Emelkedést mutatnak az európai határidős piacokon a gabonaárak, így a hazai gazdáknak érdemes most odafigyelniük.
A hazai vásárlók körében a tej és tejtermékek népszerűsége annak ellenére töretlen, hogy az elmúlt hónapokban szinte az összes alapvető élelmiszer ára emelkedett. Az ársapkás tejtermékek forgalmán egyre nagyobb volumennövekedés volt látható, de a magas feldolgozottsági szintű, nagyobb hozzáadott értékkel rendelkező, például a vegán, laktóz- cukormentes termékek iránt is nő az igény. A Lidl Magyarország egyik legerősebb árucsoportját a nagyrészt magyar beszállítóktól érkező tej és tejtermékek jelentik. Mint megtudtuk, a hazai tejtermelők közel 16 milliárd forint értékben értékesítettek az áruházlánc külföldi üzleteiben az előző gazdasági évben.
Az utóbbi egy évben az alapvető élelmiszerek ára jelentősen nőtt, azonban a nyerstejárak hónapokkal ezelőtt indult csökkenése kedvezően hatott a tejtermékek fogyasztói áraira. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorsított ágazati vizsgálatának eredményei alapján júniusban az előző hónaphoz képest a tej 2,7 %-kal, a sajt 2,3 %-kal, a vaj és vajkrém 2,8 %-kal került kevesebbe.
A tejtermékek drágulásának mértéke az elmúlt időszakban érezhetően lassult, a KSH adatai szerint 2022. decemberben a tejtermékek ára még közel 80 %-kal haladta meg az egy évvel korábbiakat, ami idén júniusra a tej esetében 26,7 %-ra konszolidálódott éves összehasonlításban. A sokáig rendkívüli mértékben dráguló sajt ára is lassabb ütemben - 23,3%-kal - emelkedett, mint tavaly ilyenkor.
Az élelmiszerárak alakulásában és a fogyasztási szokások változásában az ársapkák kivezetése jelentheti a következő állomást, ami a jelenlegi piaci folyamatokat figyelembe véve a tej és tejtermékek árát nem érinti majd drasztikusan, de több árstopos élelmiszeré akár az egyharmadával is megugorhat.
A gazdasági környezet a diszkont-áruházláncok saját márkás termékeinek kereslet-emelkedésére is hatással van, hiszen azok termékkínálatát elsősorban az adott hálózat számára készült termékek adják, amelyek a márkatermékekhez képest kedvezőbb áron érhetők el.
A Lidl Magyarország üzleteiben a legnépszerűbbnek a friss árucsoportok (tej és tejtermékek, a felvágottak és a friss húsok), illetve a fagyasztott termékek és a nassolnivalók.
A széles kínálat és a termékek ár-érték aránya mellett az új fogyasztói igényekre való gyors reagálás teszi lehetővé a vásárlói igények lekövetését
– mondta el a Pénzcentrum-nak Tőzsér Judit vállalati kommunikációs vezető. A megváltozott fogyasztói szokások és a vásárlók preferenciái mentén a vállalat például folyamatosan bővíti a laktóz- és gluténmentes, bio és vegán termékek körét is.
A tejek és tejtermékek a diszkontlánc egyik legszélesebb kínálatát nyújtó termékkategóriáját jelentik, a pontos számokat üzleti titokként kezelik, de a forgalmat tekintve is a szegmens a vállalat egyik húzó árucsoportja. Az állandó kínálatban található Pilos termékcsalád több mint 80 árucikkből áll, a vásárlók közel 20 laktózmentes tej és tejtermék közül válogathatnak.
A nemzetközi és a hazai piacon is elvárás a magas szintű minőségbiztosítás
A teljes tej és tejtermék szortiment közel felét adó márka termékei 7 magyar beszállítótól érkeznek. “A teljes értéklánc mentén nagy hangsúlyt fektetünk az élelmiszerbiztonságra, valamint a hazai termékek előnyben részesítésére. Nemzetközi színvonalú beszerzési irányelvek biztosítják, hogy a saját márkás termékeink a legszigorúbb élelmiszer-minőségi és -biztonsági elvárásoknak is megfeleljenek” – hangsúlyozta Tőzsér Judit.
