Magyarország Alaptörvényével ellentétes lehet a telefonadó, ha azt a szolgáltatók átterhelik a magánszemélyekre. Az alkotmány ugyanis kimondja, hogy mindenkinek a teherbíró képessége szerint kell hozzájárulnia a közös szükségletek fedezéséhez. Ráadásul a hozzájárulás mértékét a gyermeket nevelők esetében a gyermeknevelés kiadásainak figyelembevételével kell megállapítani. A telefonadó esetében egyértelműen kijelenthető, hogy a gyakoribb hívások miatt halmozottan sújtja a gyermeket nevelőket, ha azt a szolgáltatók átterhelik az ügyfelekre. A magánszemélyek alkotmányjogi panaszt nyújthatnak be, ha bizonyítani tudják, hogy az adók miatti tehernövekedésük ellentétes az alkotmányban foglaltakkal.
Óriási jelentősége van az új adóterhek megítélésében a magánszemélyek esetében az alaptörvény közteherviselésre vonatkozó szabályainak - nyilatkozta a Pénzcentrum.hu kérdésére Kolláth György alkotmányjogász.
Magyarország Alaptörvényének XXX. cikke a következőket mondja ki:
(1) Teherbíró képességének, illetve a gazdaságban való részvételének megfelelően mindenki hozzájárul a közös szükségletek fedezéséhez.
(2) A közös szükségletek fedezéséhez való hozzájárulás mértékét a gyermeket nevelők esetében a gyermeknevelés kiadásainak figyelembevételével kell megállapítani.
A főtitkár szerint a készpénzforgalmat és a postai csekket szabad megadóztatni, az elektronikus forgalmat viszont csak jóval kisebb mértékben.
Márpedig az új telefonadó nem tesz különbséget a magánszemélyek teherbíró képessége alapján. A nemzetgazdasági minisztérium szerint a fogyasztásra és a forgalomra kivetett adók társadalmilag arányosabbak, mint a jövedelmet terhelők, hiszen a tehetősebbek fogyasztásuk arányában több adót fizetnek. A tárca egyelőre nem hozott nyilvánosságra konkrét közgazdasági számításokat arra vonatkozóan, amely egyértelműen alátámasztaná, hogy a tehetősebbek többet telefonálnak.
Márpedig a jogalkotásról szóló törvény szerint kellene lennie konkrét hatástanulmánynak. A jogszabály előkészítőjének - a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű - előzetes hatásvizsgálat elvégzésével fel kellene mérnie a szabályozás várható következményeit. Erről ugyan csak a kormányt kell tájékoztatni, de az éves szinten 45 milliárd forint bevételt hozó sarc esetében elvárható lenne, hogy a kormány konkrét számokkal támassza alá az adóteher bevezetésének hatásaira vonatkozó állításait. Egyelőre azonban csak egy hipotézis, hogy akinek magasabb a jövedelme, az többet fogyaszt, vagyis több adó terheli.
A gyermeket nevelők esetében hatástanulmány nélkül megsaccolható, hogy több telefonhívást kezdeményeznek, mint az egyedülállók. Vagyis esetükben megkérdőjelezhető, hogy az adóterhet a gyermeknevelés kiadásainak figyelembe vételével állapította-e meg az új törvény. A munkanélkülieknek és a távol élő családtagjaikkal rendszeres kapcsolatot ápolni kívánó nyugdíjasoknak sem ugyanakkora a teherbíró képességük, mint azoknak, akik dolgoznak.
A módosabbaknak jelenthetnek könnyebbséget az úgynevezett okostelefonokon keresztül elérhető igyenes internetes telefonhívási lehetőségek, ők azok, akik meg tudják vásárolni a több tízezer forintos készülékeket. Bár egyelőre nem tudni, hogy a telefontársaságok milyen módon - az előfizetések alapdíjaiban, vagy a hívások díjaiban - hárítják majd át az adót az ügyfelekre.
OLVASD EL cikkünket a költségcsökkentési lehetőségekről: Hiába cseng a Matelcsy: így kerüld ki a telefon-különadót
Mint az köztudott, az új adó mértéke telefonhívások esetén percenként, sms-nél pedig darabonként egységesen 2 forint lesz július 1-jétől. Az adó alapja a szolgáltató előfizetőjének előfizetéséhez, előfizetés hiányában a szolgáltatóhoz tartozó hívószámról indított hívások időtartama, küldött üzenetek - szolgáltatóval kötött szerződés szerint számított - száma.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
KATTINTS! Benyújtották! Itt vannak a részletek az új adókról
A Nemzetgazdasági Minisztérium a telefonhívások havi 10 percnyi adómentességét próbálja meg úgy beállítani, mintha az lenne hivatott megakadályozni, hogy a szolgáltatók felemeljék a keveset telefonáló magánszemélyek telefondíját az adóra hivatkozva. Az adó összegét minden magánszemélyek esetében 700 forintban maximálták. A kedvezmények azonban minden magánszemély által kezdeményezett telefonhívásra érvényes, függetlenül attól, hogy mekkora a számlája végösszege.
A kormány nem hisz az új adónem lakosságra történő áthárításában, ugyanis azt a piaci verseny megakadályozza, ezt támasztják alá az elmúlt évek távközlési szektor fogyasztói árindexei is - hangsúlyozta a telefonadóról szóló törvény elfogadása után kiadott közleményében az NGM. Ezt megelőzően a Telenor bejelentette, hogy az idei évben biztosan áthárítja ügyfeleire az adóterhet.
Az alkotmányjogász szerint a kormány azzal a trükkel próbálta meg kivédeni az alaptörvénnyel való ütközést, hogy a telefonadónak nem a magánszemélyek, hanem a telefontársaságok az alanyai. Az alkotmányossági kérdés akkor merül fel, ha a szolgáltatók átterhelik a megnövekedett adókat a magánszemély ügyfelekre. Ebben az esetben alkotmányjogi panasszal lehet élni az Alkotmánybíróságnál. A pozitív elbíráláshoz azt kell bizonyítani, hogy a magánszemély kiadásainak növekedése és az új adók között egyértelmű kapcsolat mutatható ki, s az érintettnek nem a teherbíró képességénekl arányában kell hozzájárulnia a közterhekhez.
Kolláth György szerint azt a kérdést is érdemes lehet feszegetni, hogy a jogalkotó visszaélt-e a joggal akkor, amikor a távközlési társaságokat nevezte meg az adó alanyának annak érdekében, hogy megkerülje az Alaptörvényben foglaltakat, miközben az adó egyértelműen az előfizetők által bonyolított ügyleteket terheli.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
- Nem csak magyar állampolgárok szerepelhetnek az EP-listán
- Újra a csúcson a PSG
- Újabb nyugati cég leányvállalata került orosz irányítás alá
- Szörnyű betegség támadta meg a cseszneki szerpentin fáit
- Gyermekvédelem, mentelmi jog, alaptörvény-módosítás – vita vita hátán a parlamentben
- Jön az újabb országos rendőrségi razzia, nekik kell készülniük