, valamint a pénzügyi stabilitás szempontjából kiemelt témákra fókuszálva mérte fel a jártasságot.
A kérdésekre adott válaszokból kiderült, hogy a fiatalok jelentős hányada, bár fontosnak és a mindennapi életben elengedhetetlennek tartja a pénzügyi ismereteket, nem igazán érdeklődik iránta. A 14-17 évesek mindössze 10%-a, a 18-30 évesek 20%-a érdeklődik a pénzügyi világ hírei, valamint a pénzügyi szolgáltatások iránt.
Az érdektelenség hátterében az alábbi tényezők állnak:
· A pénzügyi fogalmak, a sajátos pénzügyi nyelvezet nem kellő ismerete, és ebből adódóan a pénzügyi termékekre és szolgáltatásokra vonatkozó információkkal kapcsolatos értelmezési problémák.
· A hiteles, független és megbízható információforrások ismeretének hiánya, illetve az ismert információforrásokkal (pl. reklámok) szembeni fenntartások.
· Idegenkedés a pénzügyektől, mivel nem érzik magukat kellően tájékozottnak.
· A megfelelő családi minta hiánya.
Mindkét korosztályra jellemző, hogy pénzügyi tájékozottságukat és információikat a televízió, az újságok és a magazinok ismertetőiből szerzi. Ugyanakkor - különösen a 14-17 évesek körében - általános az a vélekedés, hogy nem tartják elegendőnek a pénzügyi termékekről és szolgáltatásokról rendelkezésükre álló információt, bizalmatlanok és elutasítóak a reklámokkal, hirdetésekkel szemben.
Szintén a pénzügyekkel kapcsolatos passzív attitűdöt és idegenkedést jellemzi, hogy a megkérdezettek körében a fiatalabbaknak kevesebb, mint a fele tájékozódik előre az egyes pénzügyi termékek, szolgáltatások kiválasztásakor. A 18-30 évesek már közel kétharmad arányban válaszolták azt, hogy valamilyen szinten tájékozódnak, de az "alaposan tájékozódók" aránya továbbra sem éri el az összes megkérdezett 30%-át.
A szeptemberi kutatás elsődleges célja egy olyan állapotfelmérés volt, amelynek eredményeire konkrét akciók épülhetnek a jövőben. A megállapítások alapján a Magyar Nemzeti Bank szükségesnek tartja, hogy a fiatalok megbízható tájékoztatást kapjanak a pénzügyi kérdésekben, s az élethelyzetükben szükséges pénzügyi alapfogalmakat kellő időben megismerhessék. Ezért a jegybank a közeljövőben egy olyan tájékoztató kiadványt készít, amelyben a 18 évesek számára legfontosabb pénzügyi kérdésekről nyújt információkat (pl.: általános kérdések, bankszámla, bankkártya, hitelek, nyugdíjpénztárak). Az MNB, más szervezetekkel együttműködve, 2007 májusában minden végzős középiskolás számára eljuttatja majd tájékoztató füzetét, s emellett aktívan dolgozik egy átfogóbb, oktatási segédanyagként használható könyv elkészítésén is.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A kutatás tapasztalatai
A Magyar Nemzeti Bank célja, hogy saját, és másokkal közösen végzett akciói eredményeként elérje, hogy a felnövekvő fiatalok a jelenlegi 18-30 éves korosztálynál jártasabbak legyenek a pénzügyi szolgáltatások terén, és az önálló pénzügyi gazdálkodásukhoz szükséges gyakorlati döntéseiket a jelenleginél tágabb háttérismeretek birtokában, tudatosan és biztonságosan hozzák meg.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Berobbant a grillszezon: mutatjuk, mik lesznek az idei újdonságok
Egzotikus ízek is megjelentek a PENNY kínálatában.


