Brutális adószigorítást vezet be a magyar kormány: rengeteg embert érint, itt vannak a részletek

Pénzcentrum2025. december 9. 11:28

A Nemzetgazdasági Minisztérium társadalmi egyeztetésre bocsátotta a fejlesztési adókedvezményről szóló kormányrendelet módosítását, amely jelentősen szigorítja az energiaágazati beruházások támogathatóságát, új adminisztratív terheket vezet be, és külön szabályrendszert hoz létre a tiszta technológiák gyártását támogató beruházásokra.

A hétfőn közzétett tervezet egyik legfontosabb eleme, hogy kifejezetten kizárja az energiatermelést és energiaszolgáltatást szolgáló eszközöket az elszámolható költségek köréből. A jelenlegi szabályozással ellentétben a TEÁOR 35-ös ágazatba tartozó tevékenységekhez kapcsolódó eszközök bekerülési értéke nem lesz elszámolható, ami a villamosenergia-, gáz-, gőzellátás és légkondicionálás területét érinti. A kormány az adókedvezmény igénybevételét is megtiltaná ezekre a beruházásokra, még akkor is, ha az adózó csak saját energiaellátását biztosítaná - írja a Portfolio.

Új kizáró okként jelenik meg, hogy lakóházak és lakások piaci értékesítésre vagy bérbeadásra szánt beruházásaira sem lehet majd adókedvezményt igényelni. Ez a korlátozás a jelenlegi szabályozásban nem szerepel ilyen egyértelműen, így különösen az ingatlanfejlesztő vállalkozások számára jelent majd szigorítást.

A tervezet jelentősen bővíti az adminisztratív kötelezettségeket is. Az adózóknak nyilatkozniuk kell, hogy egyetlen kizáró ok sem áll fenn esetükben, valamint új bejelentésnek minősül, ha a beruházás tárgya vagy helyszíne megváltozik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy jelentősebb módosítások esetén új eljárást kell indítani, ami meghosszabbítja az engedélyezési folyamatot.

Teljesen újraszabályozzák a társaságiadó-bevallásban szerepeltetendő adatokat is. A vállalkozásoknak beruházásonként kell majd megadniuk többek között az igénybe vett adókedvezmények jelenértékét, az összes igénybevételt, a támogatáshalmozódásnál számító állami támogatások adatait, valamint az üzembe helyezés időpontját és a ténylegesen felmerült költségeket. Bizonyos beruházástípusoknál külön kimutatást kell készíteni az átlagos létszámról és a személyi jellegű ráfordításokról is.

Új kötelezettségként jelenik meg, hogy ha a beruházás az engedélyezett kezdőnapot követő két éven belül nem indul el, az adózónak erről külön nyilatkoznia kell. Ez a szabály eddig nem szerepelt ilyen egyértelműen a szabályozásban.

A tervezet legnagyobb terjedelmű változtatása a tiszta technológiák gyártási kapacitásait támogató adókedvezmények külön szabályrendszerének bevezetése. Ez a kategória a hatályos rendeletben még nem szerepel, az új fejezet kifejezetten az uniós tisztaipari támogatási keretrendszerhez kapcsolódik. A beruházásoknál a jelenleginél szélesebb körben számolhatók el tárgyi eszközök és bizonyos immateriális javak, ugyanakkor ezekre szigorú feltételek vonatkoznak.

A támogatási intenzitás kis- és középvállalkozások esetében automatikusan megemelkedik: a kisvállalkozások 20, a középvállalkozások 10 százalékponttal magasabb támogatást kaphatnak a főszabályhoz képest. A jelenlegi rendszerben a vállalkozás mérete csak bizonyos beruházástípusoknál befolyásolja a támogatási plafont.

A tervezet különös hangsúlyt helyez arra, hogy az adózónak igazolnia kell: a beruházást az adókedvezmény hiányában nem az EU területén valósítaná meg. Ez lényegében a globális versenyhelyzet bizonyítását jelenti, amit a jelenlegi szabályozás nem követel meg. Ha a beruházás nem támogatott régióban valósulna meg, a cégnek azt is be kell mutatnia, hogy ugyanilyen hatékonyan nem tudná máshol kivitelezni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Szintén új előírás, hogy ha a beruházás korábban már részesült az EU tisztaipari támogatási keretéből, akkor annak cseréjére nem vehető igénybe adókedvezmény. Ez a korlátozás megakadályozza a támogatások halmozását.

A tiszta technológiás fejlesztések esetében a cégeknek a beruházás kezdete előtt részletes adatszolgáltatási kötelezettségük lesz: elektronikusan kell nyilatkozniuk többek között a teljes beruházási költségről, a támogatás szükségességéről, az EU-n kívüli alternatíváról és a kohézióellenes hatások vizsgálatáról.

A tervezet módosítja a rendelet mellékleteit is, amelyek a korábbinál jóval részletesebb adatszolgáltatást írnak elő. Telephelyenként kell feltüntetni a költségelemeket, jelenértéken és folyóáron is, valamint a korábbi, ugyanazon vármegyében megkezdett beruházások bemutatása is kötelező lesz.

Bár a rendelet 2026-ban lép hatályba, a részletes adatszolgáltatásra vonatkozó új előírásokat már a 2025-ös társaságiadó-bevallásban alkalmazni kell majd, ha a vállalkozás 2017 után nyújtott be fejlesztési adókedvezményre bejelentést. A módosítások nagy része 2026. január 1-jén lép hatályba, de a legkritikusabb pontok – köztük a kizárások és a bejelentési szabályok módosítása – már a kihirdetést követő 31. napon életbe lépnek. A társadalmi egyeztetés december 16-ig tart.

Boldogság 2025

Ahhoz, hogy pontos képet kapjunk arról, hogyan változott a magyarok boldogságszintje 2025-ben, szükségünk van a Te véleményedre is. Töltsd ki rövid, anonim kérdőívünket, és segíts abban, hogy közösen megértsük, milyen tényezők formálják a mindennapi elégedettségünket. Az eredményeket hamarosan részletes elemzésben mutatjuk be!

Címkék:
gáz, adókedvezmény, beruházás, adminisztráció, gazdaság, villamosenergia, kormányrendelet, nemzetgazdasági minisztérium, ingatlanfejlesztés,