Újra sláger lett az életbiztosítás - íme a befutók!

Pénzcentrum2010. május 27. 10:02

Az életbiztosításoknak köszönhetően kezd új erőre kapni az elmúlt másfél évben válságát élő magyar biztosítási piac. A Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) legfrissebb adatai azt mutatják, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon az idei első negyedévben a korábbi éveknél kisebb díjbevételt realizáltak a biztosítók, jó hír viszont, hogy az életbiztosítások szegmense egy év alatt 27%-kal növekedett. A teljes piacon 11%-os a növekedés az egy évvel korábbihoz képest, az összes díjbevétel így 245 milliárd forint lett.

Ismét a biztosítási piac húzóerejévé kezdenek válni a korábbi évek slágertermékének számító, befektetési egységhez kötött (unit-linked) biztosítások, ezen belül is az egyszeri díjas konstrukciók, melyek díjbevételei több mint megduplázódtak. A MABISZ adatai alapján ugyanakkor nem az ügyfélszám növekedése áll a háttérben, sokkal inkább az, hogy az egyszeri díjas biztosításoknak köszönhetően nőtt a szerződések átlagdíja. Erre utal, hogy az életbiztosítások területén csökkent (-8.4%) a megkötött szerződések száma, miközben a díjbevételek 27%-kal 118 milliárd forintra nőttek. Utóbbi szám 10 milliárd forinttal marad csak el a válság előtti viszonyokat tükröző, 2008. első negyedéves adattól.


Míg a fenti ábráról elsősorban a nem-életbiztosításokra jellemző szezonalitás, az alábbiról az olvasható le, hogy ezek a biztosítások az elmúlt két évben látványosan megtorpantak. A nem-életbiztosítási szerződések száma ugyan kisebb mértékben (-1.1%) esett, mint az életbiztosításoké, a biztosítók által realizált díjbevételekben az egy évvel korábbihoz képest minimális csökkenés is bekövetkezett, így az összes díjbevétel - az életbiztosításokat így is meghaladva - 127 milliárd forint lett. E szegmens teljesítménye a recesszióval szoros összefüggésbe hozható: miként a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségénél (FBAMSZ) rámutatottak: a válság egyik súlyos következménye a szélsőséges költségcsökkentésre való törekvés a vállalatoknál, akár éppen a fedezet kárára. Tapasztalataik szerint egyre gyakoribb jelenség, hogy az ügyfelek kizárólag a díjon való spórolás miatt mondanak le a számukra egyébként szükséges, elengedhetetlen fedezetekről, holott spórolni a fedezet megtartása mellett a kedvezőbb díjak felkutatásával is lehetne.

A nem-életbiztosítási ágazatok között csökkenő arány mellett továbbra is a gépjárműbiztosítások adják a díjbevétel nagy részét, ezúttal 50.6 százalékát, amely 0.5 százalékos csökkenést jelent az előző év azonos időszakához képest. A MABISZ szerint a csökkenés éves szinten ennél valószínűleg nagyobb mértékű lesz, tekintettel arra, hogy az első negyedévi díjbevétel tartalmazza az éves díjfizetésű szerződések teljes díjbevételét, ami az első negyedéves adatszolgáltatás esetében jelentősen torzító hatású (jórészt ebből fakad a fent tapasztalt szezonalitás is). A csökkenés a gazdasági válság mellett az erősödő árverseny hatásának is köszönhető.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Ami a biztosítók díjbevétel szerinti sorrendjét illeti, a lista élén továbbra is az Allianz áll 24.3%-os részesedésével, jelentős díjbevétel-növekedés és a piaci koncentráció fokozódása mellett. Dobogós a Generali-Providencia és a Groupama Garancia is, utóbbit nem sokkal lemaradva az Aegon követi a negyedik helyen. Az életbiztosítási szegmens piacvezetőjének számító ING a teljes piacot tekintve az ötödik.

Az Allianz hátránya már kevesebb mint egymilliárd forintos az életbiztosítási piacon vezető ING-vel szemben, egyes egyszeri díjas akciók miatt azonban a kép csalóka lehet - mutatott rá a közelmúltban Kovács Zsolt, az ING értékesítési igazgatója. Az egyszeri díjas termékek sikeres értékesítése áll a CIG Pannónia és a Magyar Posta Életbiztosító rendkívüli növekedése mögött is, míg az AVIVA növekedése az elmúlt időszakban elszenvedett piacvesztést feledtetheti. Utóbbi elnök-vezérigazgatója, Bartók János szerint tavaly az ügyfelek sokkal inkább szükségesnek érezték anyagi tartalékaik mozgósítását, vagy kényszerültek azok felélésére, így az egyszeri befizetésekre csak keveseknek volt lehetősége, új szerződéseket pedig azért nem kötöttek szívesen, mert inkább kivárták, hogyan alakul a piacok sorsa. Mostanra viszont visszatért a megtakarítások iránti bizalom, és a betéti kamatok fokozatos csökkenésével, a piacok újraéledésével a befektetők magasabb hozam reményében újra a unit-linked biztosítások felé fordultak.

Címkék: