Közösségi finanszírozás – alternatív, kockázatmentes út az üzleti célok megvalósítása felé (x)

Közösségi finanszírozás – alternatív, kockázatmentes út az üzleti célok megvalósítása felé (x)

PR
2022. augusztus 1. 05:00

Nincsenek könnyű helyzetben a hazai induló vagy bővülni kívánó vállalkozások: a gyorsan változó piaci környezet miatt nehezen előrejelezhető egy-egy termék vagy fejlesztés várható sikere vagy megtérülése, emellett hitelhez vagy nagyobb befektetéshez jutni sem könnyű, főként induló vállalkozóként. Ezekre a kihívásokra kínál alternatívát a külföldön már évtizedek óta sikeresen működő, a “sok kicsi sokra megy” elvén alapuló jutalom alapú közösségi finanszírozás, melynek hazai zászlóshajója,  a Brancs közösségi piactér már a sikeres projektjeik során bizonyított jó gyakorlatokkal is támogatja a platformon kampányindítást tervező ötletgazdákat.  

A jutalom alapú közösségi finanszírozás olyan alternatív finanszírozás forma, mely során az ötletgazdák egy üzleti cél ( termék vagy szolgáltatásfejlesztés, új termék piaci bevezése, üzletfejlesztés) megvalósulásához keresnek elővásárlókat. A vásárlók megelőlegezett bizalmukért cserébe olyan termékekkel vagy szolgáltatásokkal gazdagodhatnak, melyek még nem, vagy máshol jóval magasabb áron, esetenként pedig jóval később állnak majd a nagyközönség rendelkezésére. A történetben tehát mindenki nyer: a vállalkozó, akinek az elővásárlások nélkül nem, vagy csak nagyon sokára teljesülhetne a célja, és a vásárló, aki új, különleges, egyedi termékekhez juthat, miközben hazai vállalkozókat és innovációs tevékenységet támogatja.  

A tőkegyűjtésen túl a közösségi finanszírozás egy rendkívül értékes marketing eszköz, melynek segítségével a vállalkozók kockázatmentesen felmérhetik a piaci igényeket, építhetik márkájukat, megszerezhetik első vevőiket, s kampányaik során a visszajelzések alapján olyan ismeretekkel gazdagodhatnak, melyek segítségével még inkább a vásárlóik igényeire szabhatják kínált termékeiket vagy szolgáltatásaikat. S bár a jutalom alapú közösségi finanszírozás hazai történelme még csupán néhány hónapja íródik, a Brancs sikerkampányai között máris vannak olyanok, melyek példaként szolgálhatnak a hasonló finanszírozási formában gondolkodó ötletgazdák számára is. 

A platform első sikerprojektje a hazai viszonylatban egyedülálló terméket, az első magyar felnőtt szörpöt kínáló Cseles, melynek pimaszul fiatal és motivált kampánygazdái egy igazán izgalmas termékkel szélesítették az ízesített alkoholos italok palettáját. Esetükben a kampánygazdák már jól ismerték a piacot és az igényeket, hiszen termékeiket korábban vendéglátóegységeknek már értékesítették, kampányuk sikere pedig a fogyasztói piacra egy szélesebb termékpalettával történő belépésüket tette lehetővé. A fogyasztók tehát direkt módon érdekeltek voltak a projekt sikerességében, ami szintén kulcsfontosságú egy közösségi kampány során. 

Jóval kisebb, de annál érdekeltebb célcsoportot célzott meg a ReFilamer csapata, akik egyetemi projektjükből kinőtt startup ötletükkel a 3D nyomtatás környezettudatosabbá tételét tűzték ki célul - kifejlesztett gépükkel PET palackokat 3D nyomtató alapanyaggá, filamentté alakítva. A csapat sikerének egyik titka, hogy egy valós piaci problémára, a filament magas (és folyamatosan emelkedő) árára reagáltak innovatív és rendkívül költséghatékony, 1 éves megtérülést ígérő megoldást kínálva.

A sikerprojektek palettáján további színfoltok a közösség támogatását könyvük kiadásához kereső írók – dr. Pályi Brigitta történész, és Tóth Dávid, pénzügyi tanácsadó – akik Szerelmes Budapest és Szabadságra mentem – egy év múlva találkozunk című könyveikkel egy-egy jól lehatárolható célcsoport explicit igényeire adtak választ, miközben hatékonyan építették saját közösségeiket is.

A közösségi finanszírozás nyújtotta előnyök tehát mindenki számára nyitva állnak, akinek van egy jó ötlete vagy megoldása - de csupán a jó ötlet nem elegendő a sikerhez. A kitűzött céljukat végül elérő kampányhoz szükség van jó adag tervezésre,  némi piackutatásra, proaktív szemléletre és sok-sok óra kemény munkára – de Brancsnak hála ezt már a magyar vállalkozók is meghetetik úgy, hogy közben nem kell azon izgulniuk, hogy 19-re húznak még lapot egy új termék fejlesztése vagy piaci bevezetése során.

(x)

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 2. csütörtök
Zsigmond
18. hét
Május 2.
Jelszó világnap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm