Hétfő reggel sajtótájékoztatót tartott a Concorde Értkpapír Zrt. a jövő évi várakozásokkal kapcsolatban, amelyen a Pénzcentrum is részt vett.
Az Intrum és a GKI Gazdaságkutató Zrt. által 2018 óta negyedévente megjelentetett Intrum fizetőképességi index a magyar lakosság fizetőképességét vizsgálja. Az index 5,7 százalékos növekedést produkált a második negyedévben és elérte a 12,63-as szintet, de így is elmaradt a korábbi növekedési ütemtől. A havi adatokat elemezve az index ugyan ingadozást mutatott, összességében azonban javult a magyar családok helyzete. Az idei év hátralévő részébenben viszont nem várható jelentős emelkedés, így továbbra is messze jár a 2019-ben beállított 40-es indexérték feletti csúcstól.
Magyarország gazdasági elszigetelődése és a költségvetési hiány miatt hozott intézkedések a befektetéseknek kedvezőtlen piaci helyzetet teremtenek. Bár az Intrum index növekedett az elmúlt negyedévben, az állami intézkedések közvetetten negatívan befolyásolják a háztartások fizetőképességét. Emellett a GDP növekedés elmaradt a várttól az ipar gyengélkedése miatt.
Hiába a növekedés- Magyarország gazdasági elszigetelődése és a külföldi befektetésekre nézve kedvezőtlen piaci környezet rövid távon várhatóan negatívan hat a háztartások fizetőképességére. Annak ellenére, hogy idén globálisan gazdasági fellendülés várható, hazánknak ez nem feltétlenül jelenti a nehézségek végét. Az elmúlt évek gazdaságpolitikája kimerítette a magyar gazdaság tartalékait, és ezt ellensúlyozva az állam jelenleg a kiadások visszafogására, valamint a költségvetési bevételek növelésére törekszik. Ezek azonban tovább fokozzák az inflációs nyomást, így további terheket róva a magyar háztartásokra. Például a költségvetési hiány csökkentésére kiszabott extra adókat a vállalatok a fogyasztókra hárítják, ezzel csökkentve a magyar háztartások fizetési képességét. Ezeken felül folytatódik a külföldi cégek felvásárlása is, így újra állami kézbe került többek között a Budapest Airport. Azonban ezek az akvizíciók bizonytalanná teszik a piaci környezetet a befektetők számára, és közvetetten lassítják a gazdasági fellendülést is.
Régiónk gazdasági kilátásait leginkább Nyugat-Európa gazdasági helyzetének alakulása, valamint az Oroszország Ukrajna ellen indított háborújának a következményei határozzák meg. Továbbá a globális konfliktusok, mint a gázai övezetben zajló háború és a Szuezi-csatornánál lévő feszültségek is kockázatot jelentenek. Magyarország gazdasági kilátásai szempontjából a járműipar és az akkumulátor ipar nemzetközi kereslete, valamint az EU ezen ágazatokat érintő szabályozásai lehetnek a legmeghatározóbbak.
Az ipar teljesítménye visszafogja a gazdaságot
1,1 százalékkal haladta meg a GDP az előző év azonos időszakát 2024 első negyedévében, ami a korábban vártnál kissé alacsonyabb érték. A GDP jelentősebb növekedése idén az ipar gyenge teljesítménye miatt maradt el a várakozásoktól: a KSH adatai szerint az első negyedévben az ipar teljesítménye 4,2 százalékkal, azon belül a feldolgozóiparé 4,8 százalékkal esett vissza az előző évhez képest. Utóbbihoz a villamos berendezések gyártása és az autógyártás járult hozzá negatívan, míg az élelmiszeripar pozitívan befolyásolta a teljesítményét. Az ágazatokat tekintve az építő-, és a mezőgazdasági ipar teljesített jobban a tavalyi évhez képest.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Kettősség látszik a kereskedelemben: az import csökkenése ugyan meghaladta az export csökkenését, ami pozitívan járult hozzá a gazdaság növekedéséhez, ugyanakkor az utóbbi csökkenése intő jel a hazai gazdaság versenyképessége szempontjából. A külkereskedelem négyötödét kitevő áruforgalomban a behozatal 10,8 százalékkal, míg a kivitel 6,2 százalékkal csökkent. A behozatal csökkenése elsősorban a kedvező energiaáraknak köszönhető, amely támogatja a gyártást.
“A múlt döntései akadályozzák a jelenlegi gazdasági fellendülést Magyarországon. Az elmúlt évek gazdaságpolitikája révén jelentős hiány alakult ki a költségvetésben, amely miatt a gazdaságra káros intézkedéseket kell hoznia az államnak. Amíg a stabilitás vissza nem áll, addig a hazai gazdaság sem tudja követni a globális fellendülést.” - mondta Üveges Judit, az Intrum értékesítési igazgatója.
Örülhetnek a húsimádó magyarok: jó hírek érkeztek a kedvencükről, ez a pénztárcának is jót fog tenni
A piaci árak alakulására egyaránt hatnak a globális kereskedelmi bizonytalanságok és az uniós kínálat szezonális változásai.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








