Töretlenül hisznek az üzletláncok a saját márkás termékekben, a számok pedig őket igazolják. Élelmiszerből, háztartási vegyiáruból is többet költünk a szakzsargonban kereskedelmi márkásnak nevezett termékekre, a vevők nem meglepő módon leginkább olcsóságukat kedvelik. Az üzletláncok épp ezért egyre több ilyen terméket dobnak piacra.
Az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele a láncok saját márkás termékeiből nőtt idén az első félévben, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Kereskedelmi márkás élelmiszerekkel a boltok mintegy 165 milliárd forint forgalmat értek el január-júniusban, míg háztartási vegyiáruval és kozmtikummal több mint 26 milliárd forintot -többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató friss elemzése.
Élelmiszerre a kiskereskedelem vásárlói által idén az első hat hónapban kiadott minden 100 forintból 25 jutott kereskedelmi márkákra, ami 1-gyel több, mint tavalyelőtt. Az eladott áru mennyiségét tekintve a láncok saját márkáinak piacrésze stabilan 34 százalék, mind az idei, mind a tavalyi első hat hónap során.
Háztartási vegyiárunál és kozmetikumnál csaknem minden ötödik forint (18 százalék) került a boltok pénztáraiba kereskedelmi márkás termékekért az első félévben; eggyel több, mint a tavalyi hasonló időszakban.
Az átlagok mögött jelentősen különböznek az arányok. Például a mélyhűtött termékek teljes hazai, értékben mért bolti eladásából a saját márkák 46 százalékot vittek el, az idei első félév során. Viszont csak 21-et a forró ital kategóriából, amely kávét, teát és kakaót foglal magában - mondta el a felmérés kapcsán Kocsis Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati menedzsere. Az élelmiszerek között legalacsonyabb a saját márkák aránya, alkoholos italoknál 15, valamint édességeknél, ennek megfelelően ezekben a termékcsoportokban legmagasabb a gyártói márkák mutatója; 85, illetve 81 százalék.
A szakember figyelemre méltónak tartja, hogy néhány kategóriában csökkent a kereskedelmi márkák részaránya mind értékben, mind mennyiségben. Ez a gyártói márkák erősödését jelzi, például ásványvíznél, tejfölnél, ostyaszeletnél és cukorkánál.
Vegyiáruk között a saját márkák csökkenő részarányát regisztrálták a piackutatók például toalett papírnál, babatörlőkendőnél, hajformázónál és ablaktisztítónál. Igen alacsony a kereskedelmi márkák piacrésze például száj-, illetve hajápolási cikkeknél, 7 és 6 százalékkal, érték szempontjából.
Az továbbra is egyértelmű, hogy a kereskedelmi márkák terjedésének motorja a diszkont. Élelmiszer eladásából a bolttípus bevételének 61 százaléka jutott a láncok saját márkás termékeire, tavaly az első félévben, idén pedig 62 százaléka. Élelmiszereknél hipermarket csatornában a saját márkák piacrésze 13 százalékról 14-re emelkedett, értéket tekintve, féléves összehasonlításban. Csökkent viszont a kereskedemi márkás termékek részaránya 1-1 százalékponttal szupermarketben és a hazai tulajdonban lévő láncokban 23, illetve 16 százalékra.
A vásárlási szokásokat feltáró Nielsen-kutatás szerint a megkérdezett magyar fogyasztók 45 százaléka ugyanannyi kereskedelmi márkás terméket vásárol, mint egy évvel korábban. 38 százalékuk viszont több kereskedelmi márkás terméket vett a legutóbbi időszakban, nagy részük azért, mert olcsóbb, mint a gyártói márka.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Nagy üzlet a láncoknak
A felfelé ívelő trendet az üzletláncok sem hagyják, hagyhatják figyelmen kívül. Az Auchan például 2009 végén vezette be az első saját márkás termékeit, melyek piaci részesedése a teljes eladott termékszám 0,07 százaléka volt abban az évben. A hipermarket-lánc saját márkás termékpolitikájának alapja a legnépszerűbb termékekkel versenyképes minőséget alacsonyabb áron - a mindenkori piacvezető terméknél 20 százalékkal olcsóbban - kínáló termékkínálat. Eleinte import termékekkel, később egyre nagyobb arányban Magyarországon fejlesztett sajátmárkás termékekkel bővült a választék, csak 2012-re 90 ilyen termékfejlesztést ütemeztek be. "Terveink szerint az idei év végére a teljes eladott termékszám 1,5-2 százaléka ezen termékek eladásából származik majd" - ismertette a terveket egy júniusi sajtótájékoztatón Dominique Ducoux, a vállalat vezérigazgatója.
A SPAR is hasonló aránnyal számol, már ami az olcsóbbságot illeti. Az üzletlánc honlapján szereplő tájékoztatás szerint a saját márkák a gyártói márkáknál általában 20-30 százalékkal olcsóbb termékek kiváló minőséget képviselnek, kedvező ár/érték arányuk miatt a fogyasztók körében gyorsan népszerűvé váltak. Minden saját márkás terméket neves gyártó állít elő a SPAR számára, aki a saját termékeivel már bizonyított. Jelenleg több mint 700-féle élelmiszer és vegyiáru, valamint több mint 900-féle non-food sajátmárka (SPAR vagy más, saját márkanév alatt forgalmazott exkluzív márkák) szerepel választékukban, szinte mindegyik árucsoportban.
A Tesco választékának is jelentős részét adják a saját márkás termékek, melyek több termékkategóriában - Tesco Színes, Tesco Value, Tesco Finest, Családi Márkák- vannak jelen a polcokon.
A kereskedelmi márkák szempontjából húzónévnek számító diszkontláncok, a Lidl és az Aldi termékválasztékának túlnyomó része saját termék, igaz, az esetek túlnyomó többségében nem az áruházláncok neve, hanem egy - máshol nem forgalmazott- márka szerepel a csomagoláson. Az elmúlt hónapok érdekes piaci trendje ugyanakkor, hogy a diszkontláncok pont azzal reklámozzák magukat, hogy üzleteikben egyre több tradicionális (leginkább magyar) márka kapható.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
- Ha ez az idő sem tetszik, akkor nagy a baj
- Ha így issza a kávét, akkor a rákot kockáztatja
- Jön az újabb országos rendőrségi razzia, nekik kell készülniük
- Rendkívüli segély az önkormányzattól, egy budapesti kerületben háború robbant ki emiatt
- Lisztes Krisztián beállhatott és ezután góllal üzent
- "Döbbenetes, hogy mit látunk itt" - óriási verekedés az NB II-ben, szurkolók és a biztonságiak ütötték egymást