Egy friss kutatás szerint az Európai Unió gazdaságilag fejlettebb tagállamaiban szoros összefüggés mutatható ki az innovációs képességek és a fenntarthatósági teljesítmény között.
Áprilistól egészen a tél beköszöntéig várja a friss, magyar paradicsom a vásárlókat. Az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül az ágazat, így a hazai piac ellátása mellett bőven jut exportra is a zöldségből. A fürtös és bogyós típus mellett egyre nő a népszerűsége a különlegesebb koktél- és cseresznyeparadicsomoknak is.
Az idén is bőséges paradicsomkínálattal találkozhatnak a vásárlók a boltokban és a piacokon. A hazai paradicsom-termesztés az elmúlt években jelentős fejlődésen ment keresztül, a növényházi termesztésnek köszönhetően pedig a környezeti tényezők sem befolyásolják olyan mértékben a termés mennyiségét és minőségét, mint szabadföldi körülmények között – derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Zöldség- Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeb) közös piaci körképéből.
A legnagyobb kihívást a növekvő termelési költségek mellett a paradicsom barna-termés ráncosodása vírus (ToBRFV) jelenléte okozza a gazdálkodóknak. A fertőzés és a komoly gazdasági kár elkerülése érdekében a legfontosabb a prevenció, a megbízható szaporítóanyag használata, a szigorú higiéniai előírások betartása, és a folyamatos ellenőrzés.
Az étkezési paradicsomot zárt termesztőberendezés alatt termesztik a gazdálkodók, jellemzően üvegházban, vagy fóliasátorban. Az utóbbi években a támogatásoknak és kedvező hitellehetőségeknek köszönhetően több, mint 110 hektárral nőtt a korszerű növényházi paradicsom területe, így ma több, mint 310 hektáron folyik paradicsomhajtatás az országban.
Évente átlagosan 150-160 ezer tonna frisspiaci paradicsom kerül ki a hazai üvegházakból és fóliasátrakból. Ennek a mennyiségnek a 75-80 százaléka bogyós és fürtös paradicsom, de folyamatos az egyéb típusok, főként cseresznye- és koktélparadicsom térnyerése is. Ez utóbbiak az elmúlt években egyre népszerűbbé váltak a hazai vásárlók körében. A vevői igényekhez pedig a kínálat is igazodik.
A világon több mint 10 ezer paradicsomfajtát tartanak számon, hazánkban is nagyon széles a vetőmagnemesítő cégek kínálata. A különböző fajták termesztése gazdaságonként változó. Általánosságban elmondható, hogy a vásárlók körében nem elterjedt a fajták ismerete, jellemzően a típus, alak és édesség szempontjából választanak. A koktél -és cseresznye paradicsom csomagolásokon megtalálhatóak a fajtanevek, így ebben a szegmensekben egyre többen választhatnak tudatosan a termékek közül.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A hazai termelők áprilistól októberig tudják ellátni koktél- és cseresznyeparadicsommal a piacot, fürtös paradicsomból pedig április elejétől önellátóak vagyunk egészen a tél beköszöntéig. A késő tavaszi időszakban annyira megnövekszik a termelési volumen, hogy a belföldi piac már nem tudja felvenni, ezért egészen szeptemberig exportra is jut a hazai is a paradicsomból. Az export mennyisége évről évre nő, a 2022-es évben az előző évhez képest 17,6 százalékkal több paradicsomot szállítottunk a külpiacokra, mint egy évvel korábban. A legtöbb paradicsomot Csehországba, Szlovákiába és Romániába exportáltuk. A jövőben várhatóan a fürtös paradicsom mellett a koktél- és cseresznye típusú paradicsomok kivitele is bővülni fog.
Bár a legkorszerűbb termálvíz fűtésű üvegházakban már megjelent a téli termesztés, de ebben az időszakban jellemzően még az import dominál. Az elmúlt évben tovább csökkent a hazai paradicsom-behozatal: 2022-ben mintegy 13 százalékkal kevesebb külföldi paradicsom került a boltokba, mint egy évvel korábban, a legtöbbet Spanyolországból importáljuk
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