A beszállítók és gyártók minőségbiztosításban játszott szerepe miatt kiemelt figyelmet fordítanak a partnerek kiválasztására, a beszállítás feltétele az IFS (Higher Level) szabvány szerint tanúsított minőségirányítási rendszer működtetése, de elfogadják a BRC vagy FSSC szabványokat is. Ezzel párhuzamosan szoros beszállítói együttműködéseken keresztül segítik a partnereket a megfelelésben és a fejlesztésekben, a fenntarthatósággal kapcsolatos elképzelésekkel is összhangban a minőségirányítási rendszer részeként pedig a gyártókkal és a beszállítókkal rendszeresen párbeszédet folytatnak.
A minőségbiztosítási rendszer része, hogy minden terméket megfelelően tudjunk ellenőrizni, ezért a vizsgálatok gyakoriságát élelmiszer-biztonsági kockázatértékelés alapján határozzuk meg
– emelte ki a Lidl vállalati kommunikációs vezetője. Az ellenőrzés a gyártási folyamat során vett mintákra és a boltok polcain található termékekre egyaránt kiterjed.
A vizsgálatok során gyakran a jogszabályi előírásoknál is szigorúbb követelményeket alkalmaznak, az egészségtudatos táplálkozással kapcsolatos céljaiknak megfelelően a zöldség- és gyümölcstermékeknél kiemelten odafigyelnek a növényvédőszer-használat szabályozására.
Egy új terméket 3-6 hónapig fejlesztenek és tesztelnek
Árucsoporttól, terméktől függ, hogy mennyi időt vesz igénybe egy termékbevezetés, de élelmiszerek esetében viszonylag gyorsan megvalósítható. Tej és tejtermékek esetében átlagosan 3-6 hónapos időszakról beszélhetünk, ami az ötlettől a polcra kerülésig eltelik.
Az új termékek bevezetése előtt az adott terméket vakteszten vetik össze a konkurensekkel, a már piacon lévő termékek esetében a pedig évente tervezetten és szúrópróbaszerűen érzékszervi tesztet végeznek független akkreditált laboratóriumok bevonásával.
Tőzsér Judit elmondta: minden termék nyomon követhető és egyértelműen azonosítható az üzletektől a logisztikai központokon át egészen a gyártásig. Ez teszi lehetővé, hogy előre nem látható események esetén azonnali minőségbiztosítási intézkedéseket hozzanak az áruházlánc szakemberei.
A külpiacokon is népszerűek a magyar tej és tejtermékek
Az áruházlánc a hazai beszállítóit az exportpiacokon való megjelenésben is segíti, elsősorban a környező országok Lidl áruházainak polcain számos magyar termék - sajtok, joghurtok, kefírek, túró, túródesszert, kakaós ital és a tejek - érhető el. A 2022-es gazdasági évben a „Lidl a magyar beszállítókért” program keretében több mint 20 országba közel 40-féle tej- és tejterméket szállítottak közel 16 milliárd forint értékben.
A Lidl-tejtermékek legnagyobb felvevőpiacának Románia, Bulgária, Szlovénia, Horvátország és Szerbia számít.
Fotó: Lidl Magyarország
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Visszavonul az Eb-ezüstérmes páros
- Erős földrengés rázta meg Japánt
- Tornádók sora tarolta le az Egyesült Államok középnyugati térségét - videó
- Vonatbeleset Németországban két sérülttel
- Eb-züstérmes a Szabó Bence, Furkó Kálmán könnyűsúlyú kettes
- A Fidesz budapesti polgármesterjelöltjéről kérdezi a belügyminisztert a DK