1,3 milliós nettó, de az árnyoldalakról hallgatnak: így készíti ki áldozatait a külföldi álommunka

Forrás Dávid2022. január 30. 13:00

Egymást érik azok az álláshirdetések, melyekben akár milliós nettó bért kínálnak magyar sofőröknek, ha nemzetközi fuvarozásra adják a fejüket. S bár a munkából jól meg lehet élni, sok árnyoldala van ennek az életformának.

Az elmúlt időszakban a Pénzcentrumon is sokat foglalkoztunk azzal, hogy óriási sofőrhiány van mind Magyarországon, mind pedig Európa más országaiban.

  • Pénteken írtunk arról, hogy a magyarországi SPAR már transzparens bérezés mellett, bruttó 730 ezer forintot kínál azoknak a sofőröknek, akiknek van „C+E” kategóriás jogosítványa, de azok jelentkzését is várják, akiknek csak a "C" kateria van meg.
  • Néhány hete foglalkoztunk azzal, hogy már 700-800 ezres fizetésekkel sem találnak sofőrt Magyarországon, Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese szerint, aki egyenesen attól tart, hogy hamarosan a tavaly őszi angol állapotokhoz hasonló helyzet alakulhat ki hazánkban is, ahol a sofőrhiány a teljes ellátási láncot megreccsentette.
  • Szintén január elején pedig egy olyan hirdetésről írtunk, melyben magyar sofőröket keresnek svájci munkára, 1-1,3 millió forintos nettó bérrel. Itt már sem német nyelvtudást, sem pedig "C+E"-s jogsit nem várnak el, ha a jelentkezőnek van B-kategóriás jogosítványa, akkor mind a megfelelő vezetői engedély megszerzésének költségét, mind pedig a nyelvtanfolyamot a jövőbeni foglalkoztató fizeti.

A sofőrhiány egyébként még csak nem is kizárólag európai jelenség, az Amerikai Szállítmányozási Szövetség (American Trucking Association) szerint rekord mértékű, 80 ezres sofőrhiány sújtja az Egyesült Államokat is.

Felmerül tehát a kérdés, hogy vajon miért nem találnak sofőrt a vállalatok világszerte, még a relatív magas fizetések ellenére sem?

Ennek egyik oka, hogy rosszul gondolkodunk magáról a sofőrhiányról. Ez elsősorban ugyanis nem azt jelenti, hogy nincs elég sofőr vagy olyan ember, aki a megfelelő képzés után sofőrré válhatna.

Amerikában például több millió olyan ember van, akinek van kamionos jogsija – sokaknak azért, mert egy korábbi munkáltatójuk, a fenti hirdetésekben leírtakhoz hasonló kondíciók mellett kifizette számukra a jogosítvány megszerzésének költségét –, de ma már nem hajlandóak kamiont vezetni.

Ez egy toborzási és munkaerő-megtartási probléma" – nyilatkozta Michael Belzer, a detroiti Wayne State Egyetem szakértője a VOX amerikai híroldalnak. És bár az okok országonként és régiónként is eltérőek lehetnek, az általános dinamika hasonló:

a globális ellátási lánc emberi életminőségre gyakorolt negatív hatását jelentős részben a kamionosok fizetik meg.

 

Hiszen a bérek hiába emelkednek, ez nem oldja meg azt a helyzetet, hogy a sofőröknek

  • hagyományosan alacsony az érdekérvényesítési képességük, hiszen nem határozhatják meg, hogy mikor és hol dolgozzanak, ezen kívül pedig
  • sokszor szörnyű körülmények között kell tisztálkodniuk, és
  • nem ritkák a különböző szervezési vagy egyéb hiányosságok miatti napos várakozások sem.
  • A munka pedig – részben pont ezen körülmények miatt – fizikailag és mentálisan is megterhelő.

Itthon is hasonló a helyzet

St22lacika (polgári nevén Dajka László) egy magyar jutúber több mint 210 ezer feliratkozóval, aki nem a szülei hálószobájából kritizál filmeket, Instagram-celebeket vagy más vloggereket, hanem kamionos útjairól és kamionos témákról készít meglepően jó minőségű, informatív és hiteles videókat.

2021 őszén töltette fel „Kamionsofőr hiány. Van , vagy Nincs ? 2021” című videóját, melyet azóta több mint 220 ezren láttak, s mely anyaghoz közel ezer komment is érkezett, főleg aktív vagy korábbi sofőröktől. Ezekből a hozzászólásokból kiderül, hogy a magyar kamionosok is hasonló kihívásokkal küzdenek, mint világszerte kollégáik.

„Most töltöm 3. hétvégém, kint, nemzetközi kamionosként. Pont Angliában, South Mimms-nél állok, és minden reggel elgondolkozok azon, hogy nem túl nagy-e az az ár, amit ez a szakma kér az embertől, azért a bérért, amit kapsz... Minden nap egy küzdelem, egy bizonytalanság, nagyon kiszámíthatatlan, mikor, hol tudsz megállni, lesz-e helyed, túl kell-e vezess, stb... És ez sok ideg” – írja a fent hivatkozott videó alá egy kommentelő. Az idézetben a nyelvhelyességet javítottuk.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

„Én is most csinálom a C és D jogsit, itt Ausztriában. Itt ugyanaz a helyzet, amit Angliáról elmondtál. Mindenhol sofőrhiány. Miért? Munkaidő embertelen (rengeteg felesleges szünet), fizetés a felelősséghez mérten alacsony (lásd: buszsofőrként az utasokért IS felelesz), a harmadik max. a puritán körülmények (pl. hol csinálod a szünetet)” – írja egy másik kommentelő.

Egy harmadik hozzászóló pedig arról ír, hogy bár gyerekkori álma volt a kamionozás, meg is csinálta a „C”-s jogsit, és dolgozott is „itt-ott”, de mindenhol hülyének nézték. Mára 33 éves családapa, és

Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy vannak szép számmal olyanok is, akik úgy érzik: kamionosként megtalálták a számításaikat, például ez a hozzászóló:

„Én 2 hónapja, 26 évesen lettem sofőr, és világ életembe ezt akartam csinálni. A jogsi árának a végösszege 750 - 800 ezer forint között volt, nem számoltam pontosan, de aki ezt AKARJA csinálni, annak nem okoz gondot a pénz, úgy gondolom. Ugyanez hajtott engem is, mint téged [a videő feltöltőjét – a szerk.], a kalandvágy. 6 évig egy ablaktalan gyárban dolgoztam, többségében értetlen, buta emberek között. Amióta kamionozok, a betanítás óta egyedül vagyok, és elmondhatatlanul felszabadult vagyok. Imádok vezetni, és eleinte azt hittem, a pályákon való 85-90-ezést nem fogom bírni, de nagyon szeretem. Persze, mondom ezt 2 hónap után, de szerintem aki kamionozni AKAR, az 2 év meg 10 év múlva is ezt fogja mondani és szeretni fogja. Nyilván vannak szituációk amik stresszt, feszültséget okoznak, mint pl. az M1-en parkolót találni este 8kor, amikor a 15 órás munkaidőből 20 perc van hátra [...] Én eddig egyet bánok, hogy 26 évesen kezdtem a szakmát és nem 21 évesen.”

Akit érdekel a téma, annak tényleg megéri a videót teljes hosszúságában megnézni, valamint a kommentek között nézelődni.

De mit mond st22lacika?

A fenti vieóban természetese Dajka László is elmondja, mit gondol a sofőrhiányról, annak okairól és általánosságban a kamionozás körülményeiről. Egyebek mellett a következőkről beszél:

  • Nincs utánpótlás a szakmában, a huszonéves korosztály, néhány fiatalt leszámítva, hiányzik.
  • Sok az olyan sofőr, aki az eredeti munkájából, hivatásából kiábrándult, a megfogalmazása szerint elbukott ember, és ezért jött kamionozni (egyébként önmagát is ide sorolja).
  • Nem igaz, hogy drága a kamionos jogsi, ez tehát nem lehet a sofőrhiány oka. Ha valakinek van egy „B” kategóriás jogsija (ez kell a személyautókhoz), akkor körülbelül 800 ezer forintba kerül, hogy kamiont vezethessen, ezt az összeget pedig nemzetközi fuvarozóként 1 hónap alatt vissza lehet keresni. A tanfolyamokat ráadásul egy év alatt reálisan be lehet fejezni.
  • A fiataloknak, egyebek mellett azért sem túl vonzó karrierlehetőség a fuvarozás, mert nagyon sokat kell úton lenni és sokat kell egyedül vezetni (persze az is nehéz, ha ketten mennek valahova, mivel egy kis légtérben kell a sofőrtárssal viszonylag sokáig együtt lenni). Ezeken túl, sok sofőrre jellemző a rendszertelen életmód, az elhízás, a dohányzás és az italozás is, ráadásul 13-15 órásak a munkanapok, s sokat kell távol lenni a családtól.
  • A fizetések Magyarországon – nemzetközi fuvarozás esetén – nettó 600 és 800 ezer forint között alalkulnak, igaz, a bejelentett bér ennél jóval alacsonyabb is lehet.
  • A kamionos megítélése nem túl pozitív az utakon. Sokat kell nyelni, például a személyautósok is sokszor szívatják a kamionosokat, de beszólogat nekik a vámos, és problémázik a rendőr, a főnök, de még a targoncás is.
  • A kamionos infrastruktúra (a parkolók száma és biztonsága például) nem követte le a kamionosok számának növekedését, így sokszor nem jut nekik hely pihenni. A hivatalos parkolókon kívül (például benzinkutaknál) pedig könnyen ki is rabolják őket (és még fizetni is kell a több órás parkolásért).

Ezekkel párhuzamosan persze Dajka is említ pozitívumokat a kamionozással kapcsolatban. Például azt, hogy viszonylag alarcsony rezsivel lehet futni, s aki tud spórolni, az félre tud tenni pénzt. Emellett pedig nem kell ranglétrát megmászni a jó keresetért, és kis rátermettséggel, és jó munkamorállal, stabil munkára lehet szert tenni.

Borítóképk: Olga Dudareva / Unsplash 

Címkék:
sofőr, munka, munkaerő, kamion, munkaerőhiány, fuvarozás, kamionsofőr, kamionos, álommunka,